Status
Tråden går ej att kommentera.
Ok, vi fick ju några gissningar. Att döma av de tidigare inläggen i frågan trodde jag att ni skulle gissa på 30-40 bilar, men icke.

Det var exakt 6 bilar som svängde in i min fil. En av dessa svängde tillbaka till mittfilen igen.

Detta kan ju förstås ha varit ett unikum i stockholmstrafiken, men jag gissar att det inte är det. Mao, det går utmärkt att hålla avståndet även i Stockholmo.
 
P
Fel väg att prova på. Just den delen du åkte på är 70km/h + att det är på värsta delen 4fält i brädd + att det är just så förb-nnat mycket bilar så det går helt enkelt inte att försöka pressa på.
Prova att göra samma sak på tex E18 norrtäljevägen mellan Arninge och Bergshamra . Söderut på morgonen eller norrut på kvällen... Där är det 2 filigt och 90km/h.

Just söderut på morgonen.. Håll du dina 60meter och se om du någonsin kommer ner på Bergshamravägen
 
Bra jobbat!
För att nu göra denna högst vetenskapliga test statistiskt säker så måste du bara göra om samma resa 10.000 gånger.

Men det gör du väl med glädje? :D


Eller också så ska vi ta åt oss och börja göra likadant. Dvs försöka hålla avstånden bättre :)
 
galento
V8dc skrev:
Ang bakomvarande bilar som är sällskapssjuka och måste ligga jättenära, så brukar det funka att slå på strålkastarrengöringen ett par gånger. Bakomvarande bil blir "duschad". Då brukar de fatta och backa av lite :)
Inte snällt men man kan lägga sej lite på bromsen,vem kan bevisa att man INTE bromsat för en katt el, dyligt.Och då brukar de också fatta och backa av lite.Det blir ju bakomvarande fordon som får ta smällen på försäkringen som inte höll avståndet.Nä men,vet inte om jag inbillar mej men tycker att trafikrytmen blir bara hetsigare och hetsigare.Man kan väl gå upp lite tidigare t.ex istället för att blåköra till jobbet och en del kör lika fort fast det är vinterväglag,vilken stress man måste leva i,hmm.
 
Redigerat:
Jag råkade ut för en rövidiot påväg hem idag. La sig så jag precis såg lyktorna i backspegeln. Börjar med att dutta ett par gånger så bromsljuset tänds, ingen reaktion. Duttar mera, duttar så det blinkar... ingen reaktion. Bromsar försiktigt, ingen reaktion. Motorbromsar och därefter gasar till för att skapa ett avstånd... nötet lägger sig direkt i röven igen, nu såpass nära att jag inte ens ser lyktorna på bilen. Då tröttnar jag och saktar ner för ska han ligga så nära vill inte jag hålla 90km/h för det är JAG som blir skadad om jag behöver bromsa hårt av någon anledning.

Ska det vara så svårt att hålla avståndet till framförvarande?? Han kommer inte fram en millisekund snabbare utan skapar bara trafikfarliga situationer.
Men jag misstänker att många TROR att dom kör fortare för att dom ligger nära och därför kommer fram tidigare. Logiken i det resonemanget haltar ganska brutalt men jag tror ändå många inbillar sig att det är så.
 
galento skrev:
Inte snällt men man kan lägga sej lite på bromsen,vem kan bevisa att man INTE bromsat för en katt el, dyligt.Och då brukar de också fatta och backa av lite.Det blir ju bakomvarande fordon som får ta smällen på försäkringen som inte höll avståndet.Nä men,vet inte om jag inbillar mej men tycker att trafikrytmen blir bara hetsigare och hetsigare.Man kan väl gå upp lite tidigare t.ex istället för att blåköra till jobbet och en del kör lika fort fast det är vinterväglag,vilken stress man måste leva i,hmm.
Just det där med att hetsa i rusningstrafik genom att lägga sig för nära o kryssa mellan filer ger så enormt lite. Det går INTE fortare, det finns nämligen 198734st andra bilar på vägen samtidigt som är ivägen.

En klassiker är annars dom som tokgasar så fort det är en liten lucka, tvärnitar bakom nästa bil så nära att dom kan nå bagageluckan. Framför framförvarande bil får det gärna vara tätt med bilar så långt ögat kan nå. Då skall fanskapet såklart tydligt visa att han ska förbi för han kör minsann fortare (som om det spelar någon roll när det är rusningstrafik), tillslut får man gå åt sidan för att man inte vill bli påkörd varpå personen tokgasar och tjänar en HEL BILLÄNGD!! På en sträcka av några mil kan en sådan företagsam person säkert tjäna in 10-15 omkörningar och säkert flera hundra meter. Detta ger i tidsbesparing i motorvägsfart uppåt 6sek! Tänk vad det blir på ett år, 40 hela minuter!! Om personen istället valde att skippa det där sista pappret att torka sig i röven med efter toabesöket så hade han sparat mera tid.
 
