S
Ikväll är det dags igen, nu ska det debatteras om vad som är rätt och fel.
 
Det där om att byggledaren var jävig. Eh, en byggledare brukar väl vara anställd av byggfirman som utför jobbet. Han leder ju bygget. Klart som sjutton att han är jävig..
Besiktningsman eller "byggkvalitetsgubbe" (eller vad det kallas) däremot, denne ska väl vara någon helt utomstående.

//Patrik
 
God kväll,

Swedberg>> jag har frågat dig men tror du missat så testar igen. Vilka anser du är byggeliten eller vilken byggare skulle du anlitat som helt okunnig för ett problemfritt bygge?
 
Problemen var väl snarare att:
* Projektledaren inte tagit in och opartiskt granskat alla anbud från flera entreprenören, utan rekommenderat det egna bolaget utan att beställaren vetat om att han gjorde så. Hade de varit informerade om sambandet så hade det varit en annan historia.
* Byggaren hade byggt fel, räknat fel på sin offert vilket ledde till tilläggsbeställningar, saknade konstruktionsritningar samt lagt hela vikten på en rutten yttervägg.

Om de inte gjort ovanstående så hade väl jävssituationen kunnat kvitta.
 
Patrik_Hed skrev:
Det där om att byggledaren var jävig. Eh, en byggledare brukar väl vara anställd av byggfirman som utför jobbet. Han leder ju bygget. Klart som sjutton att han är jävig..
Besiktningsman eller "byggkvalitetsgubbe" (eller vad det kallas) däremot, denne ska väl vara någon helt utomstående.

//Patrik
Jag tror att du blandar ihop rollerna lite. Det du syftar på är väl en intern byggledare/projektledare på ett bygge. Det familjen i programmet anlitat var en byggledare som skulle ansvara för att ta fram offertunderlag för ombyggnaden och granska offerterna etc för familjens räkning eftersom de förmodligen inte upplevde att de hade den kompetensen. Om byggledaren i det läget rekommenderar sin brorson för att utföra arbetet utan att berätta att de har kopplingar till varandra sedan tidigare så kan man starkt ifrågasätta om han verkligen företräder familjen som är hans uppdragsgivare.
 
A
swedberj skrev:
Onsdagens program var intressant. Paret sökte en genväg och vad brukar man säga om dom?
Märkligt att en byggare tar på sig att göra ett genvägsbygge, det var det som var det stora felet.
Otroligt att man inte berättar och beskriver för konsumenten vilka ansvar dom har också!
Kasta skit på byggare som är fuskbyggare är helt ok för mig, men men visa också vilka pajasar det är som konsumenter så det blir någorlunda i vågskålen. Skärpning TV4
Troll?
 
Yes, han är ett ständigt återkommande troll. Mycket svår att bli av med.
 
Fast jag kan väl i.o.f. hålla med "trollet" en aning. Om man skaffar en "husdoktor" som dömer ut en hel utbyggnad först och säger att det enda som finns att göra är att riva allt, för att sedan ändra sig (efter att hört vilken budget de har) och säga att det räcker med att lägga om taket och fixa lite så måste väl vilken idiot som helst förstå att det låter aningen konstigt eller? Tyckte att paret kändes aningen dumma/lättlurade.

//Patrik
 
Jag har lite svårt att köpa ditt argument, men det är möjligt att jag minns fel från vad som sas i programmet. Familjen anlitade en expert (från rekommendationer) som upptäckte fuktskador i byggnaden. Om jag minns det rätt så avslöjade familjen hur mycket de kunde lägga ner på renovering för den här "husdoktorn" som de också anlitade som byggledare för att hitta rätt hantverkare för att kunna åtgärda problemen. Det som i alla fall var klart och tydligt var att familjen hade ingen koll på vad borde göras så de valde att lita på och dessutom anlita den företagare som gjort fuktundersökningen som byggledare för att ta fram offertunderlag och hitta en lämplig entreprenör för att åtgärda skadorna. Den anlitade byggledaren "råkade" av en händelse rekommendera sin brorsson för arbetet...

Resultatet av arbetet var rätt tydligt i programmet och det kan man knappast skylla på den "aningen dumma/lättlurade familjen". Om man anlitar en byggledare för att fixa problemen (som borde ha kunskapen) och den i sin tur väljer ut och rekommenderar en hantverkare som gör ett undermåligt jobb så har jag väldigt svårt att skylla allt på familjen.

