F
mr_bygg skrev:
Familjen eget fel alltså:x Du menar att byggaren är egentligen ingen klantskalle utan han har bara byggt som familjen krävt. Hur mycket dyrare tror du det hade blivit med en "godkänd" takkonstruktion som hade rätt dimension på virket och som vilade på innerväggarna. Jag gissar att det inte hade blivit mycket dyrare att göra rätt och har svårt att tro att familjen valt den genvägen och tvingat byggaren att bygga så för att spara pengar.
Familjen tog en genväg, det är det jag vill säga. Jag försvarar inte att någon bygger efter deras genväg och där är problemet. Han/ dom var klåpare, absolut men familjen sökte en billig variant och då vart det så här.
 
F
byggankan skrev:
Jag förstår inte hur man som seriös hantverkare kan försvara personer som uppenbart inte är riktigt ärliga. Fattar ni inte att sådana som han förstör för er också? Eller undanhåller ni också information som kan vara av vikt för era konsumenter för att det är det mest fördelaktigt ekonomiska för er? Ni om några borde ju verkligen spy galla över de oseriösa hantverkare som förstör även erat rykte. (Det verkar ju som att de flesta som försvarar dom här personerna är andra hantverkare.)

Jag skulle aldrig försvara en annan IT-konsult som överdebiterar eller gör ett dåligt arbete bara för att vi är i samma bransch. Inte heller om det var någon på samma företag som mig.

Han diskvalificerar sig själv genom att överhuvudtaget föreslå en entreprenör som han tidigare har haft samarbete med där ärendet har gått till ARN och där ARN rekommenderar både åtgärder och skadestånd. Sedan att det är hans brorson gör ju saken ännu värre.

Varför ska vi konsumenter ha så stort ansvar i just byggsammanhang? De säger ju tydligt att de inte vet något och därför behöver en byggledare. Jag tycker inte att man ska behöva sitta och göra efterforskningar kring alla moment i ett bygge och kolla upp massa referenser. Nu måste man ju det, men jag tycker det är helt absurt att vi konsumenter ska behöva göra det. Vi ska kunna lita på att de vi anlitar gör ett bra jobb och ju mindre vi kan desto mer ska de förklara hur saker fungerar och desto större ansvar ska de ta för att helheten verkligen fungerar.
Vem har försvarat någon oärlig klåpare?

Men om du som konsument uppenbarligen vill fuska med ditt egna hus så hittar du tillslut en som gör det åt dig. Är man inte rätt korkad som konsument och tydligen tro att att det går att belasta en rutten vägg fast han har blivit informerad om att allt borde rivas?
Vi svenskar är vaggade för mycket, och har tydligen svårt att ta något som helst ansvar.
 
tille1 skrev:
Att it branchen som du tillhör tex är helt grön ? inga plättjönsar där ?
Det är klart att det vore kanon om alla byggfirmor var seriösa
Det som verkar vara svårast att förstå för privatpersoner är hur det fungerar i verkligheten

Om en byggfirma är både billig har tid att komma direkt o kommunicerar som dammsugarförsäljare ska man dra öronen åt sig
mvh Tille

Nej hon säger att hon inte skulle försvara en branschkollega som gjort ett dåligt jobb, bara för att det är en branschkollega. Det framgår väldigt tydligt av inlägget.
 
Redigerat:
tille1 skrev:
Att it branchen som du tillhör tex är helt grön ? inga plättjönsar där ?
Det är klart att det vore kanon om alla byggfirmor var seriösa
Det som verkar vara svårast att förstå för privatpersoner är hur det fungerar i verkligheten

Om en byggfirma är både billig har tid att komma direkt o kommunicerar som dammsugarförsäljare ska man dra öronen åt sig
mvh Tille
Det är ju det jag säger. Jag skulle aldrig försvara någon i it-branschen som jag tyckte betedde sig oetiskt.

