S skogstomten skrev:
Klaga till Anticimex kan man göra men det lär inte förändra något.
Eftersom det är säljaren som har beställt & betalat besiktningen så kan inte köparen (TS) klaga/anmäla besiktningsföretaget eftersom det inte finns någon affärskontakt mellan dessa.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är säljaren som har beställt & betalat besiktningen så kan inte köparen (TS) klaga/anmäla besiktningsföretaget eftersom det inte finns någon affärskontakt mellan dessa.
Tack för alla kloka råd. Jag drog ut frysen och peppa peppa var det ingen skada på den sidan. Därmot den gemensamma täckskivan med kylen var skadad.

Så min tanke var att beställa 1-2 täckskivor i ek från Ikea (tror ej det finns på krauta mfl) samt anlita en snickare. Täckskivan längst till höger vid frysen som är identisk med övriga käket och oskadd kan flyttas till vänsta sidan där täckskivan syns från köket, de två nya får vara på de dolda ställena. Sedan får väl snickaren avgöra om hela täckskivor ska sättas upp eller om det räcker att kapa nedersta 50 cm och ersätta med ikeas. Materialkostnad blir ca 1500kr, ev frakt tillkommer samt timpeng till snickaren, kanske 5000kr totalt för att fixa till täckskivorna. Sedan ny kyl och frys förstås för ytterligare 20k.
 
Staffans2000
L lob skrev:
Är livslängden på kök 15 år? Eller är det det antal år som är medeltal och att man byter oavsett slitage?
Mvh Lob
Naturligtvis inte. Lika lite som ett badrum måste "totalrenoveras" efter tjugofem år. Det har helt enkelt gått mode i renoverandet. Sannolikt pga Facebook, där osäkra familjer tävlar mot varandra, genom att visa upp sina nyrenoverade hem.

TS!
Det kan vara en god ide att be snickaren titta förbi INNAN du beställer material, så ni är överens .

Staffan
 
  • Gilla
lob och 2 till
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Tack för alla kloka råd. Jag drog ut frysen och peppa peppa var det ingen skada på den sidan. Därmot den gemensamma täckskivan med kylen var skadad.

Så min tanke var att beställa 1-2 täckskivor i ek från Ikea (tror ej det finns på krauta mfl) samt anlita en snickare. Täckskivan längst till höger vid frysen som är identisk med övriga käket och oskadd kan flyttas till vänsta sidan där täckskivan syns från köket, de två nya får vara på de dolda ställena. Sedan får väl snickaren avgöra om hela täckskivor ska sättas upp eller om det räcker att kapa nedersta 50 cm och ersätta med ikeas. Materialkostnad blir ca 1500kr, ev frakt tillkommer samt timpeng till snickaren, kanske 5000kr totalt för att fixa till täckskivorna. Sedan ny kyl och frys förstås för ytterligare 20k.
ring försäkringsbolaget så får du ev fixat det för en självrisk
 
T tergo skrev:
ring försäkringsbolaget så får du ev fixat det för en självrisk
Hur tänkte du då?
Ända sättet att kunna få ersättning för en skada som uppstod före TS flyttade in är att lura försäkringsbolaget.
Det kallas för bedrägeri och är väl inget man ska uppmana till:thinking:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur tänkte du då?
Ända sättet att kunna få ersättning för en skada som uppstod före TS flyttade in är att lura försäkringsbolaget.
Det kallas för bedrägeri och är väl inget man ska uppmana till:thinking:
det är väl inte bedrägeri om man anmäler att man har en skada under kylskåpet
 
T tergo skrev:
det är väl inte bedrägeri om man anmäler att man har en skada under kylskåpet
Nä, men ett onödigt samtal.
Som att köpa en krockskadad bil och 11 månader senare anmäla till sitt försäkringsbolag att bilen är krockad. Slöseri med tid om man inte ljuger.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Magnus E K
Ett tips till föregående ägare (som förmodligen läser detta) är att dra ut kyl och frys minst en gång om året, även om allt ser bra ut. För städning och för att upptäcka om något är på väg att gå fel.

Har inte lusläst alla inläggen, men har det framkommit vad det är som läckt? En förklaring till att det var torrt på vintern när besiktningen gjordes kan vara att luften inne ofta är som torrast då. Det blir ofta betydligt mer kondens och isbildning i kyl/frys på sensommaren.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nä, men ett onödigt samtal.
Som att köpa en krockskadad bil och 11 månader senare anmäla till sitt försäkringsbolag att bilen är krockad. Slöseri med tid om man inte ljuger.
besiktningen hittade inte någon vattenskada utom lite mörkt längst ut på skivan
 
Tror dock vi borde varit mer vaksamma. Kylen började bilda mycket is på bakväggen redan i somras för 3 mån sedan så skadan har säkert förvärrats sedan besiktningen men lär ha funnits i viss utsträckning även förr dåutsidan av täcksidan var skadad redan då. Droppskålen till kylen var fylld till toppen. Vet ej om detta bättrar chansen till ersättning från försäkringsbolaget

Men täcksidor är då alltså inte bärande? Så det går bra att kapa dem?

Vi funderar även på att byta ut köket helt, vet ej om detta ger bättre ev ersättning från försäkringsbolaget?
 
Staffans2000
Arn83 Arn83 skrev:
Tror dock vi borde varit mer vaksamma. Kylen började bilda mycket is på bakväggen redan i somras för 3 mån sedan så skadan har säkert förvärrats sedan besiktningen men lär ha funnits i viss utsträckning även förr dåutsidan av täcksidan var skadad redan då. Droppskålen till kylen var fylld till toppen. Vet ej om detta bättrar chansen till ersättning från försäkringsbolaget

Men täcksidor är då alltså inte bärande? Så det går bra att kapa dem?

Vi funderar även på att byta ut köket helt, vet ej om detta ger bättre ev ersättning från försäkringsbolaget?
Varför skulle försäkringsbolaget betala om ni byter kök?

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
minitoy och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Hep Hep skrev:
så tycker jag att du ska se till att de slutar en bit upp från golvet. De ser ut att ligga direkt mot golvplattorna nu och då kommer de garanterat suga upp vatten från golvet
Instämmer 100%. Tror det där är en detalj som oftast missas vid köksrenoveringarna :thinking:

Arn83 Arn83 skrev:
Men täcksidor är då alltså inte bärande?
Normalt inte, skåpet över kyl och frys ska vara väl infäst i väggen bakom. Men är dom mot förmodan bärande, lägg 2 "plastklossar" mellan golv och ändar på skivorna.
 
Karlia
Hos mig var täcksidorna ingjutna i samband med att golvvärme lades. Också nedskurna i golvet, mot betongen. Inte jag som gjort det, förvånade mig att det var gjort så. Ingen fuktskada sedan det gjordes för 18 år sedan dock. Fuktvandring är något jag ska ta till mig.
 
A
Arn83 Arn83 skrev:
Tror dock vi borde varit mer vaksamma. Kylen började bilda mycket is på bakväggen redan i somras för 3 mån sedan så skadan har säkert förvärrats sedan besiktningen men lär ha funnits i viss utsträckning även förr dåutsidan av täcksidan var skadad redan då. Droppskålen till kylen var fylld till toppen. Vet ej om detta bättrar chansen till ersättning från försäkringsbolaget

Men täcksidor är då alltså inte bärande? Så det går bra att kapa dem?

Vi funderar även på att byta ut köket helt, vet ej om detta ger bättre ev ersättning från försäkringsbolaget?
kyldörren är otät
kolla dörrpackningens anliggning mot skåpet
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.