Status
Tråden går ej att kommentera.
Beape skrev:
Inget är så engagerande som diskussioner kring trafikbeteenden.

Jag har för egen del svårt att förlika mig med Sveriges rondellregler. Varför ska vi ha vänsterregel i rondeller när vi har högerregeln överallt annars (fransmännen är ju mer konsekventa och har högerregel även i rondeller)?

I takt med att det dyker upp mikrorondeller som man knappt ser är rondeller (finns t ex i Barkarby och i Sollentuna) blir det lätt missförstånd och risk för kollision mellan den som uppfattar att det är en rondell (vänsterregeln) och den som inte gör detta (högerregeln).
Well - har du provat en fransk rondell ?

Det är rätt underhållande - eftersom högerregeln gäller och det är vänstertrafik - så kommer du inte ut och rondellen fyller bara på (Nice, rusningstrafik i 4 veckor när jag jobbade där...)

Det är därför vi har vänsterregel i rondel ;-)
 
Angelven skrev:
Well - har du provat en fransk rondell ?

Det är rätt underhållande - eftersom högerregeln gäller och det är vänstertrafik - så kommer du inte ut och rondellen fyller bara på (Nice, rusningstrafik i 4 veckor när jag jobbade där...)

Det är därför vi har vänsterregel i rondel ;-)
Vänstertrafik i frankrike? jäkla tur att jag inte har krockat när jag varit där o kört då...

Sen har vi väl inte vänsterregeln i rondeller? Vi har ju dock väjningsplikt in i rondeller, vilket i praktiken i och för sig är detsamma. Men jag tycker att det funkar smidigt med våra svenska rondeller, och är helt nöjd med systemet. Känns som att de som ska in i rondellen och "står och väntar" har lättare att se trafiken i rondellen än vad en person inne i rondellen har att se en bil som kommer körande in i rondellen från en rondell-infarts-väg.
 
Sailorman skrev:
Vänsterfilen, anser jag, ska vara fri från bilar (och MC) när det går för att det ska vara möjligt att köra om när det behövs.
Har svårt att uttrycka hur oerhört mycket jag håller med dig om detta. Min enighet är total. Vänster fil på >70 vägar är inte "snabbfil", det är en omkörningsfil.
 
Daniel_N skrev:
Vänstertrafik i frankrike? jäkla tur att jag inte har krockat när jag varit där o kört då...

Sen har vi väl inte vänsterregeln i rondeller? Vi har ju dock väjningsplikt in i rondeller, vilket i praktiken i och för sig är detsamma. Men jag tycker att det funkar smidigt med våra svenska rondeller, och är helt nöjd med systemet. Känns som att de som ska in i rondellen och "står och väntar" har lättare att se trafiken i rondellen än vad en person inne i rondellen har att se en bil som kommer körande in i rondellen från en rondell-infarts-väg.
Sant - jag blandade ihop det (vänstertrafik).

Vad jag menar är att de har värjningsplikten i rondellen - det finns inget vettigt sätt att tömma rondellen, den bara fyller på...
 
cheesus:surprised:k...visst kan mina eventuella misstag drabba andra skattebetalare mm.
Men det gäller allt i samhället..alkohol,tobak, hemmasnickare,oljeeldare.
Jag kan inte tala om för dig hur du ska köra, det får du komma på själv.
För min egen del går det alldeles utmärkt, jag kör aldrig FÖR fort dock kör jag i regel fortare än det som står på
skylten. På så sätt kan jag jobba mer utan att vara hemifrån mer..Alltså mer skatt i statskassan.:)
En sak som många av er inte förstått är följande:
När ni framför ert fordon eller bara er själva i trafiken ska ni se det som en utmaning, När en bil dyker upp
bakom er på 90 vägen ska ni ställa er frågan om ni kan hjälpa denna bil att passera er så smärtfritt som möjligt.
Ni ska också genom att vara tydliga tala om era drag i förväg i den mån det är möjligt.
När ni passerar en annan bil ska ni passera den så att det inte medför problem för den passerade bilen.
Och det viktigaste. ni ska förutse era medtrafikanters misstag så ni kan kompensera för det och på så sätt undvika en olycka.

