M mrsnhp skrev:
GAAAH något i grannskapet har börjat alstra lågfrekvent ljud nattetid, antagligen rakt ner i berggrunden som sedan bär det rakt in i grunden på vårt hus 😖
Hörselskada ?

tveksamt tveksamt skrev:
Ska det vara så svårt att hitta en lösning som funkar för detta?
Kanske ett nix-register som faktiskt funkar. Istället för ett register som säger att man inte vill ha samtal så ett register som säger att man inte vill ingå avtal över telefon. Så länge man står med i registret ogiltigförklaras alla avtal som inletts med att företaget kontaktar kunden.
Vill man själv köpa något går det utmärkt att ringa och göra det, eller om det ändå skulle ringa ett företag och man blir så sjukt sugen får man gå in och plocka bort sig från registret först…
Säg upp fasta telefonen och byt till kontantkort registrerat på någon yngre är det enda som funkar.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Säg upp fasta telefonen och byt till kontantkort registrerat på någon yngre är det enda som funkar.
Fasta är uppsagd sedan länge, men att byta ägare på mobilabonnemanget var en klok ide.
Funkar det bättre med kontantkort än med abonnemang tänker du? Varför då, jag ser inte riktigt skillnaden framför mig.

13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAGH!

Regn och blåst från en ovanlig riktning, vaknar till att JFBn löst ut.
Undrar vilken av mina 15+ grupper det kan vara, för den har inte löst igen.
"If it aint broken, take it apart and fix it." 😉

• Älska
  • Gilla
e02jr och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hörselskada ?
Om det inte hade varit för att jag vid några tillfällen har varit vaken just när det slutar (ca 6:30 på morgonen) hade jag kunnat misstänka det. Det är precis på gränsen till att man hör ljudet, men man hör definitivt skillnaden när det slutar.

Vi har uteslutit alla källor i huset, till och med stängt av elen helt en gång för att vara riktigt säkra. Nästa steg är väl att pälsa på sig och gå ut och lyssna nästa gång vi hör det. Det hörs inte ens varje natt. Väldigt konstigt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
WAAAAAAAAAAGH! Idiot som designat vår spis.

Har kombinerat touch och vred (ett eget WAAAAAAAAAAAAAAGH).

Timern sitter då på touchen, i sig inga problem.
Om man satt igång timern och stänger av plattan så stängs timern av direkt
Och när timern är slut stänger den av aktuell platta och börjar pipa, stänger man av plattan fortsätter den pipa tills man stänger av timern.
VARFÖR?! Varför duger det helt plötsligt inte att stänga av plattan?!

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Om det inte hade varit för att jag vid några tillfällen har varit vaken just när det slutar (ca 6:30 på morgonen) hade jag kunnat misstänka det. Det är precis på gränsen till att man hör ljudet, men man hör definitivt skillnaden när det slutar.

Vi har uteslutit alla källor i huset, till och med stängt av elen helt en gång för att vara riktigt säkra. Nästa steg är väl att pälsa på sig och gå ut och lyssna nästa gång vi hör det. Det hörs inte ens varje natt. Väldigt konstigt.
Några gånger har vi här kunnat läsa om industrifläktar ("fläktar i industribyggnader") som ger dessa fenomen, trots att de är flera kilometer bort.

Eller så bor du ovanpå någon av de nya tunnelbanesträckorna?

galento
tveksamt tveksamt skrev:
Fasta är uppsagd sedan länge, men att byta ägare på mobilabonnemanget var en klok ide.
Funkar det bättre med kontantkort än med abonnemang tänker du? Varför då, jag ser inte riktigt skillnaden framför mig.
Svärfar hade samma problem med nåt skitföretag i Skåne som hette fast com .
Detta var några år sen men det var ett väldigt krångel , men som skrivits måste det inte vara underskrift nu ? Och kan verkligen ett sms svar vara giltigt ? Har han en smartphone eller en äldre mobil ?
Verkligen ruttet att lura äldre, sjuka och andra i samhället som kämpar med ekonomin ändå.

galento galento skrev:
Svärfar hade samma problem med nåt skitföretag i Skåne som hette fast com .
Detta var några år sen men det var ett väldigt krångel , men som skrivits måste det inte vara underskrift nu ? Och kan verkligen ett sms svar vara giltigt ? Har han en smartphone eller en äldre mobil ?
Verkligen ruttet att lura äldre, sjuka och andra i samhället som kämpar med ekonomin ändå.
Jo, tydligen är sms-svar okej som skriftligt godkännande: hallåkonsument
Med tanke på ovan förslag om att skriva abonnemanget på någon annan, då borde man kunna hävda att det inte är rätt person som skrivit under ett avtal, så det är kanske en väg att gå i den frågan också.

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
galento
Undrar om han sms,ade nåt svar 🤔 tycker det är konstigt om ett sms svar är bindande. Om telefonen inte behöver låsas upp kan ju nån annan svara på sms,et.

Redigerat:
hsd
tveksamt tveksamt skrev:
Det som funkar är
"du är inloggad så klicka på det aktuella abonnemanget, klicka på Samtalsinställningar och där kan du välja mellan Dolt nummer eller Hemligt nummer. Dolt nummer innebär att numret inte lämnas ut till några nummerupplysningsföretag men fortfarande visas när du ringer ut."
Exempel från telia , motsvarande finns hos de flesta operatörer

hsd hsd skrev:
Det som funkar är
"du är inloggad så klicka på det aktuella abonnemanget, klicka på Samtalsinställningar och där kan du välja mellan Dolt nummer eller Hemligt nummer. Dolt nummer innebär att numret inte lämnas ut till några nummerupplysningsföretag men fortfarande visas när du ringer ut."
Exempel från telia , motsvarande finns hos de flesta operatörer
Nje, hans nummer är redan dolt hos dessa företag, så det är inte hela sanningen.
Det andra problemet är ju att företag säljer vidare sådana uppgifter när de väl fått tag i dem.
Exempel har du köpt något via företag A som vill ha telefonnummer för att kunna avisera leverans. I deras villkor står att de kan dela med sig av dina uppgifter till företag de samarbetar med och då är det fritt fram..
Företag B köper dina uppgifter av företag A och sedan är karusellen igång.

hsd
Tjaa, har funkat för mig 😉

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
galento
Du skrev att din svärfar var 80 år och lite virrig , man kan kanske anta att han inte använder mobilen så mycket mer än prata med de närmaste ? Har han smartphone går det ju att göra den inprogrammerade telefonbokens kontakter som favoriter och att alla andra samtal och sms inte går fram utan endast nummer reggade
i telefonen.

Har min mobil inställd så nattetid och det funkar bra , har även inställt så dolda nummer blockeras. Kan ju vara lite att tänka på ang sjukhus och dylikt.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
galento galento skrev:
Du skrev att din svärfar var 80 år och lite virrig , man kan kanske anta att han inte använder mobilen så mycket mer än prata med de närmaste ? Har han smartphone går det ju att göra den inprogrammerade telefonbokens kontakter som favoriter och att alla andra samtal och sms inte går fram utan endast nummer reggade
i telefonen.

Har min mobil inställd så nattetid och det funkar bra , har även inställt så dolda nummer blockeras. Kan ju vara lite att tänka på ang sjukhus och dylikt.
Vi tänkte ett tag på det, problemet är att han har färdtjänst så varje gång han åker någonstans så blir han uppringd av något okänt nummer för att de ska hitta igen varandra, plus en del kontakter med vården förstås, så det är lite okända/dolda nummer som ringer därifrån också.
Annars bra förslag!

• Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.