Status
Tråden går ej att kommentera.
Det problemet finns överallt tror jag av insändare i tidningar och inlägg på nätet att döma.

Ett litet tips om en sak man kan göra för att få den skyldige att snabbt få lite ångest är att snabbt som ögat när bilen passerar ta regnr och skicka iväg ett sms till vägverkets register på 714 56 ( kostar bara trafikavg) för att få fram ägarens namn. Sen vips in på nätet och söka efter busens mobilnr. Finns ofta utlagt på Eniro eller Hitta. Ring sen helt enkelt upp och påtala olämpligheten i att köra på det viset som personen som framför fordonet som är registrerat på honom/henne.

Jag kan lova att det blir en smärre chock för personen att så snabbt bli kontaktad...

Jag har själv gjort så ett par ggr och det har haft en rejäl skrämseleffekt a´la storebror ser dig.

Roligast var nog gången jag blev rejält uppretad på en snubbe som verkligen körde som en idiot på E4 utanför Stockholm. Gjorde samma sak, ringde sen nummerupplysningen och fick fram mobilnumret.

Slår man sen fyrkant 31 fyrkant före numret man ringer upp så blockeras ditt eget nummer och det står bara "samtal" i displayen hos mottagaren.

Ringde upp dåren och presenterade mig som Konstapel Karlsson på trafikpolisen i Sthlms län och talade om att vi fått många samtal från upprörda bilister som noterat hans framfärd just nu ute på E4 och att en patrull väntade längre fram i Rotebro på honom och att han skulle svänga in där för ett samtal med oss. Han lovade att göra så...:)

Jag låg ju bakom honom och genast bromsade han in och började köra gudfruktigt som en söndagskolefröken. Undrar vad han tänkte då...han blev nog bra rädd. Han svängde av någon anledning av motorvägen redan i Sollentuna....


Nä...man ska inte utge sig för att vara polis och man ska väl egentligen inte göra som jag gjort dessa två ggr men ibland så får man skoja lite med folk.

Jag är inte ett dugg bättre själv, jag har kört för fort i villaområden, jag har kört för fort på motorvägen. Men vi behöver nog alla en näsbränna lite då o då.

Ingen skada skedd men det vore kul att veta vad de tänkte....
 
Jag hoppas att du inte bara gömmer dig bakom "31#" anonymiteten? Det finns inte mycket som är jobbigare/fegare än folk som inte kan stå för sina åsikter!

Råkar ibland ut för folk som blinkar etc när man kör om, ingen märkvärdig hastighet men många verkar ex ha en vilja att ligga i 90 i vänsterfil på motorväg bara för det regnar eller liknande och tycker att resten av sverige också skall göra det. I fall där det kanske inte är motorväg så brukar jag vid sådana fall direkt bromsa in och försöka få denna bilen att också stanna för att prata igenom vad de uppenbarligen hade åsikter om (detta i fall då jag naturligtvis vet att jag inte gjort ngt fel), men inte är det många som vågar stanna och stå för vad de tycker...

Dvs, som skämt en gång kan det väl vara kul men att inte våga stå för vad man vill säga är bara fegt och ngt som jag hoppas att de flesta vuxna inte sysslar med.
 
Redigerat:
Lite svårt att stanna på motorvägen,...:)

men som jag skrev, jag har kört för fort jag med på olämpliga ställen och kastar inte sten i glashus.

Jag minns en gång som 18 åring, jag satt i kassan på Ica och en gubbe kom fram och talade om för mig vad som gällde där vid den o den gatan där haan bodde och att han sett mig för många ggr köra som en idiot. Jag tog det lugnt efter den näsbrännnan. Åtminstone där...

Man behöver väl inte ta allt så allvarligt...jag tyckte det var lite kul och effektivt sätt att retas på.
 
Nädå, det var inte så allvarligt, det är väl bara så att när man kör rätt många mil per år i ett område där många av trafikens mest lustiga typer verkar samlas så tröttnar man på att råka på dessa självutnämna trafikpoliser som bromsar upp trafiken efter eget tycke, hoppades bara att du inte var en av dessa och så verkar ju inte vara fallet... :)

Ur ett samhällsperspektiv så är de ju också frustrerande, var inte så länge sedan de kostade på ett extra 3:e körfält mellan city och väsby, men alltsom oftast så är det körfältet till höger som går fortast då ingen av ngn anledning inte vill köra där :confused: , vilket får till följd att man själv ligger där och kör snabbare än övriga, förvirrande och inte helt trafiksäkert...För att inte tala om hur många investerade miljoner som inte utnyttjas som de ska.

Men nu var det inte det din tråd skulle handla om utan kanske lite roliga "practical jokes" till de som faktiskt förtjänar det, ngn med fler förslag?
 
Redigerat:
Är det tomt i körfältet längst till höger kan man faktiskt köra där själv, oavsett om man kör fortare än andra bilar eller inte. Det är ett ypperligt sätt att komma fram snabbt under rusningstrafik.
 
Om det är 70 som högsta tillåtna hastighet. Vid högre hastigheter ska passage ske på vänster sida. Mittfilskörare är bland det värsta som finns, näst de som kör som idioter och tycker att ingen ska tala om för dem huruvida de kan köra fort eller inte.

