Status
Tråden går ej att kommentera.
Daniel_N skrev:
Vilken rolig inställning, har aldrig stött på någon med denna förr:)
:)

Det är iofs aldrig ett problem heller, eftersom man alltid är snabbast.:rolleyes:
 
ktm525 skrev:
Acceptera att alla är olika, har olika förmåga att framföra ett fordon på ett säkert sätt, samt att en Toyota Yaris kanske inte ligger lika stadigt på svensk landsväg som en BMW M5 gör.
.
Det där är ett ( nu skulle jag skriva en fult ord men avstår ) sätt att se på sina medtrafikanter ( inte mot-trafikanter )

Bara 4 km från min bostad så inträffade en fruktansvärd bilolycka för en 8-9 år sen. Ni kanske minns den, det var en olycka som ledde till vinterdäckskrav, en minibussolycka med 8 el 9 dödade i en smäll. En familj miste sina fyra barn och farmor samt ett ofött barn i magen på hustrun.

I den andra bilen satt en kille som var "King of the road" i just en BMW M5. I den bilen dog två barn och föraren. Att föraren av BMW´n dog var kanske lika så bra för honom.
Minns inte exakt om det var 8 el 9 som dog men det gör ingen direkt skillnad, det är en lika stor katastrof om det så bara är en.

Dog de för att de satt i en Cheva-van?

Nä, de dog för att killen trodde att hans BMW var sååå mycket bättre och tålde en mycket högre fart. Det slutade med en tvärsladd in i en mötande minibuss med en stor familj i som nästan helt utplånades. Bara föräldrarna blev kvar....


Jag vill veta EXAKT hur du skulle bete dig om du nu skulle varit föraren av BMW´n som orsakade olyckan och om du hade överlevt skulle ha mage att stå bredvid föräldrarna och hjälplöst se på hur barnen brann inne i den totalkvaddade bussen.

Skulle du kallt konstatera att "Äh, skit i det där, bilen var försäkrad och förhoppningsvis var era ungar försäkrade med och är ni inte nöjda med det så se då till att åtala mig, jag skiter väl i detta som hänt för jag har all rätt i världen att köra som jag gjorde för jag har en BMW M5 som är gjord för det. Att ni sen kör en minibuss är väl inte mitt problem"


En av mina vänner var först på plats i egenskap av räddningsledare och han har sett det mesta men det där var för mycket även för en luttrad räddningsledare. Inte ofta en olycka renderar att alla stora starka män i uniform gemensamt ställer sig i rad, tar av sig på huvudet och håller en tyst minut på olycksplatsen med tårar trillande på kinderna och sen kör i kortege med vraken på bärgaren där de döda satt kvar omgivna av sakta körande räddningsfordon.

Nu ska jag vara riktigt ärlig, jag mår illa av att läsa om din inställning och jag hoppas verkligen att du växer upp till en mogen man och inte fortsätter vara en störig tonåring i trafiken bara för att du kör en BMW.

Det är löjligt, barnsligt och förbannat idiotiskt att ha den inställningen.
 
Redigerat:
Cheesus skrev:
Dog de för att de satt i en Cheva-van?

Nä, de dog för att killen trodde att hans BMW var sååå mycket bättre och tålde en mycket högre fart. Det slutade med en tvärsladd in i en mötande minibuss med en stor familj i som nästan helt utplånades. Bara föräldrarna blev kvar....
Jag undrar i mitt stilla sinne var alla dessa antagande och förutfattade meningar kommer ifrån, är det för att man tror att ens argument vinner då?

Cheesus, vet du att föraren av BMWn faktiskt tyckte att hans bil var så mycket bättre? Har du tagit reda på fakta och känner till att han ansåg att hans bil tålde en högre fart? Eller är det helt enkelt antaganden från din sida för att det ska låta som om du vet vad du skriver om?

Jag tar absolut ingen av förarna i försvar och inte heller anklagar någon av dem. Det du beskriver hände är djupt tragiskt och OM det berodde på oansvarighet så är det helt oförlåtligt.
Du skrev att olyckan ledde till vinterdäckskrav, du tror inte att halka hade något att göra med olyckan överhuvudtaget?

Må de vila i frid.
 
Självklart VET jag ju inte om killen trodde han var King of the road. Samt att han hade sommardäck på bilen . Men likväl finns det vittnen till hur han körde innan olyckan och det i sig säger ju lite om hur han troligen ansåg att han kunde köra utan respekt för andra.

Det gick tydligen fruktansvärt fort utan respekt för andra och så slutade det på det här sättet.

Jag blir bara lite rädd när man läser om att bara för man kör BMW så anser man sig vara en bättre chaufför och därmed tar sig rätten att köra hur man vill och sen rycker på axlarna och säger " Åtala mig då"

Jag älskar själv fart som jag skrivit tidigare och kör en bil modell "tuff" med stor stark motor och väghållning för 200 km/h och toppfart därutöver. Samt att jag rest extremt mycket med bil genom åren.