Här är ju helt klart en "Plättjöns" som varit i farten och ändå så lägger flera här skulden på familjen och säger att de inte vet hur det fungerar. Vilket de ju själva sagt också, det är ju därför de anlitat en byggledare.

Det naturliga borde väl vara att alla hantverkare här på forumet säger "Nej fy fan vilken idiot som anlitar en underentreprenör som redan misskött sig på ett bygge. Sådana förstör ju för mig också och det är ju inte kul att jag som ärlig hantverkare blir sammankopplad med den där typen bara för att vi är i samma bransch".
 
MathiasS skrev:
Nej han säger att han inte skulle försvara en branschkollega som gjort ett dåligt jobb, bara för att det är en branschkollega. Det framgår väldigt tydligt av inlägget.
Jag är en hon :D
 
frank b skrev:
Vem har försvarat någon oärlig klåpare?

Men om du som konsument uppenbarligen vill fuska med ditt egna hus så hittar du tillslut en som gör det åt dig. Är man inte rätt korkad som konsument och tydligen tro att att det går att belasta en rutten vägg fast han har blivit informerad om att allt borde rivas?
Vi svenskar är vaggade för mycket, och har tydligen svårt att ta något som helst ansvar.
Att konsumenten säger att han undrar om det finns några genvägar behöver ju inte betyda att han vill fuska. Med genvägar kan det ju vara att ha garage och förråd oisolerat istället, billigare typ av panel, billigare typ av plåttak o.s.v.

En seriös byggledare borde väl kunna ge alternativ i olika prisklasser utan att det billigaste behöver innebära fusk, bara lägre standard.

Det kanske inte är så att han försvaras så mycket, men det är flera som helt klart skyller på kunden som att han får skylla sig själv.
 
byggankan skrev:
Jag är en hon :D
Då ber jag damen om ursäkt för felskivningen!
 
Du är förlåten.
 
damen, det är älskvärt :)
 
Vill bara förtydliga att jag inte lägger all skuld på kunden i det där fallet. Byggledaren var ett arsle och de fuskbyggde. MEN om kunden hade tänkt lite/inte varit så fullständigt naiv så kanske detta inte hade hänt.
Men det är väl lätt sagt så här efteråt kanske..

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Vill bara förtydliga att jag inte lägger all skuld på kunden i det där fallet. Byggledaren var ett arsle och de fuskbyggde. MEN om kunden hade tänkt lite/inte varit så fullständigt naiv så kanske detta inte hade hänt.
Men det är väl lätt sagt så här efteråt kanske..

//Patrik
Det är ju just det som är problemet. Dessa människor kommer antagligen aldrig göra om samma misstag igen, men dom flesta gör inte dessa saker så många gånger i livet och då måste man kunna lita på att få ett bra stöd av de man anlitar.
 
Nu blir det ju ännu märkligare
Har jag förstått rätt att kunden bett om en genväg ?
Jag försvarar inte klåpare
Om kunden tillochmed kan be om genvägar o entreprenören går med på det, så är det fortfarande inte kundens ansvar tydligen
När jag har en byggfirma hemma så är dom benhårda vad som går o inte
Vi tar inte i jobb som inte funkar säger dom rakt o ärligt
Har ni funderat vad ni begär av firmorna ? till vilket pris ?
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Nu blir det ju ännu märkligare
Har jag förstått rätt att kunden bett om en genväg ?
Jag försvarar inte klåpare
Om kunden tillochmed kan be om genvägar o entreprenören går med på det, så är det fortfarande inte kundens ansvar tydligen
När jag har en byggfirma hemma så är dom benhårda vad som går o inte
Vi tar inte i jobb som inte funkar säger dom rakt o ärligt
Har ni funderat vad ni begär av firmorna ? till vilket pris ?
Mvh Tille
Händelseförloppet:

- Kunden köper hus. Garage är fuktskadat, men kunden vet ej hur pass allvarligt så anlitar därför en "husdoktor" som kollar över byggnaden.

