Gaaaahh! I-landsproblem deluxe, men jag har gått över till nolldrop och barfotatyp på mina löparskor. Fötterna mår så mycket bättre av det, så nu ska bara vandringsskor, vandringskängor, vinterskor, arbetsskor osv bytas ut.
 
  • Gilla
  • Älska
abbe_ och 4 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Gaaaahh! I-landsproblem deluxe, men jag har gått över till nolldrop och barfotatyp på mina löparskor. Fötterna mår så mycket bättre av det, så nu ska bara vandringsskor, vandringskängor, vinterskor, arbetsskor osv bytas ut.
Hade ett par Nike Free som jag tränade mycket i inför min första Sthlm Halv.
Mycket sköna skor.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hade ett par Nike Free som jag tränade mycket i inför min första Sthlm Halv.
Mycket sköna skor.
Löparskor kör jag Merrell Trailglove, Altra samt Topo.
Kängor velar jag lite mellan Vivo Barefoot, Xeroshoes och Altra.
När det gäller kängor vill jag gärna ha goretex, löparskor vill jag absolut inte ha det.
 
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
S
Gasaaahhh!

Saknar diskbänken nu när vi har granitbänk med underlimmad ho. Har tröttnat på att torka lådfronterna och golvet under nu efter ett halvår.
Visste att det skulle vara så men min fru hävdade att rostfri diskbänk har bara pensionärer. Efter att ha argumenterat emot ett tag insåg jag att det var lönlöst och jag la mig platt.


Gaaahh! happy wife, happy life??
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Gaaaaah!

Bytt till vinterhjul på bilen. Det är viktigt att rotera varje år så att däcken slits jämnt, säger de. Dum som jag är satte jag VF som HB, VB som HF, etc. Insåg, efter att jag gjort allt färdigt, att skiten givetvis har angiven rotationsriktning. Med vanlig garagedomkraft blev det till slut 10 av/på-skiftningar istället för de tänkta 4.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
GladanS och 6 till
  • Laddar…
hsd
Det är viktigt att ha de bästa däcken bak
90% av alla bilar nöter framdäcken mer än bak sp att skifta runt är inte bra, bättre är att framdäcken får vara fram tills dess att det är dags att köpa nya däck och då kan man sätta bakdäcken fram samt de nya bak
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
RoTe
hsd hsd skrev:
Det är viktigt att ha de bästa däcken bak
90% av alla bilar nöter framdäcken mer än bak sp att skifta runt är inte bra, bättre är att framdäcken får vara fram tills dess att det är dags att köpa nya däck och då kan man sätta bakdäcken fram samt de nya bak
Gillar man att köpa däck i onödan så... I mitt fall hade framdäcken blivit utslitna och bakdäcken blivit dåliga av ålder innan de fått för litet mönster.
 
hsd hsd skrev:
Det är viktigt att ha de bästa däcken bak
90% av alla bilar nöter framdäcken mer än bak sp att skifta runt är inte bra, bättre är att framdäcken får vara fram tills dess att det är dags att köpa nya däck och då kan man sätta bakdäcken fram samt de nya bak
Nej tack. Jag sätter alltid bästa däcken där de slits mest. Inga som helst problem eftersom det är så liten skillnad mellan däcken givet de körsträckor jag har. Kör man många tusen mil om året får man förstås skifta mitt under säsongen också.

Varför man vill ha bra däck back är uppenbart, men lika uppenbart är det att en halv millimeters skillnad inte spelar någon roll.
 
  • Gilla
gone_fishing och 5 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är viktigt att ha de bästa däcken bak
90% av alla bilar nöter framdäcken mer än bak sp att skifta runt är inte bra, bättre är att framdäcken får vara fram tills dess att det är dags att köpa nya däck och då kan man sätta bakdäcken fram samt de nya bak
Känns inte optimalt att ha flera år gamla däck fram och nya bak.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
hsd
Okey, kör man så lite så
 
boschkenta
Bästa däcken bak har med vattenplaning att göra. Lärs ut med stor vikt när man gör "halkan" och även teorin inför körkortet idag. På Stora Holms halkbana har de en totalkvaddad bil som fått vattenplaning med nya däck fram och slitna bak, som lite visuellt stöd för detta 😅

Får också slå ett GAHHHHH för däckbyte (och kastvindar)! När jag var klar och skulle sätta påsar på sommardäcken och bära in dem tar en kastvind tag i ett däck och slungar det rakt in i min utsträckta hand, så nu har jag ett blått och svullet långfinger som inte funkar som det ska😠
 
boschkenta boschkenta skrev:
Bästa däcken bak har med vattenplaning att göra. Lärs ut med stor vikt när man gör "halkan" och även teorin inför körkortet idag. På Stora Holms halkbana har de en totalkvaddad bil som fått vattenplaning med nya däck fram och slitna bak, som lite visuellt stöd för dett
Givetvis och inte bara kopplat till vattenplaning - att oavset skäl tappa fästet bak är svårhanterligt för de flesta och i synnerhet om det inte finns "svängrum" på platsen. Men, som sagt, min erfarenhet är att så länge man håller skillnaden mellan däcken liten så har det ingen praktiskt betydelse var däcken monteras. Jag skulle säga att jag generellt har mindre än en millimenters skillnad på däcken efter en säsong det saknar helt enkelt praktiskt betydelse. Kör man 3000mil om året bör man antagligen skifta plats på däcken 2-3 gånger för att nå samma resultat - hellre det än att hela tiden slita däcken ojämt.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Bästa däcken bak har med vattenplaning att göra. Lärs ut med stor vikt när man gör "halkan" och även teorin inför körkortet idag. På Stora Holms halkbana har de en totalkvaddad bil som fått vattenplaning med nya däck fram och slitna bak, som lite visuellt stöd för detta 😅

Får också slå ett GAHHHHH för däckbyte (och kastvindar)! När jag var klar och skulle sätta påsar på sommardäcken och bära in dem tar en kastvind tag i ett däck och slungar det rakt in i min utsträckta hand, så nu har jag ett blått och svullet långfinger som inte funkar som det ska😠
Det har inte bara med vattenplaning att göra. Rent generellt är det mycket farligare att tappa greppet bak än fram. Oavsett om det är på vatten, is eller annat underlag.
 
GAAAHHH på IKEA-mat. Köpte fisken med Pommes frites. Pommes med ketchup (en av de få saker som ingår gratis i maten) var faktiskt det enda ätbara på tallriken. Vilken ävja, och ganska dyt om man tänker vad man behöver köpa till.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
GAAAHHH på IKEA-mat. Köpte fisken med Pommes frites. Pommes med ketchup (en av de få saker som ingår gratis i maten) var faktiskt det enda ätbara på tallriken. Vilken ävja, och ganska dyt om man tänker vad man behöver köpa till.
Så olika det kan vara. I somras var hustrun och jag till ikea en tisdag. Då hade dem erbjudande på gravad lax, kokt potatis, nån kall sås och grönsaker för 79:- Maten var mycket bra. Inga fel alls.

Annars tycker maten på ikea är ätbar, även om pommesen kan vara lite kall ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.