Sedan brukar det (men inte alltid) vara så att de som kör värst i villaområden och vid dagis är de som bor i området eller föräldrar till barn på dagiset. Det brukar i alla fall vara det som kommer fram när det görs kontroller.
 
Hade det varit så att svensson hade hållit till höger när han vill hålla 100-105 på motorväg så hade man kunnat hålla sig till regeln. När svensson inte gör det utan leker självutnämd polis så kör i alla fall jag om där det finns plats.
 
Robert_Maria skrev:
Hade det varit så att svensson hade hållit till höger när han vill hålla 100-105 på motorväg så hade man kunnat hålla sig till regeln. När svensson inte gör det utan leker självutnämd polis så kör i alla fall jag om där det finns plats.
Precis min åsikt också, jag kör ändå inte så snabbt, max 120 faktiskt, och det bara på motorväg såklart.

Jag tycker som så här om hastigheter att på motorväg kan man ligga och susa fram i 110-120, däremot försöker jag hålla hastigheter i tätorter eftersom där blir skadan så mycker värre om du inte håller hastigheten. Och speciellt utanför skolor etc, men jag måste säga att det samlas snabbt ett uppstressat tåg bakom mig om jag ligger i 30 på 30sträcka.

Däremot finns det en satans irriterande snubbe som kör sin förbannade mopedbil på motervägen till stan, varje morgon bildas det en kö på 30-40 bilar bakom honom efter som det är 2-1 väg. Sånt kan göra mig riktigt sne!
 
Men precis som joflopp säger så tillåter inte lagen att man kör om på höger sida och gör man det så riskerar man körkortet. Sedan kan man alltid diskutera om detta är en rimlig påföljd eller ej.

Edit: alltså vid hastigheter över 70km/h
 
vill bra spy galla över alla låtsaspoliser på vägarna..allt från blinkare knytnävsviftare
mittlinjesniffare.
Min fart är min ensak åtala mig när jag vållat en olycka.
 
ktm525 skrev:
Min fart är min ensak åtala mig när jag vållat en olycka.
Låtsaspoliser är en sak, men hur menar du att din fart är din ensak när du krockat med bilen där min fru och två döttrar färdas?
 
ktm525 skrev:
vill bra spy galla över alla låtsaspoliser på vägarna..allt från blinkare knytnävsviftare
mittlinjesniffare.
Min fart är min ensak åtala mig när jag vållat en olycka.
Det där är ett förbannat skitsnack. För det första är det ett egoistiskt tankesätt att här kommer jag och jag skiter i alla andra.

Sen som ovanstående skriver, är det din ensak om du kör ihjäl en familj?

Sen finns en samhällsekonomisk aspekt, vem ska bekosta din vård när du ligger i en säng 24/7 och behöver 3 assistenter dygnet runt i 40 år framöver?

Jag kör för fort jag med ibland, riktigt ordentligt för fort. Jag älskar farten och får jag chansen på en tom motorväg mitt i natten med viltstängsel på sidorna så klämmer jag gärna ur bilen så mycket det bara går. Då kan jag faktiskt njuta av farten och att bränslemätaren snabbt sjunker. Ganska ofarligt nöje.

Men sådana som dundrar på som idioter och kör om mig som kanske ligger 10 km över i en kurva utan minsta sikt har faktiskt gjort sig förtjänta av en reaktion från mig.

Jag har ingen lust att behöva stanna och ge första hjälpen till dig som sitter fast i ett vrak med krossad skalle och det i andra bilen sitter en svårt skadad helt oskyldig person. Garanterat kommer jag lägga energin på den andre.

För att DU tagit dig friheten att leka kung på vägen.

Kör du även full från krogen för att det är din egenpåtagna rättighet?

Åtalet som du nämnde är ditt allra minsta problem i sammanhanget.
 
Cheesus skrev:
Jag har ingen lust att behöva stanna och ge första hjälpen till dig som sitter fast i ett vrak med krossad skalle och det i andra bilen sitter en svårt skadad helt oskyldig person. Garanterat kommer jag lägga energin på den andre.
Du behöver inte stanna och ge mig första hjälpen om det skulle hända någon. Har jag kört för fort och det händer något så är det mitt ansvar. Du behöver däremot inte medvetet lägga dig i mittfil och puttra fram, slicka mittlinjen eller på annat sätt obstruera. Jag respeklerar att du vill hålla hastighetsbegränsningarna eller till och med ett par km/h under, respektera att jag vill köra lite fortare.

Jag pratar inte specifikt om dig Cheesus utan om alla självutnämnda poliser på våra vägar.
 
Ett exempel på obstruerande som kan vara livsfarligt är folk som inte klarar av att bli omkörda utan accelererar bara för att jävlas. Det är helt klart något sjukt över det hela.
 
K
Måste säga att något som jag reagerat över är mentalitet.
När folk sitter på MC eller i en båt så vinkar man glatt till andra hojåkare och båtfarare, men när folk sätter sig i sina bilar så blir folk som förbytta. Då åker knytnävar och långfingrar fram. Märkligt beteende enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.