galento galento skrev:
Ja kommer ihåg att det inte fanns nummerskiva utan en vev att veva och säga numret man vill nå 😯😁
Lite före min tid.
 
F fribygg skrev:
GAAAAAAHH, kommer jag aldrig få reparera nån bakelittelefon?
Skaffa två och skifta transformatorn på dem?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Skaffa två och skifta transformatorn på dem?
Kursen på dåvarande Televerket var nog mest för att man som nyanställd skulle lära känna kollegorna. Bakelittelefonerna var ur mode då jag gick kursen i skiftet 80/90 tal
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
galento
F fribygg skrev:
Vi är många som vevat försvarets 'fältapa'

GAAAAAAHH, kommer jag aldrig få reparera nån bakelittelefon?
Det var inte i lumpen utan på semestern i grannlandet de hade denna i en by.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi är många som vevat försvarets 'fältapa'

GAAAAAAHH, kommer jag aldrig få reparera nån bakelittelefon?
Som gruppchef för signalmekanikerna och under utbildning vid S1 i Uppsala, senare vid brigadstab, fanns det många av dem. Men RA 145/146 och 422 stativ/fordonsmonterad var vanligare.
 
galento galento skrev:
Ja kommer ihåg att det inte fanns nummerskiva utan en vev att veva och säga numret man vill nå 😯😁
Det var på tiden med växeltelefonister. När vår byttes ut till en med nummerskiva fick jag batteriet som stod i en trälåda och som behövdes till vev-telefonen.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det var på tiden med växeltelefonister. När vår byttes ut till en med nummerskiva fick jag batteriet som stod i en trälåda och som behövdes till vev-telefonen.
Det roliga är ju att vi är tillbaka till det, du kan ju i princip be telefonen att ringa Karin i grannbyn om du vill :)
 
F fribygg skrev:
Kursen på dåvarande Televerket var nog mest för att man som nyanställd skulle lära känna kollegorna. Bakelittelefonerna var ur mode då jag gick kursen i skiftet 80/90 tal
På den tiden ägdes telefonerna av Televerket. Jag "pryade" på Televerket och då kunde man gå runt på en station med en lur och sladd med stickpropp an, luta där de lyste en lampa och lyssna på samtal.
Var väl gamla AGF och 500-väljare som fanns då, AXE kom senare.
 
H hapazard skrev:
Det roliga är ju att vi är tillbaka till det, du kan ju i princip be telefonen att ringa Karin i grannbyn om du vill :)
Men då kopplade också telefonisten samtalet och var en manuell funktion för det man idag benämner "router/switch".
 
Gaaaaahhh
Är folk inte upprörda över något längre!
😉
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det roliga är ju att vi är tillbaka till det, du kan ju i princip be telefonen att ringa Karin i grannbyn om du vill :)
GAAAAAAHH Efter drygt 60 år tillbaka till att telefonen/telefonissan kanske vet mer än vad jag själv om vad JAG ska på för tillställning nästa helg.
 
F fribygg skrev:
Kursen på dåvarande Televerket var nog mest för att man som nyanställd skulle lära känna kollegorna. Bakelittelefonerna var ur mode då jag gick kursen i skiftet 80/90 tal
Vid den tidpunkten fanns fortfarande enstaka kurstillfällen på AGF och det var väl bara en person med den kunskapen kvar.
 
galento
FredrikR FredrikR skrev:
Gaaaaahhh
Är folk inte upprörda över något längre!
😉
Jo alla skjutningar och mord men det kan man inte diskutera. Förjävlig utveckling.
 
Mångårigt bosatt i Belgien. Hetsigt språkkrig mellan valloner och flamländare. Rikssamtal till Sverige beställdes via telefonist - i mitt fall via flamländsk sådan. Kunde man som nyanländ inte med inledande vänlighetsfraser rabbla telefonnumret på flamländska kopplades inte samtalet och försökte man göra detta på engelska blev man utskälld - på flamländska (på franska var det etter värre). Det var ruskigt enerverande.

... detta inlägg avslöjar hur gammal jag är😉
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Här kommer ett riktigt Gaaaaahhh.
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
Sson85 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.