Köpte mig en induktionshäll från CDON som visade sig vara fransk, om det har någon betydelse... Instruktionen är på franska, inget problem att översätta iofs men är ändå fundersam hur jag ska montera perilexstickproppen på kabeln.

Det har tidigare stått en ugn med spishäll på platsen, och en elektriker hjälpte mig sätta perilexkontakten på väggen enligt bild för ett par år sedan. Nu skall jag ha endast denna induktionshäll istället för ugnen.

Hur monterar jag perilexstickproppen för att det skall bli rätt? Tack på förhand, aloha
 
  • Öppen elektrisk anslutning, kabelskor, ledningar och isolering, på vägg, installationsarbete ej fullbordat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller elsladd framför induktionshäll med installationsinstruktioner. Kablar ska anslutas. Elektriskt arbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju dråpligt med en fransk häll, men den kanske uppför sig.
Går det att komma åt anslutningsplinten i hällen?
I så fall föreslår jag att du
- byglar de två N-terminalerna i hällen och ansluter blå ledare till dem. Klipp isär/lossa den grå.
- klipp isär alla ledare i stickproppsänden och anslut till perilexstickproppen som normalt, dvs tre faser, nolla och skyddsjord.
- brun och svart ansluts till varsin L-terminal i hällen (ingen bygel)
- den överblivna grå ledaren isoleras/parkeras i hällen (ej ansluten).

Om inte så får du försöka knö in de sammankopplade blå/grå ledarna i N-terminalen i perilexstickproppen. Det kan bli trångt. Klipp dem kortare och skrota ändhylsan om så behövs.
Brun och svart ska fortfarande klippas isär och anslutas till varsin L-stift i perilexstickproppen.
 
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Det går utmärkt att komma åt anslutningsplinten i hällen, bara lossa på luckan, så det är enkelt gjort..

Får läsa denna instruktion ett par gånger och utföra steg för steg imorgon och återkomma med bilder innan jag trycker kontakten i väggen... Hur byglar man terminalerna? Något speciellt jag behöver köpa och skruva på?


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var ju dråpligt med en fransk häll, men den kanske uppför sig.
Går det att komma åt anslutningsplinten i hällen?
I så fall föreslår jag att du
- byglar de två N-terminalerna i hällen och ansluter blå ledare till dem. Klipp isär/lossa den grå.
- klipp isär alla ledare i stickproppsänden och anslut till perilexstickproppen som normalt, dvs tre faser, nolla och skyddsjord.
- brun och svart ansluts till varsin L-terminal i hällen (ingen bygel)
- den överblivna grå ledaren isoleras/parkeras i hällen (ej ansluten).

Om inte så får du försöka knö in de sammankopplade blå/grå ledarna i N-terminalen i perilexstickproppen. Det kan bli trångt. Klipp dem kortare och skrota ändhylsan om så behövs.
Brun och svart ska fortfarande klippas isär och anslutas till varsin L-stift i perilexstickproppen.
 
Börja med en bild på terminalen i hällen. Det kan finnas bleck där avsedda för bygling. Instruktionen på klisterlappen antyder dock en knäpp plint, kanske typisk fransk stil... Då kan du använda en kort ledning, t.ex en bit av den blå ledaren i kabel för att bygla, eller med andra ord, anslut den blå både till N1 och N2.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det perilexuttaget har förhoppningsvis något slags plast på sig i vanliga fall? Och bilden har du tagit endast för att visa anslutningen?

I övrigt, gör som Bo säger. Eller returnera skiten till CDON med motiveringen att en produkt som säljs i Sverige ska ha svenskspråkig manual.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det perilexuttaget har förhoppningsvis något slags plast på sig i vanliga fall? Och bilden har du tagit endast för att visa anslutningen?

I övrigt, gör som Bo säger. Eller returnera skiten till CDON med motiveringen att en produkt som säljs i Sverige ska ha svenskspråkig manual.
Givetvis har den ett lock på sig, det är dock svårt att ta bild på hur det är kopplat med den på. Tack för omtanken dock.

Att returnera en helt nya (billig och troligen fullt funktionsduglig) produkt till Frankrike som väger 10 kg med motiveringen "jag är för lat för att använda min mobiltelefon för att översätta live med kameran från franska till Svenska" alternativt "jag är för trög för att förstå bilder och illustrationer som visar på alla mått och i övrigt viktig information i samband med montering och installation" känns lite småsint och onödigt i min mening. Frågan jag ställer är enbart i relation till hur jag skall koppla in kablaget i stickproppen då jag vägrar tro att jag skulle behöva ringa in en elektriker för att använda en skruvmejsel.

