Om jag råkar missuppfatta ditt inlägg så rätta mig gärna;), men som jag tolkar det så kan jag bara inte hålla med om vissa delar

Glufsglufs skrev:
Ja, en seriös gör det men hur seriös var den i programet? Det finns även seriösa som har sämre kunskaper än andra i sin proffesion också, sådana som inte uppdaterar sig eller bygger/installerar på annat sätt på andra ställen och helt enkelt inte vet bättre. Sen är det en otrolig skillnad på teori och praktik när det gäller hantverk!
En seriös och kunnig gör helt säkert precis som du påpekar. Och det finns säkert en del seriösa som har sämre kunskaper och inte är uppdaterade om vad som gäller och omedvetet gör fel eller misstag vilket skiljer sig från rena stolpskott som inte har någon som helst aning eller helt enkelt medvetet fuskar. För kunden så spelar det mindre roll vilken av kategorierna det handlar om, det blir ju fel i slutänden i alla fall. Förhoppningsvis så är de seriösa men mindre kunniga mer villiga att räta till sina misstag vilket skojarna sällan är intresserade av så på det sättet så är den första kategorin troligen bättre att råka ut för.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med skillnad på teori och praktik. Det finns säkert massor av lösningar på ett och samma problem, men kunden ska kunna förvänta sig ett fackmässigt arbetet och då får man väl utgå från vilka regler, normer och krav på utförande som just nu anses som fackmässiga.


Glufsglufs skrev:
Att jämföra en byggnation som är felbyggd av hantverkare eller hempulare med IT tycker jag är att blanda päron och äpplen, det ena kan vara direkt livsfarligt medans det andra ger ett felmeddelande.....men jag förstår vad du menar.
Jag vet inte heller om jag vill hålla med dig här om konsekvenserna av misstag i IT-system. Det finns IT-system i flyg (flygplan, radar, flygkontroll), läkemedelsutrustning, bilar, tågtrafik, mm mm och felaktigheter kan kosta massor med liv om de inte upptäcks, men jag tror jag förstår din poäng.
Glufsglufs skrev:
Se ordningsföljden i meningen "dum gör som dum säger" och lägg därtill att det finns seriösa arbetare och företagare som inte kan alla lagar och krav av någon anledning samt oseriösa som helt enkelt skiter i dito så förstår du innebörden i meningen.
Jag vänder mig fortfarande mot att man ska kalla en okunnig kund för dum (om det nu är det du menar). Det är ingen ursäkt att göra fel som yrkesman även om det är kunden som föreslagit eller krävt lösningen. Det förväntas helt enkelt från en yrkesman, oavsett vilket yrke vi pratar om, att man ska kunna vad som gäller och inte gå med på några "idiotlösningar" bara för att en "dum" kund krävt det.

Jag tror att vi till stor del är helt överens, men det jag lite vänder mig mot i din argumentation (om jag uppfattat dig rätt) är att en okunnig kund får till viss del skylla sig själv om en hantverkare gör fel och att en okunnig men seriös hantverkare skulle vara ursäktad för sitt undermåliga arbete bara för att det inte funnits något uppsåt och hantverkaren handlat mot bättre vetande.
 
Redigerat:
Det är bara ett uttryck utan någon ordagrann innebörd, jag kan lika gärna säga dum gör som okunnig säger eller okunnig gör som dum säger eller okunnig gör som okunnig säger. I det fall det finns två som medvetet elelr omedvetet vill gå från någon typ av praxis pga pris eller vad sjutton som helst så blir det garanterat fel någonstans. Spelar ingen roll om det är den ena eller båda. Hänger du med? :)

Just fallet som diskuteras just nu så handlade mest om en kund som inte är kunnig och ville ha en lösning som gjorde så mycket som möjligt för minimal kostnad (deras budget) och en andra part som helt enkelt var skitsugna på lätta pengar och gör allt fel. Byggaren sk ju säga nej nej, det går inte och kunden då ta ställning till om dom ska lägga ner mer pengar för att få det riktigt. i det här fallet så var det kanske tur i oturen att det inte satsades mer pengar för risken att det skulle bli skit av det ändå är ju ganska överhängande.
 
Redigerat:
Jag kan väl tycka att 500 000:- är hyfsat mycket pengar, men självklart kunde det varit värre! Som jag fattade det i programmet så sa pappan i familjen att skillnaden i pris mellan offerterna var ca 15000:- som man kunde få en platt-tv för så det var ju både lite billigare och säkert känslomässigt tryggare att välja byggkonsultens rekommendation (brorsonen). Det som jag kan tycka är intressant är vad en seriös firma skulle gjort för samma summa om det nu inte var så illa att alla som lämnat en offert var rena skojare.

