Hej!

En fråga angående vatten som kommer tillbaka via pumpen till dräneringsbrunnen.

Via entreprenör har jag just dränerat hela huset och installerat två dräneringsbrunnar (dagvatten och dränering) med pump. Jag kopplade just på strömmen till dem och i dräneringsbrunnen för dräneringsrören så rann det på bra med vatten, pumpen gick och jag hörde att vattnet pumpades till högsta punkten tio meter bort och sen till stenkistan. Men när pumpen pumpat klart så såg det ut som att en del vatten kom tillbaka till brunnen via pumpen. Det fyllde i sin tur upp brunnen en liten bit och pumpen pumpade ut vattnet igen. Sen kom det tillbaka. Och samma procedur upprepades. Första gången tog det kanske 5 minuter innan den tystnade. Då hällde jag på vatten för att se att den funkade. Då började den pumpa igen. Vatten kom sen tillbaka som förut och sen pumpade den några minuter till (tror jag) och sen blev den tyst. Nu står vattnet till den nivå vad jag antar är precis så att den inte börjar pumpa.

Är det normalt att det fungerar så här?

Låt montera en backventil på utloppet från pumpen så rinner inte vattnet i slangen tillbaka.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Låt montera en backventil på utloppet från pumpen så rinner inte vattnet i slangen tillbaka.
Blir inte frysrisken större då? Då kommer ju vattnet vara kvar i röret som ligger 30-40 cm under marken jämfört med brunnsvattennivån som är ca 1,5 meter under marken.

Jo, givetvis om inte slangen ligger frostfritt.

I det läget får man nog skippa backventilen och leva med att vattnet skvalpar fram och tillbaka några gånger.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.