Jaha,
tänkte isolera det kalla betonggolvet med något som inte tar för stor plats eftersom höjden är begränsad.
Div (el)golvvärme leverantörer har isolerskivor för ändamålet. Vad skiljer dessa mot "vanlig" frigolit, förutom 10*priset.
Räcker det att lägga isolering under värmeslingan eller ska hela golvet isoleras?
Hur mycket spackel behövs ovanpå sedan? Klinkern ska ju inte ligga och gunga precis...
Det är lite roligt, den säljare som inte har något isoleringspaket menar givetvis att det inte behövs någon isolering, de som har gör det till en fråga om liv och död.... ???

Vet inte allt som skiljer sig, men grundisolering har olika tryck och vattentålighet. Jag antar att det är det som främst skiljer sig. Om du ska ha isolering ovanför plattan som inte utsätts för tryck så kanske frigolit duger, men det säger jag utan några som helst ambitioner av att veta. Varför inte något mer brandbeständigt såsom mineral- eller stenull? För dyrt?

mvh
David

Jag har taskigt med takhöjden så det "får" inte bygga på för mycket, och golvet går inte att sänka på grund av tätat betong och högt grundvatten... :-|
Frigolit 20mm + golvgips 13mm + golvgips igen 6,5 mm + klinker och fall 15mm = 54mm det blir på det berömda håret.... :-/
Jag gjorde en enklare marknadsundersökning (ha, ha) och isoleringen kostar mellan 330 och 380 pengar kvadraten medans vanlig frigolit kostar 23 pengar.
SJälva elvärmen sen kostar mellan 250 och 600 pengar kvadraten, beroende på lösningen (matta eller lös kabel...

Men jag är mest bekymrad för höjden, hur högt/lågt kan man ha i ett badrum egentligen?

Högt grundvatten... Jag skulle aldrig våga lägga ett tätt golv direkt på betongen på det här sättet. Det kommer att vandra fukt utifrån och in genom betongen som måste ventileras bort. Betongen är inte diffusionstät, i varje fall inte i det långa loppet. Detta kan man lösa genom att lägga ett ventilationsskikt underst, tex platonmatta. Troligen måste man ha en ventilationsspalt i golvsockeln längs en vägg och en fläkt som drar ut den fuktiga luften i andra änden av golvet. Tyvärr bygger ju detta lite till...

Själv har jag kommit fram till att jag inte kan isolera eller lägga golvvärme i källaren med mindre än att golven bilas bort och sänks så att takhöjden blir större. Det är väldigt mycket jobb så det får nog vara för min del.

OK. Om man inte har golvvärme utan ska rusta en gammal stuga till gäststuga och bara har golvplank i nuläget (med plintgrund under - dvs bara luft) kan man lägga på ett plastlager för att skydda mot fukt, därefter frigolit och därefter vanliga golvplankor? Är det ok?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.