Alfredo Alfredo skrev:
Köpte ni alla samtidigt eller är ni dåliga på att nyttja tidigare erfarenheter vid inköp? 😉🤔😂
Höhöhö, vi snackar om 4-5 hushåll där dom flesta är matriarkat och under ett tidsspann på 10-15 år.

Men visst har du en poäng, försöka dock att förklara det för matriarkerna som inte direkt har fokus på funktion och hållbarhet.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Angående Moccamaster och dess kvalité, vi har en Moccamaster på jobbet inköpt ca 2010. Den har bryggt minst 2 till uppåt 6-7 fulla kannor varje arbetsdag sedan dess, inte ett fel.
 
B Bästerortarn skrev:
Men det där med vatten/kaffe stämmer verkligen. Arvid Nordqvist Wanyama är mycket godare i min by i Jämtland där vi har "problematiskt" kommunalt vatten än vad det är här i Stockholm. Något rövtorkat och rättviseollat kaffe från Ikea smakade skit i Jämtland men rätt gott här i Stockholm.
Hoppsan! Det där med Wanyama ståmmer definitivt. Både frugan och jag blandade ihop Wanyama med Kok från samma tillverkare och det kaffet var det godaste vi haft. Blandningen med dessa tillsammans blev till för att krydda kaffet lite i samband med att vi har en perculator, och med enbart kok blev det lite blaskigt. Men Gaaaaaahhhhh! Det var då det. Nu har vi investerat i vattenrening och då är det definitivt inte lika gott längre. Det är som att man önskar sig det ofiltrerade vattnet tillbaka. Hmmm! vi har ju en tappkran med ofiltrerat kvar för bevattning....DET blir en dag i morgon att inhandla och låta sig väl smakas igen.
Men vad är egentligen "rättviseollat" 😉😂
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Hoppsan! Det där med Wanyama ståmmer definitivt. Både frugan och jag blandade ihop Wanyama med Kok från samma tillverkare och det kaffet var det godaste vi haft. Blandningen med dessa tillsammans blev till för att krydda kaffet lite i samband med att vi har en perculator, och med enbart kok blev det lite blaskigt. Men Gaaaaaahhhhh! Det var då det. Nu har vi investerat i vattenrening och då är det definitivt inte lika gott längre. Det är som att man önskar sig det ofiltrerade vattnet tillbaka. Hmmm! vi har ju en tappkran med ofiltrerat kvar för bevattning....DET blir en dag i morgon att inhandla och låta sig väl smakas igen.
Men vad är egentligen "rättviseollat" 😉😂
Lite kul försäljningsargument, "Smakar toppen med tveksamt vatten" 😎 Men alltså, Wanyama är min absoluta favorit av alla fulkaffesorter oavsett vatten. Men det är märkligt att det är sån stor skillnad beroende på vattnet.

Rövtorkat & rättviseollat = drift med skitnödiga hittepå-märkningar utan någon substans.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vissa av våra sorter är runt 55-60%, då är det gott med några droppar vatten i.
Och är då cask strength, dvs buteljerad maltwhisky utan att tillsätta vatten vid tappning på flaska.
Maltwhisky med vanligt procenttal runt 40% har blandats med vatten vid buteljering.😉
Öppnade en flaska Talisker 25-årig, cask buteljerad 1982,, inför julen men snart tom butelj. Den få 20-30% vatten tillförd för att bli rundare och smakrikare. För mycket "procent" gillar inte jag, men tycker det är bättre att själv göra den sista nedvattningen efter buteljering.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
galento
Anna_H Anna_H skrev:
Bra att du tar träningen på allvar. Min far som fått byta båda knälederna har diagnos både artrit och artros. Men han är av den modellen som anser att man ska vila när det gör ont, tills det går över. Och det gör ju inte sådan värk, det blir bara bättre, eller möjligen långsammare sämre med hjälp av att röra på sig! Så nu ligger han i sängen på ett äldreboende och väntar på att armen han bröt i januari helt magiskt ska sluta göra ont och börja röra på sig. Under tiden använder han den inte alls. GAAAAAAAAH!


Jobba på! ❤️
Thanx Anna ❤️ ja kollade lite på detta med bmi värde och ligger under 35 som
sjukgymnasten sa 🙂 men över 30 = obesitas/fetma 🤔. Man får försöka röra
på sej ändå fast det känns , och ta pauser. Vi får se vad röntgen visar 🙄.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Maria T
Anna_H Anna_H skrev:
Vattenkvaliteten är jätteviktig och måste matcha kaffet! Zoegas är jättegott i Skåne men fullständigt odrickbart i Värmland.
Zoëgas Skånerost passar bra i Skåne ja, men Zoëga har många andra rostningar; vi har köpt Blue Java sen mer än 20 år och tycker inget annat kaffe smakar lika gott som det. Smaken är som baken osv.
 
Det enda konstanta med kaffe är att det smakar kokt orchröv.

Hur jag vet? Jag har smakat på kaffe. Gaaaaaahhhhhh!
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det enda konstanta med kaffe är att det smakar kokt orchröv.

Hur jag vet? Jag har smakat på kaffe. Gaaaaaahhhhhh!
Smaken är som baken, hårig.
 
  • Haha
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det enda konstanta med kaffe är att det smakar kokt orchröv.

Hur jag vet? Jag har smakat på kaffe. Gaaaaaahhhhhh!
Du har alltså smakat på orchröv
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!!
Högtryckstvätten isärplockad till molekyler och ihopsatt igen.
Troliga felet hittat, ett solitärbi har byggt bo i slangen.
Väl färdig för test får jag syn på denna.....😟
Metallring i triangulär form ligger på ett bord bredvid en skiftnyckel och andra verktyg. I bakgrunden syns en del av en högtryckstvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
  • Älska
SC Aero och 5 till
  • Laddar…
galento
Shit happens 😉😆
 
MultiMan
T Tamak skrev:
Gaaahh....fy fan va bensin smakar skit, man e allt fö gammal till å slanga bensin😂😂
Finns ju billiga handpumpar för ändamålet:

Handpump med transparent slang och blå pumpdel för hävertfunktion, använd för att överföra vätska manuellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller liknande. Sök på "hävertpump".
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Nu kan vi stryka ett streck över mitt senaste GHHHHAAAA.
Tvätten fungerar, den är väldigt enkel att plocka isär o ihop, trots att den är tillverkad i Italien.
Startar inte en sån här tvätt, är det helt enkelt stopp nånstans.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.