Det är en usel terminal i hällen, och inga bleck medföljer. Att bygla N-terminalerna med RK och därmed ansluta två RK under samma skruv innebär en risk om man inte har handlaget eller har tillgång till ändhylsor och en tång. Har du däremot en stump EK 1.5 från en installationskabel så går det. Annars får det bli fullösningen med dubbla N-ledare och hoppas på att det får plats i perilexstickproppen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Davespruce skrev:
Så här ser det ut plinten på hällen
Det många inte förstår är att det är 2 styck helt separata hällar under en gemensam glasyta.
Dom dom matas var för sig, av en 230V anslutning med 1,5 mm2 !
Det enda gemensamma är Gul/Grön jord till metallhöljet.
Kolla i inlägg #11 hur IKEA löst det med 2 Blå nollledare.
 
N
D Davespruce skrev:
Givetvis har den ett lock på sig, det är dock svårt att ta bild på hur det är kopplat med den på. Tack för omtanken dock.

Att returnera en helt nya (billig och troligen fullt funktionsduglig) produkt till Frankrike som väger 10 kg med motiveringen "jag är för lat för att använda min mobiltelefon för att översätta live med kameran från franska till Svenska" alternativt "jag är för trög för att förstå bilder och illustrationer som visar på alla mått och i övrigt viktig information i samband med montering och installation" känns lite småsint och onödigt i min mening. Frågan jag ställer är enbart i relation till hur jag skall koppla in kablaget i stickproppen då jag vägrar tro att jag skulle behöva ringa in en elektriker för att använda en skruvmejsel.

Bo gav ett mycket bra och tydligt svar utan krusiduler. Uppskattas mycket.
Faktum kvarstår. Produkten skall ha en svensk instruktion när den säljs i Sverige. Det borde en så pass stor aktör som CDON (som jag gillar) veta.
 
N Nalleman64 skrev:
Det borde en så pass stor aktör som CDON (som jag gillar) veta.
Jag gillade också CDON förut. Men efter att ha försökt reklamera en pryl i modern tid så vägrar jag numera att handla av dom. Dom har avvecklat sin egen kundtjänst och skickar bara allt vidare till den som sålt prylen som kan vara nån obskyr utomeuropeisk enmansfirma som inte svarar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det många inte förstår är att det är 2 styck helt separata hällar under en gemensam glasyta.
Dom dom matas var för sig, av en 230V anslutning med 1,5 mm2 !
Det enda gemensamma är Gul/Grön jord till metallhöljet.
Kolla i inlägg #11 hur IKEA löst det med 2 Blå nollledare.
Jag läste ditt förra inlägg, du behöver inte höja rösten.
Att hällen internt består av två halvor är fullständigt irrelevant för frågan.
Det fanns förr hällar med Z-ansluten sladd där man var tvungen att använda de parallellkopplade N-ledarna.
Men här finns en plint, och då förordar jag att vi hejar på Sverige och gör det rätt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fast det ser ju ut som det redan nu är en kabel inkopplad från fabrik med två ihopkopplade N-trådar. Visserligen även fasledarna ihopkopplade, Men de kan man väl då dela upp.

Då slipper man försöka ansluta något i den rätt usla kopplingsplinten.
 
  • Gilla
Davespruce och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då slipper man försöka ansluta något i den rätt usla kopplingsplinten.
Tyvärr är risken att det blir lika eller mer uselt när man försöker lägga dubbla trådar i stickproppen. Det bör ju även vara ett formellt fel att göra så. Med tanke på hur många som numera hänger upp sig på sånt i forumet skadar det ju inte att ta med i sammanhanget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Man kan ju göra byglingen inne i spisen med typ en Wago221 så slipper man hålla på med den usla plinten, samt än värre, lägga dubbla trådar i stickproppen.
Men det kanske är för enkelt?
 