Det som jag tycker är mest tragiskt med avsnittet är att hantverkaren själv tar upp fuskbyggarna när han står och pratar med en potentiell kund utan att skämmas. (Antingen saknar han helt självinsikt eller så är det bara samvetet som saknas)

Förklaringen som han sen kommer med när han konfronteras med att han lämnat ett dåligt jobb bakom sig är att "det är en underentreprenör som strulat" och att han inte har pengar att fixa problemen. Han har alltid ansvaret för sina underentreprenörer och att att han inte har råd att åtgärda problem han ställt till med är knappast någon giltig ursäkt.

Tyvärr verkar det vara ett rätt utbrett problem att entreprenörer varken förstår sitt ansvar för anlitade underentreprenörer eller att bara för att man går ekonomiskt back på ett projekt så tycker man att man slipper ifrån ansvaret att åtgärda brister eller färdigställa ett ofullständigt arbete.
 
Redigerat:
Men en byggnad som först döms ut för att vara helt slut kan ju inte helt plötsligt på ett magiskt sätt bli i bättre skick när det blir ett annat läge. Eller? Jag skulle i alla fall blivit lite misstänksam då.

//Patrik
 
Visst borde man bli det. Men hittar man en "expert" på området och själv är okunnig och litar på den anlitade experten så är det väl inte så konstigt. Det var väl samma expert som dömde ut byggnaden som sen försäkrade att det var OK med en annan lösning och rekommenderade sin brorson för att åtgärda eländet. Visst kunde familjen misstro byggledaren, men har man inte koll så är det säkert lätt att lita på någon som man tror är en fackman och kunnig inom området.
 
F
mr_bygg skrev:
Visst borde man bli det. Men hittar man en "expert" på området och själv är okunnig och litar på den anlitade experten så är det väl inte så konstigt. Det var väl samma expert som dömde ut byggnaden som sen försäkrade att det var OK med en annan lösning och rekommenderade sin brorson för att åtgärda eländet. Visst kunde familjen misstro byggledaren, men har man inte koll så är det säkert lätt att lita på någon som man tror är en fackman och kunnig inom området.
Men den nya lösningen var ju med innerväggen med stolpar som stämpades upp mot bjälkarna. Dom hade ju sagt klart och tydligt att dom vill ta en genväg vilket det uppenbarligen vart.
 
Familjen eget fel alltså:x Du menar att byggaren är egentligen ingen klantskalle utan han har bara byggt som familjen krävt. Hur mycket dyrare tror du det hade blivit med en "godkänd" takkonstruktion som hade rätt dimension på virket och som vilade på innerväggarna. Jag gissar att det inte hade blivit mycket dyrare att göra rätt och har svårt att tro att familjen valt den genvägen och tvingat byggaren att bygga så för att spara pengar.
 
Jag förstår inte hur man som seriös hantverkare kan försvara personer som uppenbart inte är riktigt ärliga. Fattar ni inte att sådana som han förstör för er också? Eller undanhåller ni också information som kan vara av vikt för era konsumenter för att det är det mest fördelaktigt ekonomiska för er? Ni om några borde ju verkligen spy galla över de oseriösa hantverkare som förstör även erat rykte. (Det verkar ju som att de flesta som försvarar dom här personerna är andra hantverkare.)

Jag skulle aldrig försvara en annan IT-konsult som överdebiterar eller gör ett dåligt arbete bara för att vi är i samma bransch. Inte heller om det var någon på samma företag som mig.

Han diskvalificerar sig själv genom att överhuvudtaget föreslå en entreprenör som han tidigare har haft samarbete med där ärendet har gått till ARN och där ARN rekommenderar både åtgärder och skadestånd. Sedan att det är hans brorson gör ju saken ännu värre.

Varför ska vi konsumenter ha så stort ansvar i just byggsammanhang? De säger ju tydligt att de inte vet något och därför behöver en byggledare. Jag tycker inte att man ska behöva sitta och göra efterforskningar kring alla moment i ett bygge och kolla upp massa referenser. Nu måste man ju det, men jag tycker det är helt absurt att vi konsumenter ska behöva göra det. Vi ska kunna lita på att de vi anlitar gör ett bra jobb och ju mindre vi kan desto mer ska de förklara hur saker fungerar och desto större ansvar ska de ta för att helheten verkligen fungerar.
 
Att it branchen som du tillhör tex är helt grön ? inga plättjönsar där ?
Det är klart att det vore kanon om alla byggfirmor var seriösa
Det som verkar vara svårast att förstå för privatpersoner är hur det fungerar i verkligheten

Om en byggfirma är både billig har tid att komma direkt o kommunicerar som dammsugarförsäljare ska man dra öronen åt sig
mvh Tille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.