Byggaren tar ju inte sitt ansvar det är ju helt klart. Men här tycker jag ändå att det finns en del saker som man kan diskutera.
1) Om de hade byggt huset så att nockhöjden stämde med det gamla huset så hade grunden behövt vara 90 cm lägre och det skulle ju inte gå. Skulle de grävt en grop på en meter för att ställa grunden i? Om de hade gjort det så hade de hamnat i programmet för det istället.
2) Familjen tog själva beslutet att de absolut inte kunde ha nocken 90 cm högre än det gamla huset. Varför inte? Det är ju vanligt att utbyggnader är högre eller lägre än ursprungshuset. Ofta är det snyggt när det är så också. De kan ju inte bli förvånade över att det blir lågt i tak om de bygger 1,5 plan i samma höjd som sitt nuvarande enplanshus.

Och felen som byggaren gjort är ju naturligtvis att han inte mätt ordentligt innan han påbörjat arbetet. Som proffs borde han ju ha insett det här med en gång. Och vad gäller lärlingar så är det ju inte fel att använda det men de ska inte ha samma timpenning som en "färdig" byggare och de ska inte arbeta utan att någon kontrollerar deras arbete.
 
Men hur tänkte dom att höjden skulle bli egentligen, deras gamla hus var ju väldigt lågt innomhus, så egentligen ville dom nog ha en källare och en vanlig våning om det skulle rymmas inom samma höjd som det gamla huset, dom tänkte nog själva fel och sen skyller man på hantverkaren, men Timell och DOM RIKTIGA HANTVERKARNA kan ju alltid tapetsera lite så löser sig allt....
Tyvärr har programmet urartat.
 
Ja, precis! Detta är första gången jag riktigt tycker att det var fel att utmåla denna byggare som en fuskbyggare. TV4 borde nästa be om ursäkt. Hoppas att detta inte kommer påverka hans kommande kunder allt för mycket.

Man kunde ju se i början av programmet att taket inne i det gamla huset var så lågt att de nästan slog huvudena ju.

//Patrik
 
Dessutom hade "arkitekten" ritat ett enda trappsteg i höjdskillnad mellan husen, byggaren hade gjort minst 60 cm vad det såg ut som på TV, att då sänka 90 cm TILL, det är ju som ni säger en källare i stället, och då hade han väl fått skit för det...

Summa summarum: en värdelös projektering utförd av beställaren.
 
Samma här. Den byggaren är nog inte oseriös. Alla jobb kan gå snett och ja, visst är det korkat av honom att inte kontrollmäta innan man börjar. Det sämsta programmet på länge. Kändes som om TV4 famlade i mörker hela tiden för att hitta något man kunde sätta åt snickaren med.
En missnöjd kund som hade fått en faktura på 1500kr extra.... Suck, vilket jätteproblem.

Skulle någon komma efter något år och fråga mig hur jag tänkte när jag valde att använda AB istället för ABS, ABT eller vad som helst, så skulle jag nog inte kunna svara på det. Nej TV4, det där va dåligt!
 
Jag har faktiskt hört fler tveksamma fakta om tidigare avsnitt, där en familj köpt ett nybyggt hus i villaområde och direkt efter inflytt valt att göra om badrummet själva och då blev det galet. Sen har familjen stått och smutskastat byggaren.... Detta är bara ett rykte som sagt.
 
Mig veterligen så var detta också det enda programmet där inte Timells byggexperter gick runt i huset i början av programmet och klankade ner på allting och hittade fel överallt...

Varför ??

Jo för där egentligen inte var några direkta fel kanske... :rolleyes:
 
Oj
kolla in de dokument som byggaren visat:
[länk]

Kolla även alla andra dokument:
[länk]

Får TV göra vad dom vill ? Häxjakt ?
Jag blir nästan arg på TV4.

Och hon som hade fått en saltad faktura, det var 15-20 år sen??!! För i helv..!

//Patrik
 
I vanliga fall så brukar jag försvara familjerna (vilket går att se på tidigare inlägg) då jag inte tycker att man som konsument ska behöva kunna allt utan man ska kunna lita på byggaren.

Men det här går ju inte på något sätt att få till ett hus med fullhöjd i 2 plan i samma höjd som det ursprungliga huset och det krävs det ju inga speciella kunskaper för att se. Men jag förstår inte hur detta har kunnat missas av både arkitekten, familjen, handläggaren för bygglovet och byggaren.
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Mig veterligen så var detta också det enda programmet där inte Timells byggexperter gick runt i huset i början av programmet och klankade ner på allting och hittade fel överallt...

Varför ??

Jo för där egentligen inte var några direkta fel kanske... :rolleyes:
ja, det var inte mycket byggexperten Jan Söderström kunde gå runt och peka på med sin ständigt viftande gula tumstock.

Sjukt hur detta program ens kunde gå ut i etern, ytterst pinsamt för TV4:blushing:
 
W
Går förbi huset i fråga rätt ofta och tänkte många ggr varför bygger de inte högre när de ändå bygger ut/nytt, men men tänkte jag, de e lite udda de som bor där så de kanske vill ha det så.
Däremot har jag enbart bra erfarenheter av Sparrman & Nätt. De e fantastiskt kunniga på gamla hus och ytterst kompetenta. Har sett flera av ders renoveringar samt använt dem själva för vissa grejjer (dock inte på egna huset). De tillhör klart eliten av byggare i göteborgsområdet och det är fruktansvärt tråkigt att de hängs ut så här.
Nu tror jag inte iförsig att det kommer påverka dem enormt mycket då de har fantastiskt bra ryckte, men det är klart det kommer påverka dem.
Har tyvärr inte sett programmet i fråga men jag ska titta på det på play kanalen så fort jag får tid (slutade titta på dett skitprogram efter första avsnittet).
 
Det vore så mycket bättre om programmet var lite konsumentupplysande, typ vad de olika försäkringarna täcker, hur man kollar referenser etc...hur oskyddad man är som lekman och konsument om man träffar fel hantverkare! Sverker i byggsvängen vore bättre!

Just nu är det ju bara ett "sensations" program. Jag trodde på programidéen när jag hörde talas om den, men det är ju inte bättre än big brother, typ... var med som referens i ett av de första progammen, men det klipptes ju friskt, så mina egentliga problem försvann, dvs ersättning från försäkringsbolag. Den byggaren som smutskastades där var aldrig något egentligt problem hos oss, utan hans kollegor, han försökte ställa allt tillrätta. Jag håller med, vinklat skitprogram! Ändå kan jag inte låta bli att titta..
 
Dagen program dvs säsongsavslutningen ställs in... undrar varför. Har dom fått lite kritik kanske ?
 
Jag kan inte se någonstans att det är inställt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.