TheStills skrev:
Fel väg att prova på. Just den delen du åkte på är 70km/h + att det är på värsta delen 4fält i brädd + att det är just så förb-nnat mycket bilar så det går helt enkelt inte att försöka pressa på.
Prova att göra samma sak på tex E18 norrtäljevägen mellan Arninge och Bergshamra . Söderut på morgonen eller norrut på kvällen... Där är det 2 filigt och 90km/h.

Just söderut på morgonen.. Håll du dina 60meter och se om du någonsin kommer ner på Bergshamravägen
Eftersom jag tidigare jobbat både i Täby/Näsbypark och Inverness OCH bor söder om stan så vet jag att det går att hålla avstånd även där...;)
 
V8dc skrev:
Bra jobbat!
För att nu göra denna högst vetenskapliga test statistiskt säker så måste du bara göra om samma resa 10.000 gånger.

Men det gör du väl med glädje? :D


Eller också så ska vi ta åt oss och börja göra likadant. Dvs försöka hålla avstånden bättre :)
NU bor jag så nära jobbet att det iprincip är en omväg att köra upp på motorvägen så jag vettefan.....:)
 
Det jag retar mig på är när jag ligger på E4an med lite trafik och folk använder vänsterfilen som om det skulle komma mötande bilar där.
Med andra ord när de har kört om mig direkt går tillbaka till högerfil med bara några meters avstånd (retar mig mest när det är blött ute).
Varför inte ligga kvar i några hunda meter, vänsterfilen är inte farlig.
Självklart ska man ge plats om det är någon bakom som vill om men men.
 
puu skrev:
Varför inte ligga kvar i några hunda meter, vänsterfilen är inte farlig.
Jag tycker att det är helt rätt, vänsterfilen skall ju endast användas vid passage av bilar i högerfilen. Finns det inga bilar i högerfilen skall man förflytta sig dit.

Det är väl att vara lite väl känslig ändå? Även om bilar går in framför dig så håller de en högre hastighet än du, de passerade ju dig. Sätt på vindrutetorkarna bara, de finns där av en anledning.
 
Grejen är ju den att de flesta går in så tätt att kofångarna nästan skrapar emot,
Många kör dessutom bara om, svänger in snävt, och sedan ligger dom kvar 8 meter framför,
Dom ville bara komma förbi och få bättre utsikt eller nått,,
De flesta trafikanter, utom jag då, är IDIOTER
 
Robert_Maria skrev:
Jag tycker att det är helt rätt, vänsterfilen skall ju endast användas vid passage av bilar i högerfilen. Finns det inga bilar i högerfilen skall man förflytta sig dit.

Det är väl att vara lite väl känslig ändå? Även om bilar går in framför dig så håller de en högre hastighet än du, de passerade ju dig. Sätt på vindrutetorkarna bara, de finns där av en anledning.
Notera dock att det från och med för ett par år sedan är lagligt och till och med tillrådligt att ligga i sin fil och undvika filbyten (och också då att köra om på höger sida) OM:
1. Det är 70 eller lägre skyltat
2. Det finns två filer eller fler i körriktningen

Alltså är det mer än 70 - vilket det är på många ställen på E4an - så gäller förstås som ni säger att passera bilarna i högerfilen, och sedan, när man har bilen i innerbackspegeln, att ta sig tillbaka in i högerfilen
/K
 
Mikael_L
Mäster skrev:
Grejen är ju den att de flesta går in så tätt att kofångarna nästan skrapar emot,
Många kör dessutom bara om, svänger in snävt, och sedan ligger dom kvar 8 meter framför,
Dom ville bara komma förbi och få bättre utsikt eller nått,,
Slippa få vindrutan nergeggad, kanske ... ;)
De flesta trafikanter, utom jag då, är IDIOTER
Japp... :)
 
Robert_Maria skrev:
Jag tycker att det är helt rätt, vänsterfilen skall ju endast användas vid passage av bilar i högerfilen. Finns det inga bilar i högerfilen skall man förflytta sig dit.

Det är väl att vara lite väl känslig ändå? Även om bilar går in framför dig så håller de en högre hastighet än du, de passerade ju dig. Sätt på vindrutetorkarna bara, de finns där av en anledning.
Där ser man, det finns de som erkänner att de är idioter i trafiken också.
 
Och för att tråden inte ska spåra ur ännu mer än den gjort stängs den

morsan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.