  • Gilla
Svante Svenson och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en usel terminal i hällen, och inga bleck medföljer. Att bygla N-terminalerna med RK och därmed ansluta två RK under samma skruv innebär en risk om man inte har handlaget eller har tillgång till ändhylsor och en tång. Har du däremot en stump EK 1.5 från en installationskabel så går det. Annars får det bli fullösningen med dubbla N-ledare och hoppas på att det får plats i perilexstickproppen.
Snälla gör det inte mer komplicerat nu, ditt första inlägg var så glasklart för en "lekman" som inte vet vad RK och EK betyder :D
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en usel terminal i hällen, och inga bleck medföljer. Att bygla N-terminalerna med RK och därmed ansluta två RK under samma skruv innebär en risk om man inte har handlaget eller har tillgång till ändhylsor och en tång. Har du däremot en stump EK 1.5 från en installationskabel så går det. Annars får det bli fullösningen med dubbla N-ledare och hoppas på att det får plats i perilexstickproppen.
Som jag förstår det är det väl lättast att göra som du ursprungligen skrev. Klipp av den gråa kabeln och använd den biten för att bygla N1 och N2 i hällen, lossa grå kabel i hällen och isolera den. Koppla in blå i ett stift i stickproppen. Svart och brun till stift i stickproppen som matchar kontakten i väggen, samt givetvis jord. Är jag rätt på det då?
 
E elmont skrev:
Klipp och skala om samt "fullkoppla" perilexproppen, klipp och skarva den blå (3 nollor) en Wago 221, parkera den grå i en Wago 221

Tyvärr hjälper det ingenting då jag inte vet vad wago221 är. Svara gärna så alla kan förstå, primärt jag. Hade inte gjort inlägget om jag var elektriker, hence, kan jag inte allt facksnack, förkortningar och lingo. Svara gärna tydligt och pedagogiskt. Tack
 
D Davespruce skrev:
Tyvärr hjälper det ingenting då jag inte vet vad wago221 är.
Skärmdump av Google Shopping-sökresultat för "wago 221" visar elanslutningsklämmor och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
D Davespruce skrev:
Tyvärr hjälper det ingenting då jag inte vet vad wago221 är. Svara gärna så alla kan förstå, primärt jag. Hade inte gjort inlägget om jag var elektriker, hence, kan jag inte allt facksnack, förkortningar och lingo. Svara gärna tydligt och pedagogiskt. Tack
Ett sätt att skaffa sig kunskap är ju att googla i stället för att vara besviken på att du inte får dom svar du önskar. Du torde tillhöra dom ytterst få på det här forumet som inte vet vad Wago är.
Ps
Förstår du inte "rekomendationen" du fick av mig så kanske du ska försöka skaffa dig lite hjälp.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Wago 221, smidig kopplingsklämma som funkar både för enkardeliga (EK) och flerkardeliga (FK) ledare. Med separat hävarm per ledare som kan öppnas och stängas.
https://www.jula.se/search/?query=wago+221
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett sätt att skaffa sig kunskap är ju att googla i stället för att vara besviken på att du inte får dom svar du önskar. Du torde tillhöra dom ytterst få på det här forumet som inte vet vad Wago är.
Och ett slött sätt att förklara något är att på ett översittande sätt använda lingo som jag tydligt inte förstår eftersom jag inte är elektriker och utgår från att man inte måste vara för att få vara medlem och skriva på detta forumet, samt att istället för att förklara, arrogant posta en screenshot som visar ett antal olika produkter.. De svar "jag önskar" är förklarande och tydliga, inte dryga som detta nu.. enkel önskan, det borde nog alla förstå. Tydligen inte..

Google vet jag hur man använder, det gjordes mycket innan jag skrev detta inlägg , utan tydliga svar, därav detta inlägg. Dina dryga svar tillför inget och ber dig inte fortsätta svara då det inte ger mig någon kunskap eller klarhet, men dock förminskad tro i mänskligheten och ett gott skratt. Så tack för det åtminstone
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.