Min erfarenhet är att man som kund måste ha koll på precis vilka regler, normer etc som gäller och vad som är fackmässigt för att försäkra sig om att få ett korrekt utfört arbete, vilket känns lite trist. Har man väl gjort läxan och så är det inte långt borta att man också gör jobbet själv istället för att anlita en hantverkare. Det kan jag tycka är ett riktigt problem för branschen att det finns så många oseriösa/okunniga hantverkare som skrämmer privatpersoner från att våga anlita en yrkesman utan istället väljer att göra det själv eller helt enkelt låter bli.
 
mr_bygg skrev:
Jag kan väl tycka att 500 000:- är hyfsat mycket pengar, men självklart kunde det varit värre! Som jag fattade det i programmet så sa pappan i familjen att skillnaden i pris mellan offerterna var ca 15000:- som man kunde få en platt-tv för så det var ju både lite billigare och säkert känslomässigt tryggare att välja byggkonsultens rekommendation (brorsonen). Det som jag kan tycka är intressant är vad en seriös firma skulle gjort för samma summa om det nu inte var så illa att alla som lämnat en offert var rena skojare.

Min erfarenhet är att man som kund måste ha koll på precis vilka regler, normer etc som gäller och vad som är fackmässigt för att försäkra sig om att få ett korrekt utfört arbete, vilket känns lite trist. Har man väl gjort läxan och så är det inte långt borta att man också gör jobbet själv istället för att anlita en hantverkare. Det kan jag tycka är ett riktigt problem för branschen att det finns så många oseriösa/okunniga hantverkare som skrämmer privatpersoner från att våga anlita en yrkesman utan istället väljer att göra det själv eller helt enkelt låter bli.
Håller med, men det blir nog svårt att bli av med dom som i alla andra yrken. Går det att fuska och/eller göra något olagligt i en bransch så finns det alltid någon som gör det i mindre eller större skala....betänk ICA och köttfärs.....
 
Bra nivå i tråden nu.

Glufsglufs, jag kan inte släppa en fråga jag funderat på och du verkar kunnig så måste försöka få svar. Ska se om jag uppfattat allt rätt. Du var på ett bygge där arbetare sov på arbetsplatsen, billiga byggare från ett annat land, och anledningen var att byggaren hade en kund som krävde bygget klart inom en viss tid?

Frågan som maler i mitt huvud är: När det bygget var klart antar jag att den stora byggfirman hade mer jobb som väntade, varför inte utnyttja den billigare arbetskraften där också och får bättre marginaler som alla eftersträvar i alla branscher?
 
En tanke.....

kan det inte vara så att bägge parter egentligen var ganska medvetna om riskerna men valde att chansa?
Chansningen gick inte hem och där stod man.

Obs. jag har INTE sett programmet utan bara utgått från vad som skrivits i tråden.

Jag kan tänka mig att scenariot "kan vi ta en genväg här? -visst vi fixar det" förekommer ganska ofta och där chansningen håller, att leta upp ett fall där det gått åt skogen kan ju knappast varit särskilt svårt.
 
pappskallen,

Visst kan vara så men då är det byggarens skyldighet att avråda då han är fackmannen i detta fallet, och jag tror ingen seriös byggare hade ställt upp på de.

Dessutom om de nu var så, att båda parter var överens om att chansa så hade de nog inte blivit tvistigt om det blev som det blev.

En kul grej till jag funderat på är: Om du får problem med badrum så säger många att det bara är att riva upp ett par plattor och fixa till, särskilt ofta den som gjort det från början. Men om det skulle bli problem med den befintliga byggaren och man måste ta in en ny för att fixa felet i badrummet så är det svårtatt få någon ta på sig de, utan säger att allt måste göras om.
 
pappskallen skrev:
En tanke.....

kan det inte vara så att bägge parter egentligen var ganska medvetna om riskerna men valde att chansa?
Chansningen gick inte hem och där stod man.

Obs. jag har INTE sett programmet utan bara utgått från vad som skrivits i tråden.

Jag kan tänka mig att scenariot "kan vi ta en genväg här? -visst vi fixar det" förekommer ganska ofta och där chansningen håller, att leta upp ett fall där det gått åt skogen kan ju knappast varit särskilt svårt.
Problemet i det här fallet (precis som i de allra flesta fallen i den här typen av program verkar vara) är att arbetet var så undermåligt utfört att själva genvägen spelade mindre roll. Hade de gjort om allt och skippat genvägen och använt samma firma så hade familjen förmodligen förlorat mycket mer pengar och stått där med ännu större problem. Det som skulle vara intressant att se är hur resultatet av genvägen skulle sett ut om man anlitat en seriös firma istället
 
mr_bygg skrev:
Problemet i det här fallet (precis som i de allra flesta fallen i den här typen av program verkar vara) är att arbetet var så undermåligt utfört att själva genvägen spelade mindre roll.
OK förstår.
Jag ville mest beskriva hur det kan fungera, där kund och entreprenör är överens om att frångå reglerna (trots att entreprenören sagt att det inte är rätt) och därmed BÅDA gjort bort sig ordentligt.

Man kan ju bara fantisera om hur många snållösningar som klarat sig.......
 
Tycker det bästa med föregående program var ordet "fuskkunderna" d^_^b
 
Bambi skrev:
pappskallen,

Visst kan vara så men då är det byggarens skyldighet att avråda då han är fackmannen i detta fallet, och jag tror ingen seriös byggare hade ställt upp på de.

