K Kirre2 skrev:
Tror aldrig det kommer att försvinna. Det ligger nog i människans natur, på samma sätt som att människor startar krig hela tiden istället för att bara ha det lite gött på hemmaplan...
Jag vill gärna tro att det inte ligger i den mänskliga naturen, att det förekommer grymheter av olika slag. Utan det ligger i den egoistiska grundformen att tillskansa sig fördelar av olika slag, ofta med att utnyttja en svagare part varesig det är ett barn eller vuxen. Och då att tillgripa våld, verbala eller andra intrikata verktyg för att tillgodose sina egoistiska begär är bara några av de tragiska följder som då inträffar. Verktyg för att det inte ska fortsätta ligger nog inte i den samhällsordningen som nu existerar som den ser ut. Oavsett att åtminstone vi i väst försöker att rätta till problemen med exempelvis inkludering och accepterande av oliktänkande.
Men något som jag med säkerhet kan tänka mig är att har man som barn blivit utsatt för övergrepp så spiller det vidare i fortsättningen av livet.
 
Gaaaaaah
Vad är det för stolpskott som konstruerar appar där man ändrar förutsättningar bara för att jag vill lägga in att det är en heldag ist.f ex.vis 4 timmar. Jag vill alltså ha en notis om att det startar ex.vis 04:45 en timme innan och detta då gäller en heldag men det går inte utan jag kan då välja på ex.vis en vecka innan osv. Hur fungerar folk nu för tiden. Det bör ju vara upp till användaren av appen att bestämma hur jag vill ha mina notiser och inte ”stolpskottet” som konstruerar appen. Skärpning alla som konstruerar appar. Tänk er in i användarens behov före ”eran egna trångsinta” tankebanor, förklara gärna varför ni tänker så här ni som konstruerar appar.
Gaaaaahh igen.
/B
 
Redigerat:
  • Haha
sunqan
  • Laddar…
Blodsoppen
Bono_R Bono_R skrev:
Gaaaaaah
Vad är det för stolpskott som konstruerar appar där man ändrar förutsättningar bara för att jag vill lägga in att det är en heldag ist.f ex.vis 4 timmar. Jag vill alltså ha en notis om att det startar ex.vis 04:45 en timme innan och detta då gäller en heldag men det går inte utan jag kan då välja på ex.vis en vecka innan osv. Hur fungerar folk nu för tiden. Det bör ju vara upp till användaren av appen att bestämma hur jag vill ha mina notiser och inte ”stolpskottet” som konstruerar appen. Skärpning alla som konstruerar appar. Tänk er in i användarens behov före ”eran egna trångsinta” tankebanor, förklara gärna varför ni tänker så här ni dom konstruerar appar.
Gaaaaahh igen.
/B
Känner igen det. Har själv varit försökskanin på jobb när det skulle börja föras in tid i appen.
Jag blev vansinnig. När sedan chefen tyckte jag kunde föra in kollegors tid med. Då vi var iväg på jobb då sade jag ifrån. Fick sätta upp en halvtimme övertid varje dag som tack för besväret
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Känner igen det. Har själv varit försökskanin på jobb när det skulle börja föras in tid i appen.
Jag blev vansinnig. När sedan chefen tyckte jag kunde föra in kollegors tid med. Då vi var iväg på jobb då sade jag ifrån. Fick sätta upp en halvtimme övertid varje dag som tack för besväret
Men hur ska jag ”lösa problemet med frustrationen” nu när jag är pensionär, jag får ju ingen övertidsersättning när jag blir arg och min stackars hustru får lyssna på mig. Livet är tufft ibland
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Men hur ska jag ”lösa problemet med frustrationen” nu när jag är pensionär, jag får ju ingen övertidsersättning när jag blir arg och min stackars hustru får lyssna på mig. Livet är tufft ibland
Du får väl försöka ha överseende med att det är svårt att tänka sig in i andras önskningar och behov. Och din stackars hustru får försöka ha överseende med dig...
 
K Kirre2 skrev:
Du får väl försöka ha överseende med att det är svårt att tänka sig in i andras önskningar och behov. Och din stackars hustru får försöka ha överseende med dig...
Jag får försöka att ha överseende med ditt svar , men det blir inte lätt och inte rätt så jag söker fortfarande svar på ursprungsfrågan.
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Jag får försöka att ha överseende med ditt svar , men det blir inte lätt och inte rätt så jag söker fortfarande svar på ursprungsfrågan.
/B
Förlåt. Jag tänkte bara att det är så himla svårt att sätta sig in i andras sätt att tänka.
 
Bono_R Bono_R skrev:
Jag får försöka att ha överseende med ditt svar , men det blir inte lätt och inte rätt så jag söker fortfarande svar på ursprungsfrågan.
/B
Sen förstår jag inte helt vad du menar heller. Obs, jag har inte skapat appen!
 
