EddieHansson
P Pappa1986 skrev:
Håll dottern hemma och anmäl, 100%.

Tänk om någonting skulle hända och ni inte gjort något.
Vår dotter blev mobbad (inte samma sak som det din dotter utsätts för) men vi tog bort henne från skolan samma dag. Hon dolde det i nästan 1 helt år.
Anmälde till rektor, mentorer mm. Hände ingenting. Vi bytte skola och hon trivs jättebra.
Fy fan för mobbing! Det är så sjukt beteende och att sånt får förekomma!

Ska träffa skolan i veckan och reda ut just vår grej.. Men precis nu kom detta mail från rektorn till alla föräldrar idag!

XXXXskolan har idag på morgonen tagit emot ett kuvert i skolans brevlåda som innehöll en tomhylsa, det vill säga en mässingshylsa utan vare sig krut eller kula. I övrigt var kuvertet tomt, inget brev eller skrivet budskap medföljde.

Polisen har varit på plats på skolan och undersökt kuvertet och hylsan och har tagit med sig föremålen för vidare undersökningar, så kallad spårsökning.

Anmälan
Polisen har gjort en anmälan om olaga hot, precis som i de tidigare fall under hösten då bland annat reningsverket tog emot brev med liknande innehåll.

Polisens bedömning är att det inte finns något pågående hot i nuläget och jourhavande förundersökningsledare anser att skolan inte behöver vidta några särskilda åtgärder. Med anledning av denna bedömning fortsatte lektionerna som vanligt under dagen, för bibehållen stabilitet och trygghet.
 
  • Arg
  • Ledsen
Jumos och 4 till
  • Laddar…
Va i helvete..?!
Vad är det för fel på folk!?!
 
  • Gilla
  • Ledsen
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
I
Alla barn ska känna sig trygga precis som vi gjorde när vi växte upp men tyvärr är klimatet ett helt annat idag. Skolan har inte hunnit växa med utvecklingen och det är tydligt att varken skolan eller lärarna har de verktyg som krävs för att hantera stökiga situationer. ex :

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hans-mordhotades-av-elev-blev-sjalv-av-med-jobbet

Här har vi också en psykolog som uttalar sig :

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...a-tag-i-skolan-det-funkar-inte-att-saga-ifran

Notera att både psykologen och bemanningschefen är oförmögen att svara på hur man ska hantera situationer där det inte räcker med tillsägelse.

När det kommer till allvarliga brott mellan barn under 15 år så ligger fokuset helt på den brottsmisstänkte(strafflindring, rehabilitering o.s.v), brottsoffret klips oftast bort och får klara sig själv, många gånger kan det innebära att man tvingas byta skola vilket kan vara än större påfrestning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/experten-behover-lagga-mer-fokus-pa-brottsoffret

På vår skola så har det dykt upp en och annan lärare som faktiskt tagit tag i de riktiga problemen, men de blir tyvärr aldrig långvariga på sin position.

Ska man få rätt på detta måste det komma till en verktygslåda som faktiskt har lösningar på de tuffa situationerna. Kanske kan det till och med krävs någon form av vakter hur illa det än låter.

När jag gick i skolan så var det väldigt tydligt vad som fungerade och inte fungerade i klasserna och tyvärr verkar man ha valt vägen som inte fungerar. Misstänker att mina bra lärare hade varit sparkade för länge sen i dagens skola.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
A
– Vi behöver gå ifrån den auktoritära stilen, säger han (Bo) Eeh, nej det behöver vi inte. Sluta att dutta med de här jävla ungdomarna bara, det är inga "busfrön" a la Anderssonskans Kalle på -40 talet. Det är fullfjädrade gangsters som härjar på våra skolor, hoppas verkligen att fler och fler börjar förstå det ju förr kan det vända.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
I
mowatom skrev:
– Vi behöver gå ifrån den auktoritära stilen, säger han (Bo) Eeh, nej det behöver vi inte.
Mm jag funderar också över den biten, det var nämligen lärarna som var mest auktoritära som också hade de lugnaste och bästa lektionerna. Alternativt de lärare som faktiskt hade en personlighet som gick hem hos eleverna, d.v.s lite mer kompis anda men det var väldigt få som lyckades med det.

Hur fungerar försvarsmakten numera som annars varit väldigt auktoritär? Nu jobbar de förvisso med 18+ vilket kanske räcker till för att kunna få ett "rimlighet" i klimatet.

