Jag får bara lasta 300kg i mitt släp (av 450kg möjliga) om jag ska ha den efter min Volvo V70 , då den har fast drag.
En bekant har en likadan bil med avtagbart drag och han får lasta 450kg..
Och kärran är en vanlig obromsad med 650kg totalvikt.
 
hsd
Om släpvagnens totalvikt är mer än 750 kg får inte släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt vara högre än 3 500 kg.
observera TOTALVIKTEN är det som räknas INTE hur mycket Du lastar
 
  • Gilla
eMund
  • Laddar…
Micro skrev:
Jag får bara lasta 300kg i mitt släp (av 450kg möjliga) om jag ska ha den efter min Volvo V70 , då den har fast drag.
En bekant har en likadan bil med avtagbart drag och han får lasta 450kg..
Och kärran är en vanlig obromsad med 650kg totalvikt.
Detta låter mycket märkligt, för det anges inte vad man får lasta utan endast totalvikt på släpkärran. Så vad man får lasta i fallet med obromsad 650kg kärra avgörs av vad kärran vägar. Och vad är det för V70 som inte skulle få dra en obromsad 650 kg kärra.
 
Om man inte har E behörighet då tror jag det är rätta vikten som räknas.
 
Jag får dra 650 kärran men inte lasta 450kg på den enligt släpvagnskalkylatorn.
enligt reg.papper så står det följande: högsta vikt obromsat släp 500kg
Bilen är en vanlig simpel V70 2,4T årsmodell 00 (den nya varianten)
200kg släp +300kg last =500kg
 
Donald-Duck skrev:
Det får du fråga Honda om...men på modernare bilar...
Modernare?
Bilfan är årsmodell 2003.
 
Donald-Duck skrev:
Det får du fråga Honda om.
Tidigare så gällde halva tjänstevikten som en generell begränsning, men på modernare bilar så är det upp till varje biltillverkare att sätta en egen teknisk begränsning på hur tungt obromsat släp som du får dra.
Det har alltid varit upp till tillverkaren att sätta den tekniska konstruktionsmässiga gränsen. Max släpvagnsvikt heter parametern och den har funnits där så länge jag kan minnas.
 
KnockOnWood skrev:
Modernare?
Bilfan är årsmodell 2003.
Modernare är ett relativt begrepp. :) Säg bilar från 2000 och framåt då, eller något liknande.
 
MathiasS skrev:
Det har alltid varit upp till tillverkaren att sätta den tekniska konstruktionsmässiga gränsen. Max släpvagnsvikt heter parametern och den har funnits där så länge jag kan minnas.
Max släpvagnsvikt har alltid funnits så länge jag kan minnas också. Men ett ha en separat viktbegränsning för obromsade släpvagnar, som är lägre än halva tjänstevikten, är ett relativt nytt påfund.

Men när började man obromsade kärror i Sverige? Jag kan inte minnas att det fanns obromsade kärror för 15-20 år sen utan bara bromsade. Men utomlands vet jag att det har funnits längre. Kom dessa till Sverige i samband med EU inträdet?
 
hsd
Obromsade har funnits lääänge men före EU-inträdet gällde max 30 kmh om last fanns på släpet (det räskte med en repstump), tomt släp fick framföras i 70 kmh
Därigenom fanns det inte särskilt många obromsade före EU
jämför men obromsade och bromsade släp så är det inte bara bromsarna som skiljer, de bromsade är genomgående bygda i kraftigare material
 
A
Donald-Duck skrev:
Max släpvagnsvikt har alltid funnits så länge jag kan minnas också. Men ett ha en separat viktbegränsning för obromsade släpvagnar, som är lägre än halva tjänstevikten, är ett relativt nytt påfund.

Men när började man obromsade kärror i Sverige? Jag kan inte minnas att det fanns obromsade kärror för 15-20 år sen utan bara bromsade. Men utomlands vet jag att det har funnits längre. Kom dessa till Sverige i samband med EU inträdet?
Obromsade släp har alltid funnits, det är bromsade släp som är ett senare påfund. Jag har t.ex en obromsad från 1952. Sk "EU-Släp" kom dock på senare tid.
Min Subaru Fotester har också bara 500kg som max på obromsad kärra, vilket är för lågt :(
 
Jaså, där ser man.
Jag förstår att det alltid har funnits obromsade släp, även i Sverige. Men dessa kan inte ha varit vanliga.

Förresten.
Jag minns en tidningsartikel som handlade om brandkåren här i trakten. De hade en vattenpump eller något liknande som var monterad på en obromsad kärra. De upptäckte efter ett tag att de hade problem att dra den efter brandbilen. Under utryckning gick det bra, då var det blåljus regler som gällde och fri fart. Men på vägen tillbaka till brandstationen så fick de bara köra 40 km/h eftersom reglerna är som dem är. Jag tror att de ville få dispens att köra 80 km/h på vägen hem, men jag vet inte om de fick det till sist.
 
Vattenpumpen klassas rimligtvis som ett efterfordon och får då normalt dras i 30kph.
 
Tack för utredningen alla!

Och jag lovar, att när jag drar vattenpumpar så skall jag hålla mig till 30kph (vad det nu är ;) ).
 
L
KnockOnWood skrev:
Tack för utredningen alla!

Och jag lovar, att när jag drar vattenpumpar så skall jag hålla mig till 30kph (vad det nu är ;) ).
Vem behöver vattenpumpar i Sverige, med detta vädret!? Är möjligen för att dränera källaren då....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.