S
Har läst en del trådar på nätet om detta men inte riktigt hittat något som lämpar sig för mitt hus.

Huset är från 1850 och är teglat på en gråstensgrund. Huset har en källare under en 43kvm stor sal. Källaren i sig är runt 36kvm skulle jag tro och runt 1,7m djup. I källaren är väggarna säkert metern tjocka och stenen är kalkputsad och putsen är ganska porös av fukt från utsidan. Huset är nämligen inte dränerat och det lär inte bli av då det är troligen ett riskprojekt att frigöra gråstensgrunden.

Huset har inga större problem med fukt eftersom golvet ligger minst 0,5m över marknivå, förutom i källaren. Källaren har även någon form av gjuten platta. Det är bara sandjord i området och jag har aldrig sett någon form av vattensamling på golvet i källaren.

Hur som helst!
Källaren ska bort och platta med golvvärme ska gjutas över denna del, så uppdraget blir att fylla källaren, dvs 60m3 varav 20m3 kommer bestå av makadam, cellplast och betong. Jag förstår att jag måste riva ut allt trä, men vad fyller jag dessa 40m3 med?

Vad jag har att tillgå: (Uppskattade mängder)

Hög med 0-50ish fraktion på 10m3

Hög med singel 11-16 fraktion 1m3

Tegelsten från innervägg samt lite betongrester 4-5m3

Oändliga mängder med blandat material i form av jord, sand, grus som hyvlats av från vår parkeringsplan.

Vad ska jag fylla med och hur ska jag packa det? Troligen går det inte att dra ner värsta paddan utan att skada hela huset pga vibrationer. Måste jag köpa in annat material?

Bonus fråga, hur får man in 40-50m3 material utan att baxa in 10000 skottkärror (rullebörar)? Kanske något transportband via fönster?
 
Det är en som har ungefär samma problem som dig i en aktuell tråd. Kanske står lite matnyttigt i alla fall, hittar inte den just nu men han hade hittat ett stort hål under huset.Angående materialet så tror jag det finns bilar som kan blåsa in materialet.

Något jag kom att tänka på, du sa att du hade oändligt med blandat material. Varför inte ta dit en entrepenadfirma som sorterar ut stenen. Det kan inte vara någon jätte kostnad. Så får du gratis material.
 
S
FRS05 skrev:
Något jag kom att tänka på, du sa att du hade oändligt med blandat material. Varför inte ta dit en entrepenadfirma som sorterar ut stenen. Det kan inte vara någon jätte kostnad. Så får du gratis material.
Utveckla gärna. Menar du att en firma ska komma hit och köra allt material genom någon maskin som separerar fraktionerna i dessa vallar med material? Låter dyrare än att köpa nytt, men vad vet jag.
 
Går det inte blåsa in leca kulor?
 
S
Pumba skrev:
Går det inte blåsa in leca kulor?
Verkar som leca kulor kostar 1000kr/m3, känns som 40000kr är lite dyrt.
 
S
Går det inte bara att fylla upp med schaktmassorna och blanda ner lite tagelstenar, vattna och stampa efterhand som man fyller upp? Sen låta det stå några månader innan man lägger duk, makadam, cellplast...
 
  • Gilla
Bruno11
  • Laddar…
S
bump?

11111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
Ingen som vet, eller är det jullov här?
 
harry73
Jag skulle inte ta risken att det blir sättningar fylla igen det med grus. Har du ingen annan användning för de högar du har, går det säkert bra med det, men behöver du det i alla fall för din uppfart t ex, skulle jag bara använda makadam. Om du inte tänker dränera utsidan, lägg då i alla fall dränering in i källaren innan du fyller på
 
Finns det något särskilt skäl till att du vill fylla igen källaren? Rent spontant låter det som en enklare och billigare lösning att bara lägga in golvvärme på det befintliga golvet i salen och ställa in en avfuktare i källaren. Då får du dessutom kvar källaren, om det skulle dyka upp något användningsområde senare. T.ex vinkällare, matförvaring, teknikrum, etc.
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
S
Salen på 40kvm ligger mellan två ytor om 20kvm respektive 40kvm som ska få gjuten platta och golvvärme. Dessutom vill jag ha fördelaren till golvvärmen i det utrymme som idag är trappa ner till källaren.

Problemet är att källaren är på 60m3 och bör fyllas med 40m3 innan makadam, cellplast och betong läggs på. Att fylla källaren med över 60ton makadam kostar över 22000kr. Det låter sjukt dyrt och känns onödigt om jag kan använda befintligt material på gård.

Varför dränera insidan av källaren när resten av huset är odränerat? Vart ska jag leda iväg dräneringen?

Källaren är rå, fuktig och med låg takhöjd. Golvet mellan källaren och salen är plankgolv ovanpå träbjälkar. Det finns även några stolpar i källaren som stödjer bjälkarna. Golvet är kallt och ganska ojämnt.

Jag vill ha platta och golvvärme.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
DanielF skrev:
Varför dränera insidan av källaren när resten av huset är odränerat? Vart ska jag leda iväg dräneringen?

Källaren är rå, fuktig och med låg takhöjd.
Källaren borde vara hyfsad vattentät, som är bra om vattnet finns på utsidan, men sämre om vattnet finns på insidan.
Om du av någon anledning får in vatten i din fyllda källare tar det väldig lång tid innan vattnet försvinner om man inte har dränering. Och det känns säkert bättre med torr makadam under din platta istället för vattenfylld makadam som vandrar upp genom din platta.

För övrigt, vad har du för grund, och hur kommer den att reagera på 100 000 kg extra vikt?
 
S
harry73 skrev:
För övrigt, vad har du för grund, och hur kommer den att reagera på 100 000 kg extra vikt?
Det är runt källaren runt 1m tjock gråstensgrund med marktryck utifrån. Att fyllla källaren med material borde bara utjämna trycket.

Den bit som är ovan mark 50-70cm (ungefär) kommer ju bestå av 30cm cellplast, 10cm betong och resterande makadam. Så jag förstår inte vad du menar?

För övrigt, hur ska jag kunna dränera källaren? Rent praktiskt, hur ska jag göra? Vart ska eventuellt vatten avledas?

För övrigt, det lär förhoppningsvis inte bli mer vatten i den del som idag är källare än i övriga delar som ska ha platta.





Hur som helst funderar jag på tre alternativ till fyllning.
1. Makadam i botten, sugbil fyller med grus, sen toppa med makadam, cellplast.
2. Fylla helt med makadam från sugbil, toppa med cellplast.
3. Makadam i botten, fylla med cellplast block
 
Redigerat:
Jag TROR att harry73 menar så här:
Runt en nygjuten platta på ett nybyggt hus så lägger man naturligtvis dränering. Man vill ju inte ha sin nya fina platta badandes i vatten, den ska så torrt som det går, både pga funktvanring, frostsprängning och källyftning. Du skriver att det går bra med huset eftersom nuvarande golv är så långt från marknivån. Men om du nu gör en platta på mark utan vare sig invändig eller utvändig dränering, vad händer då? Om inte vattnet dräneras bort finns det ju stor risk att det vandrar upp i nya plattan?

Vad gäller makadam resp grus så är det långt ifrån mitt expertområde - men tjänar du något på makadam om du inte ska packa? Är inte poängen med makadam att det blir väldigt stabilt vid packning? Och hur ska du kunna göra en platta på mark utan att packa ordentligt? Det är ju som att be om sättningsskador. Samma sak med din idé om att fylla med diversemassorna. Galenskap om du frågar mig. :)
 
Superfint hus förresten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.