K Kirre2 skrev:
Förlåt. Jag tänkte bara att det är så himla svårt att tänka sig in i andras sätt att tänka.
Jaja jag förlåter dig, men jag vill kunna ”få bestämma själv” om jag vill få en påminnelse en timme innan min ”heldag” som börjar 04:45 och inte en vecka före. Mitt minne är bra men lite kort så jag föredrar ex.vis en timme innan istf en vecka innan för då börjar det bli svår att minnas igen. Så åter till ursprungsfrågan. Hur ska man få app”skrivarna” att förstå ?
/B
 
K Kirre2 skrev:
Sen förstår jag inte helt vad du menar heller. Obs, jag har inte skapat appen!
Nä jag skäller inte på dig utan ”han” som skrev appen kalender i iPhone som inte förstår bättre hur jag vill använda appen, det är alltså han som ska ta åt sig :rofl:
/B
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
I Ironside skrev:
När det kommer till allvarliga brott mellan barn under 15 år så ligger fokuset helt på den brottsmisstänkte(strafflindring, rehabilitering o.s.v), brottsoffret klips oftast bort och får klara sig själv, många gånger kan det innebära att man tvingas byta skola vilket kan vara än större påfrestning.
Tittade på nån av länkarna tidigare i denna tråden.
Jag kan köpa att en (enstaka) händelse ska mötas med "lågaffektivt bemötande" - för att lärare och andra elever inte ska hamna i än värre handgemäng. Men EFTER att samma elev varit inblandad i upprepade händelser där man kan konstatera att eleven var den som initierade händelsen så borde den eleven få specialundervisning. Det är inte rimligt att alla de andra eleverna ska drabbas av en bråkstake.

Dvs jag köper att avbryta lektionen och ta ut hela klassen från klassrummet, om det annars skulle krävas våld för att få bråkstaken att lämna klassrummet eller sluta bråka. Men händer det flera gånger måste ju situationen som skapar problemet tas bort. Om det innebär att just den eleven får byta skola eller gå i specialklass så är det självklart rätt väg. En (eller ett fåtal) elev(er) kan inte tillåtas förstöra för en hel klass.

På samma sätt skulle jag själv aldrig riskera liv och hälsa för att avbryta tex stöld eller vandalism (däremot om brottet är sådant att någon person blir skadad måste man givetvis ingripa på det sätt man kan även om det innebär risk för skada).
 
Bono_R Bono_R skrev:
Gaaaaaah
Vad är det för stolpskott som konstruerar appar där man ändrar förutsättningar bara för att jag vill lägga in att det är en heldag ist.f ex.vis 4 timmar. Jag vill alltså ha en notis om att det startar ex.vis 04:45 en timme innan och detta då gäller en heldag men det går inte utan jag kan då välja på ex.vis en vecka innan osv. Hur fungerar folk nu för tiden. Det bör ju vara upp till användaren av appen att bestämma hur jag vill ha mina notiser och inte ”stolpskottet” som konstruerar appen. Skärpning alla som konstruerar appar. Tänk er in i användarens behov före ”eran egna trångsinta” tankebanor, förklara gärna varför ni tänker så här ni som konstruerar appar.
Gaaaaahh igen.
/B
Om det startar 04.45 är det väl inte en heldag? </nitpick>

Men, när jag utvecklar system med användare någonstans i slutet föredrar jag att köra någon variant av agil utveckling med kontinuerlig avstämning av funktionaliteten med slutanvändare och/eller leveranser som startar med en MVP (minimum viable product). Är lite snarlika utvecklingsmetoder.

Problemet som brukar uppstå är att användarna man har med sig har så väldigt unika och spridda önskemål som kanske bryter mot vad man faktiskt tänkte åstadkomma från första början. Dessutom är användarna ofta så inne i vad de redan har och kan inte tänka "nytt", så istället för att uppfinna en bil, så vill man ha en vagn med snabbare hjul som det går att spänna fler hästar framför. När de väl har fattat att det går att få en motor i vagnen istället för hästar vill de ha tömmar istället för ratt för det är ju det man har. Osv.. Gaaaaah.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Fick sätta upp en halvtimme övertid varje dag som tack för besväret
Och i förlängningen är det kunderna (eller skattebetalarna) som får betala din övertid, bara för att app-utvecklarna gjort ett dåligt jobb. GAAAHHH!
 
Blodsoppen
B b8q skrev:
Och i förlängningen är det kunderna (eller skattebetalarna) som får betala din övertid, bara för att app-utvecklarna gjort ett dåligt jobb. GAAAHHH!
Japp, någonstans ska ju pengarna tas ifrån. Jag jobbar inte gratis.
 
tensiden tensiden skrev:
Om det startar 04.45 är det väl inte en heldag? </nitpick>

Men, när jag utvecklar system med användare någonstans i slutet föredrar jag att köra någon variant av agil utveckling med kontinuerlig avstämning av funktionaliteten med slutanvändare och/eller leveranser som startar med en MVP (minimum viable product). Är lite snarlika utvecklingsmetoder.

Problemet som brukar uppstå är att användarna man har med sig har så väldigt unika och spridda önskemål som kanske bryter mot vad man faktiskt tänkte åstadkomma från första början. Dessutom är användarna ofta så inne i vad de redan har och kan inte tänka "nytt", så istället för att uppfinna en bil, så vill man ha en vagn med snabbare hjul som det går att spänna fler hästar framför. När de väl har fattat att det går att få en motor i vagnen istället för hästar vill de ha tömmar istället för ratt för det är ju det man har. Osv.. Gaaaaah.
Jomendu ”nu börjar min heldag just 04:45” och slutar då 04:45 nästa dygn varför måste allas dygn startas ngn annan tid ? Kan du vara bussig att förklara det för mig ”som inte utvecklar appar”
/B
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.