RoTe RoTe skrev:
Verkar som någon tagit helg tidigt...
Om med det du menar att jag inte jobbar stämmer det helt korrekt att jag är ledig idag. Men det är ju tydligen ni också eftersom ni citat "gör detta på er fritid utan lön".. men det är bra underhållning till nästa natt jag ska jobba på brandstationen, tackar i förskott för det material vi kommer ha kul åt
 
D Dilato skrev:
Det var ett försök att visa exakt hur enkelt det är att ta reda på själv, men det var för svårt inser jag nu.
Bilden visar exakt det du själv sa att du inte visste vad det var.
Är det enklare eller svårare än att bara skriva det tydligt första gången eller länka till produkten? Bilden visar två helt olika produkter, vet inte om det är innebörden av "exakt"..
 
D Davespruce skrev:
Är det enklare eller svårare än att bara skriva det tydligt första gången eller länka till produkten? Bilden visar två helt olika produkter, vet inte om det är innebörden av "exakt"..
Eftersom du har lite svårt att förstå ska jg försöka förklara Wago är ett fabrikat, Wago 221 är en av deras produer.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Som dessutom finns i ett antal olika modeller (poltal).
Extremt enkelt att hitta med Google själv.
[bild]
[länk]
D Dilato skrev:
Som dessutom finns i ett antal olika modeller (poltal).
Extremt enkelt att hitta med Google själv.
[bild]
[länk]

Hahahaha alltså ni är otroliga, haha!

Jaaa men vad TYDLIGT det då var när det som du så kaxigt skriver, "finns i ett antal olika modeller"...

Jag ger upp, ni tre måste ju ha hjärnskada. Kanske skulle gissat det när man har en bild på Trump som avatar. Sluta svara nu, ni skämmer ut er
 
RoTe
D Davespruce skrev:
Kanske skulle gissat det när man har en bild på Trump som avatar. Sluta svara nu, ni skämmer ut er
Tror mer det är du som skämmer ut dig men...
 
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Du behöver inte göra något i hällen!
En häll består av 2 st delar som matas med var sin fas och nolla.
Koppla dom 2 blå/grå tillsammans till nolla (upp till vänster i Perilex.
Sära på Brun och Svart ledare och koppla dessa till motsvarande färg i uttaget.
Det enda förvirringen är att Grå ledare från hällen är också nolla.

Här är en bild på IKEA och dom gör en speciell kabel med 2 st Blå i olika nyanser!
[bild]
Extremt tydlig och enkel instruktion från en som tydligen kan och vet...

Gjorde exakt som Leif (och Bo innan) förklara, på enkel svenska och vips som av ett mirakel fungerade det fläckfritt, utan att modda i hällen eller koppla via Wago221 som annan föreslog...

Perilexstickproppen kopplades enkelt genom och korta och skala av respektive kabel, grå/blå delar kontakt, uppe till vänster, svart och brun matchar färgerna på kablarna i väggen. Extremt enkelt och tydligt, och kan tänka sig, det gick att utföra utan att "ringa hit en elektriker" eller med Wago221...

Tack Leif och Bo, ni är ett föredöme för detta forum, något jag inte kan säga samma sak om andra "kunniga" eller kanske snarare "tyckare ". Trevlig helg på er!
 
  • Hand håller öppen elkontakt för att visa kabelanslutningar, verktyg i oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oöppnad elkopplingsdosa med kablar, skruvar, damm, vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Davespruce skrev:
Som jag förstår det är det väl lättast att göra som du ursprungligen skrev. Klipp av den gråa kabeln och använd den biten för att bygla N1 och N2 i hällen, lossa grå kabel i hällen och isolera den. Koppla in blå i ett stift i stickproppen. Svart och brun till stift i stickproppen som matchar kontakten i väggen, samt givetvis jord. Är jag rätt på det då?
Ja, det är typ den variant jag förordar eftersom det är så vi gör i Sverige. Men hade du försökt hade det troligen gått illa. Det finns praktiska moment också.