Farten dödar inte har aldrig gjort, se bara till att undvika det plötsliga stoppet;)
 
ktm525 skrev:
cheesus:surprised:k...visst kan mina eventuella misstag drabba andra skattebetalare mm.
Men det gäller allt i samhället..alkohol,tobak, hemmasnickare,oljeeldare.
Jag kan inte tala om för dig hur du ska köra, det får du komma på själv.
För min egen del går det alldeles utmärkt, jag kör aldrig FÖR fort dock kör jag i regel fortare än det som står på
skylten. På så sätt kan jag jobba mer utan att vara hemifrån mer..Alltså mer skatt i statskassan.:)
En sak som många av er inte förstått är följande:
När ni framför ert fordon eller bara er själva i trafiken ska ni se det som en utmaning, När en bil dyker upp
bakom er på 90 vägen ska ni ställa er frågan om ni kan hjälpa denna bil att passera er så smärtfritt som möjligt.
Ni ska också genom att vara tydliga tala om era drag i förväg i den mån det är möjligt.
När ni passerar en annan bil ska ni passera den så att det inte medför problem för den passerade bilen.
Och det viktigaste. ni ska förutse era medtrafikanters misstag så ni kan kompensera för det och på så sätt undvika en olycka.

Farten dödar inte har aldrig gjort, se bara till att undvika det plötsliga stoppet;)
Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Kan du igen förklara hur din fart är din ensak?

Är det så att du legitimerar din högre fart och ev konsekvenser av detta med att du drar in mer skattepengar och därför finansierar ev sjukvård etc för dig själv och övriga som drabbas av olycka?

Hemmasnickares misstag har sällan samma konsekvenser som en trafikolycka.

Att du kör lite för fort bryr jag mig inte om, det gor dom flesta ink mig själv, dock har jag lite svårt att förstå din inställning till konsekvensen av ditt handlande.

Jag har läst nånstans att den del i hjärnan som just låter dig fullt ut förstå konsekvensen av ditt handlande inte är färdigutvecklad förrens i 25 årsåldern (vilket förklarar att man kör som en idiot är man är 18). Hur gammal är du?
 
Daniel_N skrev:
håller helt med dig o mattiasp.
Jag har visserligen inte yttrat mig i den här tråden tidigare, men jag håller med Cheesus.

Kanske med tillägget att jag följer hastighetsbegränsningarna slaviskt när det är 30 eller 50 som högsta tillåtna hastighet, men tillämpar lätt fortkörning på landsväg och motorväg när omständigheterna tillåter det. För övrigt har jag kapitulerat inför fartkamerorna. Om det är en kamerasträcka så håller jag hastigheten. S.k. kängurukörning. på kamerasträckor är alldeles för ansträngande.
 
Angelven skrev:
Well - har du provat en fransk rondell ?

Det är rätt underhållande - eftersom högerregeln gäller och det är vänstertrafik - så kommer du inte ut och rondellen fyller bara på (Nice, rusningstrafik i 4 veckor när jag jobbade där...)

Det är därför vi har vänsterregel i rondel ;-)
Har provat Engelsk rondell i Dover där de franska långtradarna dundrar av färjan:

Vänstertrafik, högerstyrd bil, "franska" väjningsregler. :eek: Tur att man var odödlig som ung.
 
mattiasp skrev:
Jag har visserligen inte yttrat mig i den här tråden tidigare, men jag håller med Cheesus.

Kanske med tillägget att jag följer hastighetsbegränsningarna slaviskt när det är 30 eller 50 som högsta tillåtna hastighet, men tillämpar lätt fortkörning på landsväg och motorväg när omständigheterna tillåter det. För övrigt har jag kapitulerat inför fartkamerorna. Om det är en kamerasträcka så håller jag hastigheten. S.k. kängurukörning. på kamerasträckor är alldeles för ansträngande.
Oj, ja MattiasS menade jag alltså.

ktm525 - att andra (rökare etc.) också kostar samhället hör inte riktigt till denna diskussion. Resonemanget att du drar in mer skattepengar för att du kör fortare håller inte heller.

