23 084 läst · 139 svar
23k läst
139 svar
Funderingar kring släpkärra
Instämmer. Har sett betydlig fler farliga lastningar på kärror än farliga manövrar.
Fast vill man se något roligt är det bara att bege sig till tippen en helgdag och studera när folk försöker backa till containrarna. =)
Fast vill man se något roligt är det bara att bege sig till tippen en helgdag och studera när folk försöker backa till containrarna. =)
Kan man inte och vet om det är det inga problem finns ju böcker att läsa men värre om man inte kan fast tror man kan då kan det gå illa. Har kört en del med baklastat och det är ruskigt farligt om farten blir för hög.
Medlem
· västragötalands
· 193 inlägg
Någon som kan tipsa om försäljare av släpvagnar i göteborgsområdet? jag har googlat en del men lyckats hitta förvånande få. Är ute efter en ny bromsad kärra med totalvikt 750-1000
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Det borde väl inte vara så svårt i Sveriges andra stad!
http://www.lastexperten.se/slapvagn-goteborg
http://slapvagncentergoteborg.com/
http://www.gbgslap.se/
http://www.trailerhuset.se/?gclid=C...NNDX5art-d00jj7rnDz_aTeynmq0qkFbQ7RoCh5Tw_wcB
Har du kollat dessa?
http://www.lastexperten.se/slapvagn-goteborg
http://slapvagncentergoteborg.com/
http://www.gbgslap.se/
http://www.trailerhuset.se/?gclid=C...NNDX5art-d00jj7rnDz_aTeynmq0qkFbQ7RoCh5Tw_wcB
Har du kollat dessa?
Eller dessa?:
http://www.slapis.se/har-finns-vi/goteborg/
http://www.sskonsultab.se/slapkarrortrailer/bromsat
http://www.foretagsfakta.se/Göteborg/Cramp_AB/2226453
http://www.foretagsfakta.se/Kungsbacka/Ingvars_i_Kungsbacka_AB/715621
http://indegobil.se/
http://www.fbt.se/?index=fbtcompany&company_id=433
http://www.slapis.se/har-finns-vi/goteborg/
http://www.sskonsultab.se/slapkarrortrailer/bromsat
http://www.foretagsfakta.se/Göteborg/Cramp_AB/2226453
http://www.foretagsfakta.se/Kungsbacka/Ingvars_i_Kungsbacka_AB/715621
http://indegobil.se/
http://www.fbt.se/?index=fbtcompany&company_id=433
Medlem
· västragötalands
· 193 inlägg
Tackar skall kolla runt på länkarna och se vad som jag kan hitta
Jag har ett obromsat 750kg släp. Helt suveränt, aldrig problem med bromsar och dylikt. Det kan gå ett tag mellan gångerna jag använder den så det passar utmärkt. Jag kör mestadels avfall, virke, skrymmande kartonger, men även vildsvin och älg under jakten. Ibland hämtar jag jord och grus med släpet också med rätt rejält överlass, men inga problem alls. Har rejäl dragbil och nära till grusgropen så det är bara att ta det lugnt.
Skulle jag jobba som hantverkare och använda släp flera gånger i veckan skulle jag kanske köpa ett bromsat, men kör man inte tunga grejer tycker jag inte det finns anledning att ha bromsat.
Skulle jag jobba som hantverkare och använda släp flera gånger i veckan skulle jag kanske köpa ett bromsat, men kör man inte tunga grejer tycker jag inte det finns anledning att ha bromsat.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 985 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 985 inlägg
Först detta med vikt
Detta från Transportstyrelsens körkortssida
1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, och
- en släpvagn som har högst 750 kg i totalvikt
- en släpvagn som har högre totalvikt än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton
Dvs du får alltid dra ett släp med totalvikt på 750kg även om bilen vägen 3.5ton
Samma princip finns för c & lastbil..
Jag skulle aldrig klara mig med 400kg lastvikt
Det är ju bara 16st betong eller putssäckar och mindre än så om vi pratar gödsel/jordsäckar.. Det brukar bli en himla massa sånt på våren och frun får för sig att plantera.....
740kg blir i alla fall en liten ok hög med grus/sand...
Till sist, glöm inte att gallergrindar väger och dom ska räknas in i lastvikt
Sen bromsat vs obromsat... skulle aldrig ha ett obromsat.... Kör man med 500-600kg last så trycker det rätt bra på
Och underhållet är enkelt.. Fettar man bara dragstången regelbundet (det är därför det finns nipplar där.....;-) och kontrollerar bromswirerna lite då och då så går det som en dans genom besiktningen.
Det finns också folk/firmor som hjälper dig med service....
Men allmänt så tycker jag det har varit mycket fokus på vikt men inget om storlek....
Kommer du behöva köpa 270cm gipsskivor? tänk på att dom "vanliga" släpen bara är '252cm' långa och rätt precis breda så att du får plats med en 120 bred skiva..
Ett plus med ett släp ca 270cm långt släp är att en 3 meters regel går ner på diagonalen...