RK betyder mjuk mångkardelig ledare, såsom du har i kabeln. EK betyder styv enkardelig ledare, vilket du har i änden på kabeln i form av ändhylsan som är pressad. Att blanda dessa två typer under samma skruv går illa. Men om du klipper av den grå så har du ju ändhylsa i ena änden, så då går det att få ihop. Det kan ev blir lite besvärligt att få andra änden utan hylsa att sitta bra under skruven. Så, ja, man kan göra på många sätt bara det blir bra. Man kan också ha synpunkter på en GRÅ neutralledare mellan N-terminalerna... ;)

Nu gjorde du fullösningen som man ibland får acceptera även om det tar emot att tvingas till Europeiska nödlösningar. Som GK100 skriver finns det risker även här. Vad är det jag ser på bild? Hade du svårt att få in båda ledarna under skruven? De ska helst inte tvinnas mer än vad de är från början och ska glida in bredvid varandra, inte i kors och inte knövlas in. Båda ska in i bott och skruven dras åt lagom hårt, inte för hårt, det ska vara lösare än man tror.
Närbild på elektrisk anslutning, skruv i terminalblock, kopparledning, delvis isolerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är typ den variant jag förordar eftersom det är så vi gör i Sverige. Men hade du försökt hade det troligen gått illa. Det finns praktiska moment också.

RK betyder mjuk mångkardelig ledare, såsom du har i kabeln. EK betyder styv enkardelig ledare, vilket du har i änden på kabeln i form av ändhylsan som är pressad. Att blanda dessa två typer under samma skruv går illa. Men om du klipper av den grå så har du ju ändhylsa i ena änden, så då går det att få ihop. Det kan ev blir lite besvärligt att få andra änden utan hylsa att sitta bra under skruven. Så, ja, man kan göra på många sätt bara det blir bra. Man kan också ha synpunkter på en GRÅ neutralledare mellan N-terminalerna... ;)

Nu gjorde du fullösningen som man ibland får acceptera även om det tar emot att tvingas till Europeiska nödlösningar. Som GK100 skriver finns det risker även här. Vad är det jag ser på bild? Hade du svårt att få in båda ledarna under skruven? De ska helst inte tvinnas mer än vad de är från början och ska glida in bredvid varandra, inte i kors och inte knövlas in. Båda ska in i bott och skruven dras åt lagom hårt, inte för hårt, det ska vara lösare än man tror.
[bild]

Tack.. nej det var inte svårt att få in båda ledarna i hålet, under skruven. Jag skalade av gummit och tvinnade ihop ledarna lite och tryckte in. Spände relativt hårt, ja, då den verkade skruva upp sig själv lite vid första försöken.. men det sitter ju nu, och flyttar sig inte. Vad skulle vara problemet med att tvinna ledarna med varandra? Och vad skulle vara problemet med att "dra skruven får hårt? Förklara gärna, då det för mig känns som om om det funkar, inget släpper och båda har kontakt, så är det väl ok och fungerar? Eller vad har jag missat? Det som har kontakt med bläcket som går i väggkontakten och sitter fast har ju kontakt, väl, oavsett hur ledarna är tvinnade eller fastsatta?
 
Om lossar på ledarna så kommer du troligen att se att kopparkardelerna nu är ganska tilltygade. Risken med för hård åtdragning eller om de ligger i kors över varandra är att kardelerna klipps av. Och som du märker ger tvinningen med sig lite, som med tiden skulle kunna orsaka glapp.

Skruvskallens storlek är dock i praktiken en liten momentbegränsare. Använder man en mejsel som passar skruven (alltså inte för stor) så "ska" man inte kunna dra åt för hårt.

Så låt det vara om det sitter bra nu,
 
  • Gilla
Davespruce
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om lossar på ledarna så kommer du troligen att se att kopparkardelerna nu är ganska tilltygade. Risken med för hård åtdragning eller om de ligger i kors över varandra är att kardelerna klipps av. Och som du märker ger tvinningen med sig lite, som med tiden skulle kunna orsaka glapp.

Skruvskallens storlek är dock i praktiken en liten momentbegränsare. Använder man en mejsel som passar skruven (alltså inte för stor) så "ska" man inte kunna dra åt för hårt.

Så låt det vara om det sitter bra nu,
Yes jag förstår dessa aspekter av det men kommer lämna det som det är nu. Dock ta med kunskapen till nästa gång, tack!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.