Bo gav ett mycket bra och tydligt svar utan krusiduler. Uppskattas mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
tommib
Man kan tycka att det är småsint men konsekvensen blir till slut att man vattnar ur regelverket mer och mer och slår ut mer seriösa aktörer. Min poäng här är egentligen inte att du skickar tillbaka den här specifika hällen utan att CDON säljer skit som inte borde säljas här och sedan inte tar sitt ansvar. Det är ett företag som gått ner sig rejält de senaste fem-tio åren. Det är ett allmänt uttryck för det som brukar kallas "race to the bottom".
En häll köper man inte så ofta, då skulle åtminstone jag rekommendera att man köper kvalitet framför billig produkt men det står dig förstås fritt att göra som du behagar. Bo var kanske på bättre humör än mig idag.

Hur ser det ut då i plinten? Den finns troligen under det där locket med skruven man ser på din bild.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man kan tycka att det är småsint men konsekvensen blir till slut att man vattnar ur regelverket mer och mer och slår ut mer seriösa aktörer. Min poäng här är egentligen inte att du skickar tillbaka den här specifika hällen utan att CDON säljer skit som inte borde säljas här och sedan inte tar sitt ansvar. Det är ett företag som gått ner sig rejält de senaste fem-tio åren. Det är ett allmänt uttryck för det som brukar kallas "race to the bottom".
En häll köper man inte så ofta, då skulle åtminstone jag rekommendera att man köper kvalitet framför billig produkt men det står dig förstås fritt att göra som du behagar. Bo var kanske på bättre humör än mig idag.

Hur ser det ut då i plinten? Den finns troligen under det där locket med skruven man ser på din bild.
Håller delvis/till stor del med, och hade ingen aning det skulle komma från Frankrike/på franska när jag beställde. Första gången jag beställer via CDON faktiskt, men samma produkt fanns ju att köpa via ett otal liknande siter också. Vad gäller kvalitet kan jag inte uttala mig, men personligen, med tanke på hur lite och sällan jag använder spisen så lägger jag hellre 1700 på denna än 4000 på IKEA (som jag personligen tycker är RIKTIGT skräp) eller 5-7000 på en Siemens bara för att få så kallad "kvalitet".. Allt och alla produkter går ändå sönder förr eller senare, lite som att lägga 15000 på en iPhone some varken håller i batteritid eller är oförstörbar när man tappar den. Lägger då hellre 3-4000 på tex en Realme som alltid har batteri men också går lika lätt sönder när man av misstag tappar den. Då har man åtminstone bara torskat 1/5 av priset, och går denna hällen sönder eller slutar funka om 4 år så är det fortfarande en besparing. Inga "nya" produkter idag håller som förr, det är de ju designade för att misslyckas med, dessvärre

Är inte hemma för att kunna fota kopplingsplinten just nu men vad jag minns är den väldigt straight forward utan konstigheter.. Tar bild imorgon och lägger upp. Tack :)
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
I övrigt, gör som Bo säger. Eller returnera skiten till CDON med motiveringen att en produkt som säljs i Sverige ska ha svenskspråkig manual.
Om jag minns rätt så är detta ett krav. CDON bryter mot lagen när de säljer en elprodukt i Sverige utan svensk manual.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om jag minns rätt så är detta ett krav. CDON bryter mot lagen när de säljer en elprodukt i Sverige utan svensk manual.
Mycket möjligt, men så länge den funkar och fyller den funktionen jag vill så är jag nöjd. Annars får jag ju givetvis reklamera den och köpet, inte konstigare än så :/
 
Du behöver inte göra något i hällen!
En häll består av 2 st delar som matas med var sin fas och nolla.
Koppla dom 2 blå/grå tillsammans till nolla (upp till vänster i Perilex.
Sära på Brun och Svart ledare och koppla dessa till motsvarande färg i uttaget.
Det enda förvirringen är att Grå ledare från hällen är också nolla.

Här är en bild på IKEA och dom gör en speciell kabel med 2 st Blå i olika nyanser!
Avskalad elektrisk kabel med exponerade koppartrådar i färgerna brunt, blått och gult/grönt, på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser det ut plinten på hällen
 
  • Eluttag med ledningar, varningstext på franska, elschema, säkerhetsanvisningar, elektrisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förr i tiden var CDON ett postorderföretag. Numera är det bara en portal som förmedlar affärer till en massa olika mer eller mindre obskyra säljare.
Vid klagomål eller reklamation skickas man bara vidare till den som sålt varan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Men, som sagt var är det inga problem att koppla den där till två faser så den går att använda i Sverige.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag skulle låta inkopplingen vara i hällen och koppla Perilexen enligt Bos alt 2. I Sverige ska neutralledaren vara blå så detta alternativ är inte helt renlärigt men risken för ev missförstånd senare borde vara liten.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om inte så får du försöka knö in de sammankopplade blå/grå ledarna i N-terminalen i perilexstickproppen. Det kan bli trångt. Klipp dem kortare och skrota ändhylsan om så behövs.
Brun och svart ska fortfarande klippas isär och anslutas till varsin L-stift i perilexstickproppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.