P paralun skrev:
Vi har ett fall där en fastighetsägare blockerat strandlinjen för passage och det går knappast bra för den fastighetsägaren.
Skapar en massa irritation.
Genom aktiva handlingar (typ gärdesgård) eller passivt genom att inte röja fram strandlinjen vid fastighetsgränserna?
Det finns vad jag vet inga krav på fastighetsägaren att aktivt hålla strandlinjen öppen för att förenkla allmänhetens åtkomst.
 
krillek krillek skrev:
Genom aktiva handlingar (typ gärdesgård) eller passivt genom att inte röja fram strandlinjen vid fastighetsgränserna?
Det finns vad jag vet inga krav på fastighetsägaren att aktivt hålla strandlinjen öppen för att förenkla allmänhetens åtkomst.
Nej man att hålla strandlinjen öppen gör man ju mest för sig egen skull och att kunna njuta av utsikten.
Sen att andra ska kunna passera innebär ju förvecklingar för vissa som "mutat in" området som "sitt".
 
F Fixaren06 skrev:
Beror helt på hur frisk skogen är.

I dagsläget har jag inte gjort en sådan inventering. Frågan i dagsläget var mer, skulle jag hypotetiskt sätt få ta ner 99% om behovet är så stort efter en inventering? Hur är det att planera ny skog på strandskyddad tomt?

Om jag nu skulle få gallra 99% av denna skog, vad säger det att jag inte skulle få göra det närmast vattnet?
Omöjligt att svara på utan att göra en på platseninventering av träden, sort, ålder, status, etc. Risk för skada på byggnad med "dåligt" träd som inte tagits bort kan leda till att försäkring inte gäller Men också med hänsyn tagen till gränsande fastigheter, fritidsfastighet eller skogsfastighet.
Hur påverkas området och grannfastigheter! Har du pratat med dem om dina tankar?
Utgå från verklig fakta, en hypotes kanske är helt fel.
 
Redigerat:
F Fixaren06 skrev:
Otroligt ineffektivt att gallra en skog, köra igång en dag med motorsågen, ta ned ett träd och sedan sätta sig i solstolen
Men ett otroligt effektivt sätt att hålla sig väl med andra intressenter och få det som man vill ha... Ett fällt stort träd tar tid att få tillbaka.

Men du gör ju som du vill det är ju fatiskt upp till dig att avgöra vad som är viktigt för dig och vilka strider du vill ta.

Allt har provats med olika resultat och det finns inte ett exakt rätt svar.

/ATW
 
P paralun skrev:
Nej man att hålla strandlinjen öppen gör man ju mest för sig egen skull och att kunna njuta av utsikten.
Sen att andra ska kunna passera innebär ju förvecklingar för vissa som "mutat in" området som "sitt".
Det ena utesluter inte det andra. Är man lagd åt det hållet kan man hålla strandremsan fri förutom ett antal meter i början och slutet där brännässlor och vresrosor tillåts breda ut sig.
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Men du gör ju som du vill det är ju fatiskt upp till dig att avgöra vad som är viktigt för dig och vilka strider du vill ta.
Minns när vi hade fastighet i skärgården tidigare. Det var mycket strider och önskemål om vad som skulle tas ner eller ej på den gemensamma samfälligheten, men det var faktiskt aldrig någon som la sig i vad du gjorde på din egen fastighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Populärt skulle jag inte säga, en bit från samhälle.
Med fastigheter i 10-15 Mkr-klassen i området så skulle jag kalla det populärt. Här har ju också fastighetsägaren ökat värdet på sin egen då det nu finns havsutsikt.

Men nu är vi OT.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
T TheGame skrev:
Man ska inte fråga så mycket.
Är det ett bra råd? Janne Widiksson satt rätt länge på kåken efter att ha skitit i att fråga.
 
F
Jantelagen är starkare än alla lagstiftade lagar så gör det enkelt för dig, vårdar du skogen för skogens bästa men en bra plan och dokumentation så är de rimligtvis safe. Vårdar du skogen för bättre havsutsikt och påtagligt mer kvällssol så kan du ligga risigt till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Janne Widiksson satt rätt länge på kåken efter att ha skitit i att fråga.
Nej, han satt på kåken för grov skadegörelse, för att med berått mod ha förstört någon annans fastighet.

TS avser att ta ner träd på sin egen fastighet. Det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Minns när vi hade fastighet i skärgården tidigare. Det var mycket strider och önskemål om vad som skulle tas ner eller ej på den gemensamma samfälligheten, men det var faktiskt aldrig någon som la sig i vad du gjorde på din egen fastighet.
Nu vet jag inte vad du hur länge sedan ditt tidigare var...

Men generellt var man i min uppfattning långsammare och förnuftigare i sin förvaltning av tomter förr...

Eller har du exempel där någon köpte en större tomt med skog med allenmanstillträde längs vattnet slog ned 99% av träden och gjorde gräsmatta och satte ett staket runt hela skiten... där ingen beklagade sig? kanske en pool och en Padelbana också?

/ATW
 
F fsn skrev:
Jantelagen är starkare än alla lagstiftade lagar så gör det enkelt för dig, vårdar du skogen för skogens bästa men en bra plan och dokumentation så är de rimligtvis safe. Vårdar du skogen för bättre havsutsikt och påtagligt mer kvällssol så kan du ligga risigt till.
Vet inte vad Jantelagen har med att visa hänsyn.

De som oftast hänvisar till jantelagen är ...

/ATW
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, han satt på kåken för grov skadegörelse, för att med berått mod ha förstört någon annans fastighet.

TS avser att ta ner träd på sin egen fastighet. Det är en helt annan sak.
Det är oklart vad TS vill.. vill han ta ned 1 eller alla träd?

Oavsett får han väl göra som han vill, vad jag vet är det ovanligt med lagliga repressalier från kommun/länstyrelse etc.

Men TS kommer att få svårt att få "tillstånd" att få ta ned sina träd. För mig låter det som om han vill ha någon att skylla på när grannarna kommer och klagar... "jag hade tillstånd".

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det är oklart vad TS vill.
Är det? Han säger sig vilja gallra i skog inom strandskydd samt fälla några träd på tomten.

Jag tror att det är det han vill då.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Är man lagd åt det hållet kan man hålla strandremsan fri förutom ett antal meter i början och slutet där brännässlor och vresrosor tillåts breda ut sig.
Jovisst kan man det men människor ska iaf kunna passera.

Exemplet jag nämnde som vi har är en fastighet som måste passeras för att nå ett annat naturskönt område vid havet. Nu håller jag mig mest i närområdet men den här fastighetsägaren har då skyltat "privat område" runt hela fastigheten samt satt upp avspärrningar och varit klart hotfull. Sen florerar det en massa rykten att anledningen är att han och hans fru ska kunna gå ostört nakna på sin tomt.... har ingen aning om var ärendet är nu men det ska vara flera anmälningar både till kommun samt länsstyrelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.