Jag har jättesvårt att tolka det där korta otydliga och luddiga utdraget ur offerten, men jag kan göra ett försök.
Vad betyder egentligen ”special el”, vet du eller elektrikern det? Jag vet iallafall att en armatur är en sak med ljuskälla, alltså lampor, och ingen strömbrytare eller vägguttag eller nåt annat.
Men i offerten står också ”Ingår i arbetet: göra klart eldragningar, slang, kabel, uttag, el brytare (strömbrytare?)”. Det kan jag tolka som att det är det själva ”göra klart” som ingår, alltså själva arbetet och inte materialet.
 
  • Gilla
Jillnesjö och 8 till
  • Laddar…
Har inte koll på vad som gäller här, men som referens så tog det elektriker 118 timmar att byta ut all el i vårt gamla hus häromåret. På 212kvm boyta + 106kvm källare.
 
Det är för otydligt fortfarande. Jag ger mig på en tolkning så får du rätta mig....

Du beställde ett nyckelfärdigt hus från en byggfirma A. Företaget gick i konkurs innan huset var färdigställt.

Du kontaktade en byggfirma B som åtog sig att göra klart "snickeriarbetern, VVS och el" till fast pris. Det som tvisten här gäller är dels att byggfirma B tycker att du efter att du accepterat offerten gjort ändringar som de vill ha extra betalt för och som du själv tycker är självklart ska ingå och dels att byggfirma B menar något annat än du med "armaturer" (de tycker att det innefattar sånt som clips med mera)?

Jag tycker att "armaturer" ska tolkas som "det man skruvar i lampan i" om du förstår. Ljusarmatur.
Sen dessa extraarbeten kan man säga att det ligger på byggfirma B att visa att det är extraarbete tycker jag. Men jag blir inte förvånad över om den som är på plats bara gjort det du säger, rapporterat tillbaka och sen har nån på kontoret fakturerat dig det som extraarbete. 😢
 
  • Gilla
HJNJH och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är för otydligt fortfarande. Jag ger mig på en tolkning så får du rätta mig....

Du beställde ett nyckelfärdigt hus från en byggfirma A. Företaget gick i konkurs innan huset var färdigställt.

Du kontaktade en byggfirma B som åtog sig att göra klart "snickeriarbetern, VVS och el" till fast pris. Det som tvisten här gäller är dels att byggfirma B tycker att du efter att du accepterat offerten gjort ändringar som de vill ha extra betalt för och som du själv tycker är självklart ska ingå och dels att byggfirma B menar något annat än du med "armaturer" (de tycker att det innefattar sånt som clips med mera)?

Jag tycker att "armaturer" ska tolkas som "det man skruvar i lampan i" om du förstår. Ljusarmatur.
Sen dessa extraarbeten kan man säga att det ligger på byggfirma B att visa att det är extraarbete tycker jag. Men jag blir inte förvånad över om den som är på plats bara gjort det du säger, rapporterat tillbaka och sen har nån på kontoret fakturerat dig det som extraarbete. 😢
Hej,

De enda "ändringar" som jag har gjort är de två som jag har redogjort för ovan. Dvs. ett eluttag i badrummet- elektrikern satte in ett dubbel- det är lock på dem. vilket är bra. Ca 1m. kuloledning dragen från dosa. Det andra gäller eldragning och fast installation av två lampor i trappen. max 2m kuloledning dragen från en dosa. Jag skulle vilja ha en uppskattning av antalet timmar för dessa två arbeten.



Det som inte skulle ingå i offerten var dimmer. Jag skulle ha två stycken- en i vardagsrummet för en kristallkrona och en uppe i nocken av huset ovanför trappen. När jag tittar på den här tilläggsfakturan som jag har fått, verkar det nu vara totalt 13 st dimrar. Special el...var tex. dimmer eller något annat som är extra fancy.
 
C CatarinaM skrev:
Hej,

De enda "ändringar" som jag har gjort är de två som jag har redogjort för ovan. Dvs. ett eluttag i badrummet- elektrikern satte in ett dubbel- det är lock på dem. vilket är bra. Ca 1m. kuloledning dragen från dosa. Det andra gäller eldragning och fast installation av två lampor i trappen. max 2m kuloledning dragen från en dosa. Jag skulle vilja ha en uppskattning av antalet timmar för dessa två arbeten.



Det som inte skulle ingå i offerten var dimmer. Jag skulle ha två stycken- en i vardagsrummet för en kristallkrona och en uppe i nocken av huset ovanför trappen. När jag tittar på den här tilläggsfakturan som jag har fått, verkar det nu vara totalt 13 st dimrar. Special el...var tex. dimmer eller något annat som är extra fancy.
Det är ju typ en timme .....
 
  • Gilla
Skankyhank och 1 till
  • Laddar…
C CatarinaM skrev:
Hej,

De enda "ändringar" som jag har gjort är de två som jag har redogjort för ovan. Dvs. ett eluttag i badrummet- elektrikern satte in ett dubbel- det är lock på dem. vilket är bra. Ca 1m. kuloledning dragen från dosa. Det andra gäller eldragning och fast installation av två lampor i trappen. max 2m kuloledning dragen från en dosa. Jag skulle vilja ha en uppskattning av antalet timmar för dessa två arbeten.



