A
Arn83 Arn83 skrev:
Köpte hus byggt 2008 som vi flyttade in i i februari alltså för ett drygt halvår sedan
Kylskåpet har haft problem med isbildning och fukt varför vi bestämde oss för att avfrosta det. Då fick vi se en obehaglig upptäckt att täcksidan i ekfaner på båda sidor av kylskåpet har stora fuktskador, se [bild] bild[bild]

Man ser även rostskada på golvet. Man känner doften från mögligt trä

Vår plan var att byta ut kyl och frys inom kort men verkar nu som vi måste byta delar av eller hela köket också.


Anticimex besiktigade huset november 2019. Man noterade missfärgning på täcksidan utanför kylskåpet ( sista bilden) men Anticimex brydde sig inte om att dra ut kylen och undersöka bakom. Man nöjde sig men en enkel ursäkt från förra ägaren att missfärgning funnits länge och inte ökat över tid. Vad kan man göra nu? Dolda fel försäkring? Klaga på Anticimex och begära skadestånd? Kan jag få ersättning från hemförsäkring eller annan av ovanstående försäkringar om jag nu måste byta i vart fall täcksidan men troligtvis ännu mer?[bild]
Men snälla rara om man får se bilden som Anticimex tagit anar man väl oråd?

Herregud tag eget ansvar.

Tittade du ens på huset innan du köpte.

Det där är inte en liten missfärgning utan genommurket o mögligt
 
  • Gilla
Likan och 2 till
  • Laddar…
Jag ser inget fel på besiktningen? En så pass tydlig skada innebär att man kan förvänta sig att något är fel. Om man sen som köpare väljer att undersöka det vidare före eller efter köpet är inte säljarens problem.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Herregud..
 
Jag tror att diskussionen om ev ersättning är klar nu, så vi kanske ska titta framåt och lösa det långsiktigt.

När du ersätter täckskivorna på något sätt, så tycker jag att du ska se till att de slutar en bit upp från golvet. De ser ut att ligga direkt mot golvplattorna nu och då kommer de garanterat suga upp vatten från golvet oavsett om det kommer från kylen, spillt eller våttorkning av golvet. Oskyddat spån funkar som tvättsvamp och skadan kan lika gärna ha kommit från normal rengöring av golvet, som av kondensvatten från kylen. Gör om det bättre, så slipper du problemen framöver.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
[bild]


Se besiktningsprotokollet ang detta. Noterats som "mindre brist". På bilden ser träet skadat ut redan då men blivit klart värre nu.

Hur ska jag gå tillväga nu? Vem ska jag klaga hos i första hand?
Vem man beklagar sig för över alla utgifter huset medför är upp till var och och en. Själv föredrar jag kollegorna på jobbet:)
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Anticimex besiktigade huset november 2019. Man noterade missfärgning på täcksidan utanför kylskåpet ( sista bilden) men Anticimex brydde sig inte om att dra ut kylen och undersöka bakom.
Det är så besiktningen brukar gå till. Man gör en okulärbesiktning (lyfter möjligen på silen till golvbrunnen) och noterar alla brister. Sen är det upp till köparen att göra en fördjupad undersökning av bristerna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag har förstått på alla era svar att det är mitt eget fel som inte undersökt skadan vidare och att jag inte kan få ersättning från något håll.

Ska ändå maila bilder till Anticimex och klaga över att de inte drog ut kylen. Eftersom det gått 11 månader sedan besiktningen kanske det ändå blir svårt att få rätt.

Ska också prova anmäla till försäkringsbolaget. Har en villa allrisk också. Vet ej självrisken.
Googlat lite på täcksidor, behöver 2st. Svårt få tag på en med samma mönster/färg. Behöver antagligen dra ut frysen jämte och kolla om även 3e täcksidan behöver byta. Ikea tar 750kr +ev frakt per täcksida.

Nu en väldigt dum fråga ni kommer skratta åt men dessa täcksidor antar jag inte har någon bärande funktion, kan ett alternativ vara att en snickare kapar av understa 50 cm som är fultskadade och ersätter med t.ex ikeas medan övre delen är kvar?
 
Arn83 Arn83 skrev:
kan ett alternativ vara att en snickare kapar av understa 50 cm som är fultskadade och ersätter med t.ex ikeas medan övre delen är kvar?
Det funkar. Går det inte att få tag på något passande så kan man såga upp dom gamla i smalare remsor som man sätter i framkant. Ingen kommer ju att se att inte täcksidan går hela vägen in till väggen.
 