Men jag kör fort vid de FÅ tillfällen det lämpar sig. Tom motorväg, viltstängsel och inte en käft i närheten.

Förhoppningsvis ingen polis heller....:)

Peace!
 
Cheesus:Vad bra att du lägger till i mina påståenden. Du kanske kunde bli journalist på aftonbladet..vill inte kalla dig mytoman men....
Olyckan du beskriver har jag ett vagt minne av. Om det är den jag tänker på så var det ingen cheva van utan en VW T4 eller en Toyota Hiace. Minibussen var en hyrbil
som ett dagis hyrt. skall vart hemmahörande i Norrköping.De omkomna var isåfall barnen och den manliga dagisfröken som körde.
Vidare vill jag minnas att det var minibussen som saknade vinterdäck??eller kanske båda?
Vad jag bestämt vet var att det inte var ngn M5a inblandad(inte för det har ngn betydelse)

Du skriver att du älskar fart och kör fort på de platser DU anser vara lämpliga? Vad har jag skrivit annurlunda, var är skillnaden?
Tycker personligen att dina beskrivna platser för lite ökad fart är väl valda, stämmer rätt bra överens med mina egna.

Swetrot:Det är efteråt du kan ta ansvar för olyckor.Innan de inträffat kan du absolut inte ta ansvar för dem.
Men du kan vara förutseende och agera med omdöme innan.
Det handlar inte om farten i sig. Du kan inte väcka döda till liv även om du kör
sakta. Farten dödar inte.
Jag hoppas aldrig jag får uppleva det du beskriver.Men faktum är att jag kan inte i detta läget stå rak i ryggen och utrycka mig som du beskrev ÄVEN om jag följt alla regler o förordningar.

Det jag vill komma till är att det är inte upp till er här att bestämma hur fort era medtrafikanter kör, var och en har ett eget ansvar.
 
ktm525 skrev:
Cheesus:Vad bra att du lägger till i mina påståenden. Du kanske kunde bli journalist på aftonbladet..vill inte kalla dig mytoman men....
Olyckan du beskriver har jag ett vagt minne av. Om det är den jag tänker på så var det ingen cheva van utan en VW T4 eller en Toyota Hiace. Minibussen var en hyrbil
som ett dagis hyrt. skall vart hemmahörande i Norrköping.De omkomna var isåfall barnen och den manliga dagisfröken som körde.
.

Jag kommer ihåg den olyckan och det var INTE den jag talade om. Den olyckan jag talar om hände i Södra Dalarna i Huggnora.

Där var en BMW och en Chevavan inblandad i.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9901/08/tragedi.html

Tydligen var det 8 personer och olyckan inträffade 1999. Tiden går fort!

Det finns fler länkar där om samma olycka. Tar tillbaka att det var en M5, det var en 528.

Nä, jag är inte mytoman men jag retar mig på inställningen att det bara är att åtala och inget mer med det.
Läs om den olyckan, sen återkommer du och säger samma sak, om du tänker efter så håller inte ditt resonemang..

Visst, det var snö, halka och besvärligt men likt förbannat har man kört över sin förmåga, eller sin åtminstone TRODDA förmåga.

Jag passerar varenda dag det där stället och fortfarande efter tio år så lyser det ofta ljus där.

Du skriver "Det jag vill komma till är att det är inte upp till er här att bestämma hur fort era medtrafikanter kör, var och en har ett eget ansvar."

Absolut har du rätt i detta att varken jag eller någon annan här har något lagligt instrument att bestämma över dig. Till det har vi alldeles för få poliser och ett lagsystem.

Men rätten att TYCKA tar jag mig definitivt.

Men MIN frihet att ta mig fram hur fort som helst äger jag inte. Just på grund av att det finns andra som kan drabbas av mitt stora ego som blir större när jag får leka kung på vägen i min dyra fina bil.
Precis som du säger att det inte är upp till oss att bestämma din fart, det är inte upp till dig att bestämma din fart heller. Tror du det har du grovt missuppfattat undervisningen som du förhoppningsvis någon gång fick i trafikskolan.

För min del hoppas jag vi alla tar det lugnt i trafiken och är rädda om varandra och varandras nära o kära. Det är inte värt de där fåniga minuterna man sparar.

Peace and love!
 
Redigerat:
Så fort någon får sladd, slirar eller halkar omkring på (eller av) vägen har man väl ändå kört över sin trodda förmåga om man skall följa ditt resonemang Cheesus. Hur många förare halkar inte av vägen med vinterdäck och trots låg fart varje vinter?

Det bör tilläggas att det i den artikel du länkar till står det uttryckligen såhär 'Vid den aktuella viadukten har det hänt flera olyckor tidigare vintertid. Boende intill säger att platsen är känd som ett halkställe.' Så att hävda att det var farten tycker jag är lite att ta i.

