3 738 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
FTX + Vattenburen golvvärme?
Hej!
Vi har ett tvåplanshus på 130m2 .med vattenburen golvvärme nere och vattenradiatorer uppe och fjärrvärme. Dessutom har vi ett FTX aggregat för ventilationen.
MIn fråga är: Man kan ju ställa in FTX aggregatet på önskad temperatur, ska man ställa det så lågt som möjligt för att bara använda golvvärmen eller på samma temp som golvvärmen begär, vilket blir billigast?
Mvh
Vi har ett tvåplanshus på 130m2 .med vattenburen golvvärme nere och vattenradiatorer uppe och fjärrvärme. Dessutom har vi ett FTX aggregat för ventilationen.
MIn fråga är: Man kan ju ställa in FTX aggregatet på önskad temperatur, ska man ställa det så lågt som möjligt för att bara använda golvvärmen eller på samma temp som golvvärmen begär, vilket blir billigast?
Mvh
Min uppfattning är att det är bättre om tilluften är något svalare än rumsluften.
Värmer du FTX med fjärrvärme eller med el?
Eller är 16 grader det du maximalt kan få ut av FTX utan extra tillsatt värme?
Värmer du FTX med fjärrvärme eller med el?
Eller är 16 grader det du maximalt kan få ut av FTX utan extra tillsatt värme?
Tack för svaret
FTX värms med el via värmeväxlare(stor rulle i mitten) tror jag.
Så om jag vill ha 21 grader i rummen ska jag ställa FTXn på 19 grader?
Få inte golvvärmen jobbar hårdare då? Då antar jag att golvärmen är billigare att värma med en värmeväxlarn på FTXn.
FTX värms med el via värmeväxlare(stor rulle i mitten) tror jag.
Så om jag vill ha 21 grader i rummen ska jag ställa FTXn på 19 grader?
Få inte golvvärmen jobbar hårdare då? Då antar jag att golvärmen är billigare att värma med en värmeväxlarn på FTXn.
Golvvärme som värms via fjärrvärme måste vara mycket billigare för dig än elvärme. Jämför vad du betalar för fjärrvärmen per kWh med ditt elpris inkl överföringskostnad per kWh.
Ställ in FTX på att inte använda tillsatsvärme om det inte är väldigt kallt ute.
Var kommer luften in i huset via FTX?
Luftutsug brukar vara badrum, toaletter och kök.
Ställ in FTX på att inte använda tillsatsvärme om det inte är väldigt kallt ute.
Var kommer luften in i huset via FTX?
Luftutsug brukar vara badrum, toaletter och kök.
Redigerat:
FTXn är bra för återvinning i av energin i frånluften men om tillsatssvärmen är en elslinga är den dyrare i drift än fjärrvärmen. Om det är en frånluftsvärmepump har du däremot rätt i ditt resonemang.
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme + FTX + existerand VVB?
Värmepumpar -
Vattenburen eftervärmare till FTX?
Ventilation -
Nytt FTX aggregat med vattenburen eftervärmare. Har jag tänkt rätt?
Ventilation -
Ftx, frånluftsvärmepump och tilluftsagrigat/vattenburen förvärmning kombo?
Ventilation -
Ersätta vattenburen elpanna+FTX med?
Värme allmänt