Är man husägare får man snoka runt och titta på sitt hus och lära känna det och fort kunna konstatera om något inte står rätt till, för att inte en liten skada skall bli större och betydligt dyrare att fixa.
Om det nu inte gjordes en fördjupad besiktning, så är jag mycket förvånad att TS inte drog ut kylskåpet första veckan och tittade hur mycket av täcksidan som var skadad. Det syntes ju tydligt att den var fuktskadad nere vid golvet!
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Du kan inte bara vända på täckskivorna? Du lär ju ändå få byta köket om 5 år då det är över 10 år redan...
 
Karlia
Jag tänker att det är ett ganska enkelt jobb som du kan göra själv. Det borde fungera att sätta ihop med nya skivor nertill med pluggar och lim. Lite pyssel att ta bort dem men fullt görligt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Ja det fanns ett plastskydd
Plastskyddet ser ut att ha varit inskjutet enda in till väggen fastän kylen stod en liten bit ut. Plastskyddets framkant ska/bör ligga så långt fram att man ser kanten jäms med framkanten på kyl/frys/diskmaskin/etc så att man snabbt och enkelt ser om det börjar läcka.

Med tanke på rostfläcken så ser det ut som att skyddet slutade bakom främre fötterna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klaga till Anticimex kan man göra men det lär inte förändra något. De har påpekat ett möjligt/troligt/sannolikt problem och dessutom finns det med som foto i besiktningsprotokollet. Efter det är det (tyvärr) köparens ansvar att undersöka det närmare vilket är precis vad som står i besiktningsprotokollet. Sen kan vi träta vidare om att Anticimex t ex ”gör det lätt för sig som inte drog fram kylen” men det är en helt annan femma.

Anmäla till försäkringsbolaget kan man också prova. Dock fanns ju redan skadan vid köpet och den skadade skåpstommen (14år gammal). Så är det ingen allvarligare skada så lär en eventuell försäkringsersättning efter självriskavdrag ändå bli minimal i slutändan.

Så enklast och smidigast för alla eventuellt inblandade parter är nog helt enkelt att du tar tag och löser det själv/via hantverkare. Är ingen större svårighet att fixa på något enkelt så då det mesta av det du sätter dit inte kommer att synas med kylskåpet på plats.

Sådant här är och andra ”missöden” (sjävförvållade/andras/missbedömningar/otur) är helt normalt i en villaägares vardag över tid. Det är alltså något alla råkar ut för på olika sätt förr eller senare. Handlar i princip alltid om NÄR det sker små missöden, inte OM de kommer att ske.

Så man bör nog se sånt här som ”lärpengar” och det som gör att man bygger upp en ”erfarenhetsbank” inför framtiden.

Har precis köpt vårt 6:e hus/sommarstuga på drygt 20år och jag lär mig fortfarande en hel del! Har precis varit med om två husbesiktningar senaste veckorna och jag är väl medveten om besiktningarnas brister/förtjänster så man får liksom ta de för vad det är.

Besitter man inte själv kunskapen att ”tolka” protokollens omfattning/resultat är det toppen om man ber om hjälp/råd. Hade du tex använt en ”egen besiktningsman” eller lagt upp protokollet här hade i princip 100% frågat ”hur ser det ut om du drar ut kylen?”

Försöker bara komma med goda råd till dig (och andra som tittar på/har hus), är inte ute efter att strö salt i såren. Förhoppningsvis löser det sig på något smidigt sätt utan större kostnad och ni kan gå vidare och njuta av nya huset och är en erfarenhet rikare(y)
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Ni har redan fått många kloka inlägg här där budskapet är att fel som upptäcks vid en besiktning bör kontrolleras mer noga om köparen bedömer frågan som viktig. Anticimex gjorde besiktningen, de har olika former av regler kring dessa besiktningar. Om det är en besiktning som köparen gjort så har ni ingen relation till Anticimex. Ni kan förstås framföra synpunkter, men svaret blir då att det inte är relevant. Om det är en besiktning som kombinerats med en försäkring för dolda fel så kan köparen ibland gå direkt till Anticimex. Då kommer svaret att bli att besiktningen noterat en skada och att det därför inte är ett dolt fel.
 
P polarsson skrev:
Du kan inte bara vända på täckskivorna? Du lär ju ändå få byta köket om 5 år då det är över 10 år redan...
Är livslängden på kök 15 år? Eller är det det antal år som är medeltal och att man byter oavsett slitage?
Mvh Lob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.