Dessutom om de nu var så, att båda parter var överens om att chansa så hade de nog inte blivit tvistigt om det blev som det blev.

En kul grej till jag funderat på är: Om du får problem med badrum så säger många att det bara är att riva upp ett par plattor och fixa till, särskilt ofta den som gjort det från början. Men om det skulle bli problem med den befintliga byggaren och man måste ta in en ny för att fixa felet i badrummet så är det svårtatt få någon ta på sig de, utan säger att allt måste göras om.
Nja...tvist kan det bli i vilket läge som helst så länge en eventuell genväg inte skrivs ner och undertecknas av båda parter. oftast är det inte lätt för lekman att "se" resultatet av ett projekt innan det är färdigt och stämmer det inte med sin egen fantasi så har man en tvist, oftast väldigt kort så länge man följt lagar och regler men ändå...tvister uppkommer på de mest seriösa projekt också, kanske vanligare det.......
 
Sitter och kollar på det senaste avsnittet av "Fuskbyggarna". Herregud, säger jag bara.
Den byggaren som de pratar om är ju inte alls någon oseriös fuskbyggare. Han har flera nöjda kunder osv.
Saken med utbyggnaden var att han hade använt sig av okunniga lärlingar (vilket i.io.f. kan ses som lite oseriöst, men...). Och när de sa att de hade grävt efter gamla kunder så hade de hittat några som var missnöjda. Och då inte missnöjda för att det var fuskbyggt, utan för att det var saltade fakturor på hiskliga 1000 kr.
Säg ett företag som inte har några missnöjda kunder överhuvudtaget!

Lägg ner, hela avsnittet känns ju patetiskt. Serien handlar ju om att avslöja fuskbyggare, men byggfirman är ju inget fuskföretag, utan har bara haft ett bygge som gått rejält snett.

//Patrik
 
Jag har för mig att någon kommenterade i programmet att man behöver inte vara oseriös om något går snett utan det kan lika väl bero på okunskap hos byggaren, men för kunden spelar det mindre roll vad orsaken beror på. Skillnaden är väl att om byggaren är seriös men okunnig eller av annan anledning gjort ett misstag så tar de förhoppningsvis också ansvar för problemen som uppstår medan en oseriös "fuskbyggare" oftast varken har någon vilja eller intresse av att ta sitt ansvar.

Jag kan tycka att det är väldigt knepigt att byggaren inte innan byggastart kollat måtten på det hus han skulle bygga ut innan han började bygga, vilket han själv verkade vara fullt medveten om inte var särskilt lyckat. Om det sedan berodde på att han använt sig av okunniga lärlingar som helt enkelt inte hade förstånd att kolla upp det innan är knappast någon ursäkt. Att firman sedan tidigare har flera nöjda kunder spelar egentligen ingen större roll, utan det som är intressant är hur firman hanterar byggen där det går snett.

En annan sak jag reagerade över i programmet var att familjen upplevde att de fått ett takpris på 800 000:- och de hittils betalat 750 000:-, men att byggaren villa ha ytterligare ca 350 000:- för entreprenaden. Om jag minns rätt så var ytan på utbyggnaden på 40 kvm + en inredd vind där boarean inte var på många kvadrat pga av misstaget med höjden på utbyggnaden. Om man bortser från det och räknar snällt så handlade det totalt om 80 kvm och ett pris på ca 1100 000:- vilket ger ett kvm-pris på nästan 14000:-. Då fanns det inga ytskikt, inga badrum, kök etc i utbyggnaden. Jag kan bara jämföra när vi byggde nytt får några år sedan och då låg vi en bra bit under det kvm-priset med bra standard och tillval på flera hundra tusen, så jag har svårt att se att kraven från byggaren är rimliga om det inte finns några särskilda skäl till varför kostnaderna dragit iväg.

Visst jag kan hålla med dig om att det inte kanske handlar om en fuskbyggare i det här fallet (helt beroende på vad man lägger in för värdering i ordet fuskbyggare), men det är precis som du säger ett bygge som gått rejält snett men är byggaren seriös så tar han också ansvar för när det går åt skogen.
 
Problemet i sådana här fall är ofta att avtal o ritningar är bristfälliga
När problemet med takhöjden vart uppenbart så gjordes taklutning om var båda överens om det ? det vet vi inte eller hur ? Man hade hängt upp sig på att några struntsummor dvs pennor o tumstockar var med på fakturan Om man inte kan prata om sånt med byggaren på ett bra sätt så kan man nog inte lösa sådana här problem heller.
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Problemet i sådana här fall är ofta att avtal o ritningar är bristfälliga
När problemet med takhöjden vart uppenbart så gjordes taklutning om var båda överens om det ? det vet vi inte eller hur ? Man hade hängt upp sig på att några struntsummor dvs pennor o tumstockar var med på fakturan Om man inte kan prata om sånt med byggaren på ett bra sätt så kan man nog inte lösa sådana här problem heller.
Mvh Tille
Byggaren påstod i alla fall att de inte hade byggt något som kunden inte hade okejat.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.