T Thomas_Blekinge skrev:
Normalt får du en upplysning hur du kan överklaga det. Här kan du läsa om olika böter för fortkörning:
[länk]
Förutom böter krävs det alltid 28;50 € för administration. Saknas det så är det fejk.
Menar du att det normalt skulle gå att se på förbrytarbilder på Polisens hemsida? Knappast.
Nej det är en inloggning som var med i brevet. Initialt vill de bara veta vem som körde för att ta det vidare. 400€ är hotet om man inte återkommer. Kollade med en tysk kollega och verkar vara legitimt. Hursomhelst var inte min bil o närheten av Tyskland vid tillfället.
 
Regskyltar från Litauen has samma typsnitt och syntax som svenska. Kanske tyska polisen har förväxlat det. Inte ovanligt. Begär att se bilderna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Nej det är en inloggning som var med i brevet. Initialt vill de bara veta vem som körde för att ta det vidare. 400€ är hotet om man inte återkommer. Kollade med en tysk kollega och verkar vara legitimt. Hursomhelst var inte min bil o närheten av Tyskland vid tillfället.
Fick liknande brev för några år sedan, var lite nervöst att öppna då jag testat topphastigheten på bilen på den resan 😅…

Men med inloggningen fick man se bilden så vänta några dagar så har de säkert fått rett ut fnurran på sin internetsladd. Då blir ju tydligt att det inte är din bil heller.
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nej, värdet av ett liv finns det tabeller för. Däremot kommer blodcentralen undan med att vara kass eftersom tillräckligt många stället upp gratis på att tappas på blod. Skulle de bli brist på riktigt fick man börja betala skäligt för mödan.

(varför jag inte gat så dåligt samvete över att inte vara blodgivare, jag betalar bra i skatt och regionerna tycker uppenbarligen att det inte är värt att lägga mer av detta för att göra det mer attraktiv att lämna blod)
Jag hoppas du kommer ihåg att berätta det för läkarna när du behöver få extra blod.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
(varför jag inte gat så dåligt samvete över att inte vara blodgivare, jag betalar bra i skatt och regionerna tycker uppenbarligen att det inte är värt att lägga mer av detta för att göra det mer attraktiv att lämna blod)
Lite egoistiskt tankesätt va?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Började donera blod under högskoletiden när en vän drog med mig, har donerat blod sedan dess.
Min bättre hälft förlorade mycket blod när vår första kom och behövde blodtransfusion, då var man väldigt blad att det finns blodgivare.
 
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 11 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nej, värdet av ett liv finns det tabeller för. Däremot kommer blodcentralen undan med att vara kass eftersom tillräckligt många stället upp gratis på att tappas på blod. Skulle de bli brist på riktigt fick man börja betala skäligt för mödan.

(varför jag inte gat så dåligt samvete över att inte vara blodgivare, jag betalar bra i skatt och regionerna tycker uppenbarligen att det inte är värt att lägga mer av detta för att göra det mer attraktiv att lämna blod)
Säg bara att du är rädd för sprutan, det har jag mer respekt för. Att du är snål?🤮👎
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Gaaahhh!!
Hälsporre är verkligen helt värdelöst!! Fan vad drygt det är att ha ont i fötterna dygnet runt!
 
  • Ledsen
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag hoppas du kommer ihåg att berätta det för läkarna när du behöver få extra blod.
Ska man resonera likadant med alla andra funktioner på sjukhuset, ska vi införa städschema med lista på sjukhuset så fe kan spara in på det med?
 
K Kane skrev:
Lite egoistiskt tankesätt va?
Nä, hurså? Finns oändligt med sätt att engagera sig i samhället - ingen gör allt.
 
H hapazard skrev:
regionerna tycker uppenbarligen att det inte är värt att lägga mer av detta för att göra det mer attraktiv att lämna blod
Jag har fått det motiverat med att de är rädda för att fel personer skulle börja ge blod om det blev bättre ersättning. Alltså såna som har en livsstil som gör de mindre lämpade att donera blod.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har fått det motiverat med att de är rädda för att fel personer skulle börja ge blod om det blev bättre ersättning. Alltså såna som har en livsstil som gör de mindre lämpade att donera blod.
Jo, kanske men tror det främst handlar om ekonomi - de får in det blod de behöver med nuvarande incitament så finns ingen anledning att förbättra. Samma med sjukvårdens löner och arbetsvillkor, så länge folk jobbar kvar förbättras inget.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har fått det motiverat med att de är rädda för att fel personer skulle börja ge blod om det blev bättre ersättning. Alltså såna som har en livsstil som gör de mindre lämpade att donera blod.
Ja det finns väl en inte helt rolig historia från England som kan kan agera avskräckande.
https://en.wikipedia.org/wiki/Infected_blood_scandal_in_the_United_Kingdom
Missbrukare/sjuka/...i US kunde mot betalning donera blodplasma som sedan exporterades till UK där en väldigt stor mängd ovetande människor blev sjuka som följd.
 
  • Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nä, hurså? Finns oändligt med sätt att engagera sig i samhället - ingen gör allt.
Exakt!👍
Många ser det ena stunden som självklart att "någon annan" skall betala för dem, för att andra stunden inte "engagera sig i samhället" alls.
Tyvärr, kanske man skulle kunna säga, gör väldigt många inget alls.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag har ett arbete att utföra och det pågår dygnet runt. Varför kan inte blodtapparna jobba obekväma tider om jag kan det?
I Karlstad har de öppet från 7 vissa dagar och till 18 vissa dagar. Du bokar tid själv på 1177.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.