Har just ett sådant Fogelsta bromsat M1000 släp
Totalvikt 1000kg, lastvikt 740, 280x139cm yta
Men nu med BE skulle jag dock vilja byta till ett större och "tyngre"
Detta från Transportstyrelsens körkortssida
1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, och
- en släpvagn som har högst 750 kg i totalvikt
- en släpvagn som har högre totalvikt än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton
Dvs du får alltid dra ett släp med totalvikt på 750kg även om bilen vägen 3.5ton
Samma princip finns för c & lastbil..
Jag skulle aldrig klara mig med 400kg lastvikt
Det är ju bara 16st betong eller putssäckar och mindre än så om vi pratar gödsel/jordsäckar.. Det brukar bli en himla massa sånt på våren och frun får för sig att plantera.....
740kg blir i alla fall en liten ok hög med grus/sand...
Till sist, glöm inte att gallergrindar väger och dom ska räknas in i lastvikt
Sen bromsat vs obromsat... skulle aldrig ha ett obromsat.... Kör man med 500-600kg last så trycker det rätt bra på
Och underhållet är enkelt.. Fettar man bara dragstången regelbundet (det är därför det finns nipplar där.....;-) och kontrollerar bromswirerna lite då och då så går det som en dans genom besiktningen.
Det finns också folk/firmor som hjälper dig med service....
Men allmänt så tycker jag det har varit mycket fokus på vikt men inget om storlek....
Kommer du behöva köpa 270cm gipsskivor? tänk på att dom "vanliga" släpen bara är '252cm' långa och rätt precis breda så att du får plats med en 120 bred skiva..
Ett plus med ett släp ca 270cm långt släp är att en 3 meters regel går ner på diagonalen...
Har just ett sådant Fogelsta bromsat M1000 släp
Totalvikt 1000kg, lastvikt 740, 280x139cm yta
Men nu med BE skulle jag dock vilja byta till ett större och "tyngre"
Mitt obromsade släp får lasta 540 kg, och det är inte mycket när vi pratar grus. Men det är ju inte heller 740 kg. Ska jag ha besväret med ett bromsat, vill jag nog kunna lasta över 1000 kg.TheStills skrev:
Medlem
· västragötalands
· 193 inlägg
Efter många funderingar och mkt svängande i vad det var man skulle ha så har det nu blivit ett släp. Köpte ett nytt tikti trailer c 265. Kändes ok kvalite i förhållande till priset på 9000. Sen får man ju ta att man inte kan lasta hur mkt som helst. men kom fram till att de fåtal gånger så får jag antingen låna ett släp eller hyra ett istället.
Har dock några frågor vad för tillbehör till släpet är bra att ha? har ju redan rejäla spännband. Men funderar på om det vore bra med ett lastnät. Funderade också på grindar men då jag såg priset på dem valde jag bort dem.
Har dock några frågor vad för tillbehör till släpet är bra att ha? har ju redan rejäla spännband. Men funderar på om det vore bra med ett lastnät. Funderade också på grindar men då jag såg priset på dem valde jag bort dem.
Lastnät är guld värt i trädgården.
Tung press, typ jonsereds är också fint, den fladdrar inte och håller lasten bra.
Enkla förhöjningar kan du tillverka själv av trall, iaf 30cm höjning. Duger för trädgårdsavfall.
Ibland ser man grindar till bra priser på blocket, så det går ju att hålla ett öga där.
Tung press, typ jonsereds är också fint, den fladdrar inte och håller lasten bra.
Enkla förhöjningar kan du tillverka själv av trall, iaf 30cm höjning. Duger för trädgårdsavfall.
Ibland ser man grindar till bra priser på blocket, så det går ju att hålla ett öga där.
Ska man köra skräp eller trädgårdsavfall så är nät nästan ett måste. Även om grindar kostar en slant så skulle jag säga att det är värt det. Hade inte kunnat lasta så mycket som jag gör utan dessa. Dessutom tycker jag att det är mycket lättare att backa med släpet med grindar på då det syns mycket bättre i backspeglarna 😃
Köpte också nyligen ett släp, 300x174 lastyta. Ett äldre Gissebo II i bra skick besiktat till ett mycket bra pris.
Angående lastnät så är det guld värt när man inte har grindar - outstanding när man kör bråte till tippen och har en massa ris, lövsäckar mm. som är svårt att spänna med spännband.
Jula har ett prisvärt nät som fungerar mycket bra. Deras större är perfekt till mitt släp.
Själv kommer jag bygga egna grindar till mitt släp samt en låda för spännband / lastnät etc.
Angående lastnät så är det guld värt när man inte har grindar - outstanding när man kör bråte till tippen och har en massa ris, lövsäckar mm. som är svårt att spänna med spännband.
Jula har ett prisvärt nät som fungerar mycket bra. Deras större är perfekt till mitt släp.
Själv kommer jag bygga egna grindar till mitt släp samt en låda för spännband / lastnät etc.
Nån som har bra tips på hur man bygger o fäster en hemma gjord trall grind i släpet? Tänkte bygga mig ett men funderar hur ja ska göra.☺ kan hålla med om att lastnät är bra o ha när man ska te tippen me allt man sågat sönder