Det verkar också efter att ha snabbläst artiklarna inte varit farten som dödat i det här fallet utan snarare verkar det vara elden som tragiskt nog bränt ihjäl de flesta.
 
Hur de dog, av krasch eller eld har mest pedagogisk betydelse. Tittar man på fotona så dog åtminstonde de i BMW´n direkt. Inte en chans att de överlevde smällen.

Javisst, varenda en som sopar av vägen har kört för fort sett till omständigheterna och sin förmåga. Jag har själv gjort det och givetvis hade jag inte hamnat i diket om jag bedömt min förmåga korrekt.
Visst händer olyckor, men om fler tänkte efter före så hände färre.

Men att uttryckligen säga att jag kör som jag vill och bestämmer själv min förmåga och alla andra ska skita i hur jag framför mitt fordon är otroligt korkat och korttänkt.

Med samma resonemang kan jag dricka sprit och göra min bedömning själv vilken duktig chaufför jag är som ständigt har järnkoll på min förmåga.
 
cheesus : vi kommer nog inte längre....tycker vi börjar snöa in oss mer och mer på pajkastning i undertexter..så jag slutar här.
 
Ktm525. Jag tror precis som du och pajkastning...nä. Det känns inte bra!

Hoppas vi är vänner alla ändå trots olika åsikter!

Peace love and understanding!
 
K
Cheesus skrev:
Javisst, varenda en som sopar av vägen har kört för fort sett till omständigheterna och sin förmåga. Jag har själv gjort det och givetvis hade jag inte hamnat i diket om jag bedömt min förmåga korrekt.
Jag har hamnat i diket med bilen från stillastående. Betyder det att jag skulle ha bedömt situationen till att jag inte ens har förmågan att sitta bakom ratten ;)

Ska man sen se på situationen så kanske bedömningen skulle ha varit att jag ska sitta still medans jag ändå sitter där.
Händelsen skedde nämligen under en tid då jag jobbade extra på Pressens Morgontjänst som tidningsbud nattetid. Oftast är tidningsbuden ute innan plog-, salt- och sandbilar. Jag körde försiktigt på en liten glashal skogsväg. Stannade vid brevlådan för att lägga i tidningen. Stannar liksom ca 50 cm ifrån för att inte vara för nära vägkanten. I samma stund som jag häver/sträcker mig ut genom rutan för att leverera tidningen så glider bilen i sidled ner i diket. Kan meddela att jag tog brevlådan med mig och det var början på en lång natt :)
 
.....Du vinner Ktm...lyckas man köra i diket stillastående så har jag ingen kommentar....:)

Hoppas du inte skadade dig allvarligt.....
 
många ktm här inne :)
KTM Knuffa till mål;)
 
K
ktm525 skrev:
många ktm här inne :)
KTM Knuffa till mål;)
Jag föredrar:
Kapar Tiderna Markant
Kommer Till Mål

Orange själ och joddlande sinne :)
 
ktm525 skrev:
MIN FART ÄR MIN ENSAK är att du kan inte ändra på mig, inte ngn annan heller, alltså bestämmer jag själv över mitt handlande..annars åtala mig. Jag är beredd att ta åtalet för min fortkörning och har således gjort
rätt för mig.
Jag anser inte att jag utsätter andra för ökad fara i trafiken på grund av den hastighet jag väljer, har med omdöme att göra.
Acceptera att alla är olika, har olika förmåga att framföra ett fordon på ett säkert sätt, samt att en Toyota Yaris kanske inte ligger lika stadigt på svensk landsväg som en BMW M5 gör.
Alltså, du väljer din fart och ser till att hantera den så väljer jag min.Om jag mot förmodan orsakar en olycka så står jag för den precis som jag hoppas att du också gör.
Angående min ålder så har den passerat 30 med råge men vissa åldras ju långsammare.

Min <fyll i lämpligt lagbrott här> är min ensak.
Jag anser inte att jag utsätter andra för ökad fara i <samhället> pga av det <fyll i samma lagbrott här>, det har jag omdöme att bedöma (till skillnad från <fyll i lämplig myndighet här>

Det är en skrämmande samhällssyn och påminner mig om en liknande olycka som den cheesus beskriver - vid Skattskärr, Karlstad en mörk höstnatt i ösregn....

Jag tyckte det gick lite för fort efter någons vansinnesomkörning och lade mig i högerkant i 80 km/h på 90-vägen, ett par stycken till gör försiktigare omkörningar och så börjar det ligga en svans på bromsavstånd i högerkant bakom mig fram till kurvan före infarten till skattkärr mot karlstad...

De står tydligen och har grillfest, nån sorts bygdeaktivitet ? Massa bilar (nåja, tiotal från andra hållet och 3-4 från vårat...) - Och så ser man långtradaren som står och brinner ovanpå en personbil... - jupp, han dog och lastbilschaffisen med dotter klarade sig i frontalkrocken när det släppte i kurvan...

ktm525 - du har helt enkelt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.