- "Husdoktorn" dömer ut byggnaden helt och säger att den måste rivas.

- Kunden tycker att det låter dyrt och undrar om det inte går att lösa på något annat sätt och berättar hur stor budget de har.

"Husdoktorn" kommer då på att för just den pengen kan de lägga om taket och fixa lite så blir byggnaden helt okej. Fast än den först behövdes rivas.

//Patrik
 
tille1 skrev:
Nu blir det ju ännu märkligare
Har jag förstått rätt att kunden bett om en genväg ?
Jag uppfattade att kunden i det här fallet inte hade råd med det första förslaget på åtgärder och talade om för byggledaren vad deras budget var och utifrån det så tog byggledaren fram ett nytt förslag. Det var inte kunden utan byggledaren som utarbetade åtgärdsförslaget och som jag tolkade det så var det inte familjen som valde "genvägarna" utan deras anlitade "proffs"
tille1 skrev:
Om kunden tillochmed kan be om genvägar o entreprenören går med på det, så är det fortfarande inte kundens ansvar tydligen
Nej så ligger det faktiskt till. Entreprenören är yrkesmannen och ska ta tillvara kundens intressen och avråda från utförande som inte är fackmässigt eller till nytta för kunden. Det och mycket annat finns reglerat i konsumenttjänstlagen, se länk http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:716
Om en kund kräver att en entreprenör ska utföra ett arbete som inte är fackmässigt eller liknande så gör den entreprenören bäst i att ha ett skriftligt avtal där det framgår att entreprenören avrått från utförandet och att kunden är införstådd med vilka problem eller följder det kan få, annars kan det mycket väl bli problem för entreprenören.

tille1 skrev:
När jag har en byggfirma hemma så är dom benhårda vad som går o inte
Vi tar inte i jobb som inte funkar säger dom rakt o ärligt
Dom gör helt rätt! Som kund är du ofta helt eller delvis okunnig vilka regler/normer som gäller och vad som fungerar så det är yrkesmannens ansvar att informera kunden vad som är OK eller inte och avråda från utförande som exempelvis inte är fackmässigt.
tille1 skrev:
Har ni funderat vad ni begär av firmorna ? till vilket pris ?
Mvh Tille
Jag vet inte riktigt vad du menar med frågan. Själv brukar jag begära att firman utför det arbete som överenskommits till det pris som avtalats och att arbetet utförs fackmässigt.
 
A
tille1 skrev:
Nu blir det ju ännu märkligare
Har jag förstått rätt att kunden bett om en genväg ?
Jag försvarar inte klåpare
Om kunden tillochmed kan be om genvägar o entreprenören går med på det, så är det fortfarande inte kundens ansvar tydligen
När jag har en byggfirma hemma så är dom benhårda vad som går o inte
Vi tar inte i jobb som inte funkar säger dom rakt o ärligt
Har ni funderat vad ni begär av firmorna ? till vilket pris ?
Mvh Tille
Enligt konsumenttjänstlagen får en hantverkare inte göra ett jobb som inte är fackmässigt trots att kunden ber om det. Det går inte ens att avtala bort.

Men för att vara övertydlig:

Konsumenttjänstlagen
Näringsidkaren ska utföra tjänsten fackmässigt och med omsorg ta tillvara dina intressen. Dessutom ska han samråda med dig om det behövs.

Fackmässighet
Näringsidkaren ansvarar för att tjänsten utförs
som det kan krävas av en normalt skicklig, kunnig och
seriöst arbetande fackman.

Lagen är tvingande
Konsumenttjänstlagen är i huvudsak tvingande
till din förmån. Lagen ger dig ett grundskydd i förhållande till
näringsidkaren. De olika förmåner och befogenheter
som lagen ger dig kan inte inskränkas. Näringsidkaren kan alltså inte ge dig sämre avtalsvillkor eller strängare ansvar för avtalsbrott än lagen medger

Edit: Jag såg att mr_bygg var snabbare
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.