Inse istället att din fart kan påverka andra. Jag kör också högre än vad som är skyltat, ofta, men jag lever inte i villfarelsen att min fart är enbart min ensak. Att jag trots detta kör för fort bygger på en kalkylrad risk som jag är beredd att ta, och tvingar på övriga samhället. Förhoppningsvis är den inte felkalkylerad, då en sådan felkalkylering kan komma att påverka både mig och samhället. Hitills har den hållit.

I övrigt håller jag helt med ditt resonemang angående att släppa fram andra, och själv göra säkra omkörningar. Låter nästan som nör jag står och instruerar hyrkart-förare:)
 
Daniel_N skrev:
I övrigt håller jag helt med ditt resonemang angående att släppa fram andra, och själv göra säkra omkörningar. Låter nästan som nör jag står och instruerar hyrkart-förare:)
Släppa fram andra på gocart banan? Aldrig i he---te....;)
 
Jesca_j skrev:
I vanliga fall kör jag en SAAB 9-5 som räknas som medelstor bil och då uppför sig medtrafikanterna på ett visst sätt, men nu har jag även köpt en mikroskopiskt liten bil, en Toyota Yaris, och många av medtrafikanterna har blivit helt galna!!
Många är bara tvungna att köra om bara för att man kör en liten bil, andra bara tränger sig ut från påfartsvägar så jag är tvungen att tvärbromsa och så vidare, saker som sällan eller aldrig händer när jag sitter i SAABen....

Och gudnåde om jag kör om någon!
Jag som trodde att jag inbilar mej just det du beskriver :). Samma sak uplevde jag också då jag bytte från BMW till FiatPunto och blev så gott som osynlig i trafiken :).
gaia
 
mathias s : För det första tolkade du mig fel när du drog slutsatsen att jag menade att jag drog in mer pengar till statskassan...det var av ironisk snitt jag skrev den meningen..

Det jag menar med att MIN FART ÄR MIN ENSAK är att du kan inte ändra på mig, inte ngn annan heller, alltså bestämmer jag själv över mitt handlande..annars åtala mig. Jag är beredd att ta åtalet för min fortkörning och har således gjort
rätt för mig.
Jag anser inte att jag utsätter andra för ökad fara i trafiken på grund av den hastighet jag väljer, har med omdöme att göra.
Acceptera att alla är olika, har olika förmåga att framföra ett fordon på ett säkert sätt, samt att en Toyota Yaris kanske inte ligger lika stadigt på svensk landsväg som en BMW M5 gör.
Alltså, du väljer din fart och ser till att hantera den så väljer jag min.Om jag mot förmodan orsakar en olycka så står jag för den precis som jag hoppas att du också gör.
Angående min ålder så har den passerat 30 med råge men vissa åldras ju långsammare.
 
MathiasS skrev:
Släppa fram andra på gocart banan? Aldrig i he---te....;)
Vilken rolig inställning, har aldrig stött på någon med denna förr:)
 
Man kan inte ta ansvar för olyckor i efterhand.

När ett barn, pensionär, familjeförsörjare eller ens alkis är överkörd av en snabbkörande bil, så kan man inte stå med böjt huvud och be om ursäkt och "ta ansvar". Det skulle man ha tagit INNAN man gasade på.

Det är ansvarslöst att köra för fort, det är ansvarslöst att tro att man kan ignorera trafikregler därför att man anser sig ha en bättre bil, eller vara en bättre förare än genomsnittet. Ansvaret har redan tagit slut där. Istället får man lita på statens beskydd sim hindrar en trafikdödads familj från att med synnerligen plågsamma metoder ta dig av daga.

Ja, jag har också varit ansvarslös i mitt liv, men det händer numera väldigt sällan att jag medvetet kör för fort. Det är liksom inte värt det längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.