Det som inte skulle ingå i offerten var dimmer. Jag skulle ha två stycken- en i vardagsrummet för en kristallkrona och en uppe i nocken av huset ovanför trappen. När jag tittar på den här tilläggsfakturan som jag har fått, verkar det nu vara totalt 13 st dimrar. Special el...var tex. dimmer eller något annat som är extra fancy.
Jag förstår verkligen din frustration och hjälplöshet. Jag hade nog kännt mig utnyttjad. Man blir så hatisk mot dessa vidruga klåpare. Först den första byggfirman som försöker blåsa dig, genom att dra helt felaktig el. När den sen inte godkänns, så försätter man sig i konkurs istället för att ta sitt ansvar. (Jag har sagt det förr. Men det skulle innebära 5-10års näringsförbud om man lett ett företag till KK).
Sen kommer nästa jävlarna. De vet precis vad som ingick och inte. De förstår bara att de sannolikt kan blåsa dig, pga några små ord i kontraktet som "kan" feltolkas. Äckligt, är vad det är.
Jag hoppas verkligen att vi kan hjälpa dig. MEN, om vi ska kunna hjälpa dig, måste du tyvärr visa hela offerten och kontraktet. Jag förstår att det kanske tar emot av någon anledning. Men din tolkning av vad som sagts och menats hjälper tyvärr inte. Vi måste ha bägge parters ord, som finns i kontrakt.
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 6 till
  • Laddar…
Jag blir lite förvirrad.

Är det klarlagt i tråden vilken typ av avtal som finns?

Är det ett arbete till fast pris, eller har trådskaparen fått en prisuppskattning för arbete på löpande räkning?

Exakt vad står det i avtalet/"offerten" om avtalsformen?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S
Är väl ganska glasklart att de med hjälp av TS formulering att inga armaturer ingår vill få det till att ingen el ingår…

Alla är nog överens om vad en armatur är i elvärlden, men finns det någon juridisk möjlighet att t.ex en brytare får benämnas armatur?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag blir lite förvirrad.

Är det klarlagt i tråden vilken typ av avtal som finns?

Är det ett arbete till fast pris, eller har trådskaparen fått en prisuppskattning för arbete på löpande räkning?

Exakt vad står det i avtalet/"offerten" om avtalsformen?
Jag väntar fortfarande på svar om vad det står i offerten samt vad som är gjort utanför offert.

Det vi har fått veta prismässigt är att det totala anbudet var på ca 1.5 milj.
Då bör elarbeten hamna på ungefär 10% dvs 150 000 kr om man ska följa mina erfarenheter.

Men eftersom TS inte lyckas svara på vad som är överenskommet så blir jag inte förvånad att inte hantverkarna heller visste vad som ingick.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
C CatarinaM skrev:
De säger att inget ingår såsom lamputtag, lampproppar, vägguttag, tryckknappar, strömställare, perolexuttag, H07RN-F 5G2,5, dvärgbrytare, skruvklips, dvs. INGEN el ingår och kallar det för armatur!

Fast jag t.o.m. mailade med INNAN jag godtog offerten och ställde frågan...och de svarade att all el ingår!
Då skulle jag bara mailat dem, och bifogat deras svar där de säger att det ingår, med en kort text "Enligt bifogat mail från er (datum), ingår inte elhårdvaran. Jag förväntar mig en korrigerad faktura.".
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Walle85
T Troberg skrev:
Då skulle jag bara mailat dem, och bifogat deras svar där de säger att det ingår, med en kort text "Enligt bifogat mail från er (datum), ingår inte elhårdvaran. Jag förväntar mig en korrigerad faktura.".
Var det inte så att TS menade att elhårdvara skulle ingå?
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Som hantverkare och företagare är ju detta superluddigt , du måste visa hur offerten ser ut och om ni de facto skrivit kontraktet "enligt offert" om du vill ha nått vettigt svar
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Var det inte så att TS menade att elhårdvara skulle ingå?
Typo. Jag tror du kan gissa vad jag menade... :)
 
Om de verkligen påstår att toppklämmor är armatur och att det är därför det inte ingår i fastpris-offerten skulle jag helt enkelt betala det ni kommit överens om, om du är nöjd med arbetet i övrigt, samt en skälig kostnad för det extra jobb som ni avtalat om.
Materialet för det jobbet har du ju pris på här, och uppskatta det till 2 timmar så kan du inte anklagas för att ha försökt blåsa dem.

Resten får de försöka dra via tingsrätten.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hur ser offerten från elfirman ut? Nu brukar jag inte skriva såna själv men har väl läst en och annan som firman skrivit och där är det alltid otroligt tydligt vilket material som ingår och vad som INTE ingår i offerten. Om de skriver att armatur inte ingår och med det menar allt material förutom fk så gissar jag att arbetsledaren är 150 år gammal och aldrig hört talas om ARN.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.