F Fixaren06 skrev:
min fråga [är] om gallring är en väsentlig förändring för miljön?
Få djur eller växter har så små habitat som 1.000 kvm. Att din gallring skulle ha en väsentlig påverkan på något känns mycket långsökt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej och annars skulle ju slyn ta över. Sen är det vid havet så har ju isen en förmåga att släppa sten när den smälter på fel ställen. Inget problem och vem som helst får passera eller sätta sig en stund och njuta.
Mjo men läser du vad Kommen svarade TS så får TS knappt starta röjsågen och definitivt inte inom strandskyddet ;)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vem talar om det och vem har avverkat skogen? Är det en lantbruksfastighet gäller inte strandskyddet enligt 7:15 miljöbalken skogen. Även lantbrukare med sjönära skog får bruka sin mark.
Nej, i detta fall ingen lantbruksfastighet, snarare ett populärt bostadsområde. Dessutom utökat strandskydd upp till 300m samt att i vår kommun gäller ”Andra åtgärder som inte är tillåtna är att anlägga bryggor, sätta upp staket, schakta, spränga eller fälla träd.”.

Alla vet vem som tagit ner träden, men kommunen/länsstyrelsen har svårt att bevisa.

Inte direkt jämförbart med TS situation, utan snarare ett varningens finger.
 
Runt sjön där vi håller till finns det 10-12 fritidsfastigheter på en yta av max 10% av totala strandlinjen.
Den röjs och gallras, samt större träd tas även ned, den hålls öppen för "sociala värden".
Övriga delar av sjön används för skogsbruk och "biologisk mångfald".
Kan bli lite flummigt, men ett tankesätt för ts om man är orolig för hantering av strandlinje.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mjo men läser du vad Kommen svarade TS så får TS knappt starta röjsågen och definitivt inte inom strandskyddet ;)
Ja och nej, kommunen ger väl nästan aldrig generella svar och då blir det mycket svävande.
 
M MrDizzy skrev:
Mjo men läser du vad Kommen svarade TS så får TS knappt starta röjsågen och definitivt inte inom strandskyddet ;)
Jo men oavsett vem som nu äger så är man nog mycket glada för hjälpen att röja sly och hålla strandlinjen ren. Kan inte se problemet annat än om man är ute efter att skapa egna "inmutningar". Vi har ett fall där en fastighetsägare blockerat strandlinjen för passage och det går knappast bra för den fastighetsägaren.
Skapar en massa irritation.
 
Jag tyckte svaret från kommunen var supertydligt.

Bara för att ni som har problem inte kan värdera träd och se vad som är värdefullt och inte eller vilka buskar små träd som ska tas bort eller sparas... Det är svårt att utbilda i sunt förnuft.

Till TS enklast är det att låta det ta tid... Fäll ett träd och ta bort några buskar och utvärdera efter nåt år, repetera.

Det är oftast när någon gör för mycket på en gång det blir problem...

/ATW
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
F Fixaren06 skrev:
Jag köper att som kommunen skriver är det ok att ta ner ett träd här och var. Däremot är min fråga om gallring är en väsentlig förändring för miljön? För området i fråga, ja. I lag mening, njaaaaaa?
Procentuellt, hur stor andel träd är du sugen på att ta ner?
 
Vill man vara riktigt säker får man väl genomföra en naturvärdesinventering. Men det lär vara overkill på en så liten yta.
Hade det varit en idé att kontakta de lokala fältbiologerna? De hade kanske kunnat anordna en "inventeringsaktivitet" mot en donation till föreningen? Risken är ju att de hittar några exemplar av den mindre gulfotade tallbaggen som är fridlyst.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag ringde Länsstyrelsen när jag skulle röja rejält på min 4000m2 stora sjötomt och frågade vad jag fick ta. Svaret blev att det gick fint att plocka bort all gran vilket var den absoluta majoriteten av träden. Merparten av övriga träd ville jag ändå behålla. Detta var ca 10år sedan i Västra Götaland. Om det var korrekt eller ej vet jag inte men ingen har klagat iaf. :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har regler för att man ska slippa förhandla och förhandla om vad som är vems varje gång man möts.

Om du och @paralun har olika åsikter om var en lämplig kompromiss görs är det inte så lätt att enas. Då är det lämpligt om man känner till sina, och andras, rättigheter.
Köper det. Tycker däremot att kompromissa är få förunnat idag.
Man väljer hellre långdragna tvister om ex en sten för att det är ens "rätt" istället för att säga, vi båda har olika åsikter om saken, vad säger du om att vi möts halvvägs?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Nej, i detta fall ingen lantbruksfastighet, snarare ett populärt bostadsområde. Dessutom utökat strandskydd upp till 300m samt att i vår kommun gäller ”Andra åtgärder som inte är tillåtna är att anlägga bryggor, sätta upp staket, schakta, spränga eller fälla träd.”.

Alla vet vem som tagit ner träden, men kommunen/länsstyrelsen har svårt att bevisa.

Inte direkt jämförbart med TS situation, utan snarare ett varningens finger.
Populärt skulle jag inte säga, en bit från samhälle.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Procentuellt, hur stor andel träd är du sugen på att ta ner?
Beror helt på hur frisk skogen är.

I dagsläget har jag inte gjort en sådan inventering. Frågan i dagsläget var mer, skulle jag hypotetiskt sätt få ta ner 99% om behovet är så stort efter en inventering? Hur är det att planera ny skog på strandskyddad tomt?

Om jag nu skulle få gallra 99% av denna skog, vad säger det att jag inte skulle få göra det närmast vattnet?
 
A ArneTW skrev:
Jag tyckte svaret från kommunen var supertydligt.

Bara för att ni som har problem inte kan värdera träd och se vad som är värdefullt och inte eller vilka buskar små träd som ska tas bort eller sparas... Det är svårt att utbilda i sunt förnuft.

Till TS enklast är det att låta det ta tid... Fäll ett träd och ta bort några buskar och utvärdera efter nåt år, repetera.

Det är oftast när någon gör för mycket på en gång det blir problem...

/ATW
Otroligt ineffektivt att gallra en skog, köra igång en dag med motorsågen, ta ned ett träd och sedan sätta sig i solstolen
 
H Hegge_ skrev:
Jag ringde Länsstyrelsen när jag skulle röja rejält på min 4000m2 stora sjötomt och frågade vad jag fick ta. Svaret blev att det gick fint att plocka bort all gran vilket var den absoluta majoriteten av träden. Merparten av övriga träd ville jag ändå behålla. Detta var ca 10år sedan i Västra Götaland. Om det var korrekt eller ej vet jag inte men ingen har klagat iaf. :)
Jo och vid havet är ju skogen mer vindpinad samt utsatt för saltvattendimmor. Allt klassas som massaved med ett mindre värde. Knappast troligt att man får ut en större markägare för att göra en större gallring.
Men inget problem som jag ser det att fixa till sly samt något enstaka träd själv samt elda upp skräpet på hösten. Större träd som börjat luta efter vinsterstormarna har vi fått fixat av markägaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.