Grejen är väll att man har ett lagsystem som favoriserar brottslingar och bakbinder polisen, detta sänder i sin tur en tydlig signal till resten av samhället inkl skolan.
 
  • Gilla
Alfons3301 och 1 till
  • Laddar…
A
I Ironside skrev:
det var nämligen lärarna som var mest auktoritära som också hade de lugnaste och bästa lektionerna
Jag jobbade många år i skolan på -90 talet. Problemen då var ju naturligtvis inget man kan jämföra med dagens, men även då så var det som du säger. En kvinnlig lärare som stack ut från mängden hade en far som var överste, hade givetvis anammat ett visst sätt ifrån honom och drev utbildningen på den vägen. Det är den mest lyckade klass jag har upplevt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Min pappa sade till fröken på kvartssamtalen. Är han olydig så dra han i öronen.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Fy fan för mobbing! Det är så sjukt beteende och att sånt får förekomma!

Ska träffa skolan i veckan och reda ut just vår grej.. Men precis nu kom detta mail från rektorn till alla föräldrar idag!
Jag hade ringt direkt till polisen i erat fall och gjort en anmälan eller iaf prata med dem.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jag hade ringt direkt till polisen i erat fall och gjort en anmälan eller iaf prata med dem.
Du vet att man i dagens Sverige kan få sitta i telefonkö i dagar till polisen, va? :cry:
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hur fungerar försvarsmakten numera som annars varit väldigt auktoritär? Nu jobbar de förvisso med 18+ vilket kanske räcker till för att kunna få ett "rimlighet" i klimatet.
De har inte ett ansvar att alla ska få vara med och leka, utan kan välja vilka som ska antas (givet att man får tillräckligt många sökande). Den lyxen har inte skolan.

Skolan måste försöka hjälpa även dem vars föräldrar fullständigt misslyckas i sitt uppdrag att uppfostra barnen till goda medborgare.

Hur man ska lösa att både hjälpa majoriteten relativt välartade barn och dem som redan i unga år är på glid – och hur man gör avvägningen mellan dem – vete fan. :cry:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag kan tycka att svaret på den frågan är väldigt enkel - i teorin. Bråkiga elever skiljs från sin klass och sätts i en separat klass - kalla den obs-klass, särskola, vad som helst - som har lärare med fysiken och/eller egenskaperna att kunna hantera de eleverna.
I praktiken är det naturligtvis inte så enkelt. Var går gränsen för när man ska flyttas? Bevisbörda?

Man kan invända med att det ytterligare kommer stigmatisera de bråkiga eleverna. Då invänder jag med att hellre riskera att stigmatisera en elev än att låta skolgången bli förstörd för tjugo. Och tanken är ändå att ingen ska stigmatiseras, de bråkiga ska visas hur man blir en bättre människa. Hellre skolvård tidigt än kriminalvård senare...
 
  • Gilla
dibb och 4 till
  • Laddar…
De bästa lärarna var de strängaste. Men de hindrade ju inte att det förekom mobbning på raster od.
 
Jag hade turen att ha en lärare i mellanstadiet som inte behövde vara sträng. Hon fick allas respekt ändå. Eller så var vi bara en grupp jäkligt välartade elever. :)

Mobbning och brottslighet på rasterna borde skolorna få resurser för att kunna hantera. Självklart kommer problemen då flytta på sig till utanför skolans tid och område. Tills det inte är ett problem längre, vilket kommer ta lååååång tid, om det ens någonsin försvinner....
 
T ToRy skrev:
Jag hade turen att ha en lärare i mellanstadiet som inte behövde vara sträng. Hon fick allas respekt ändå. Eller så var vi bara en grupp jäkligt välartade elever. :)

Mobbning och brottslighet på rasterna borde skolorna få resurser för att kunna hantera. Självklart kommer problemen då flytta på sig till utanför skolans tid och område. Tills det inte är ett problem längre, vilket kommer ta lååååång tid, om det ens någonsin försvinner....
Tror aldrig det kommer att försvinna. Det ligger nog i människans natur, på samma sätt som att människor startar krig hela tiden istället för att bara ha det lite gött på hemmaplan...
 
Tror tyvärr du har rätt. Men med större insatser än dagens obefintliga borde man åtminstone kunna minska på problemet.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.