Tycker att testet folksam gjort är toppen.
Finns ju för övrigt inte mycket att gå på annars. För ute hos färghandlaren så är man fast i deras snack.
 
Har bara snabbläst och kollade den färgen vi målar med både på huset och fritidshuset, Nordsjö VX Alkyd.
Orten med högsta mögelpåväxten totalt är Borås och där får VX Alkyd godkänt med "grön pensel", men i Alnarp så blir det inte godkänt och "röd pensel". Har inte kollat andra färger om det finns så varierande resultat.
Vad kan dessa stora avvikelser för en och samma färg bero på.
 
Du Stefan, det finns väl flera invändningar mot ert test. Dels det att ni sätter bräderna i 45 graders vinkel, hur mycket fasad sitter så? En mer "glatt" färg kan i detta läge ha fördelar och tex en akrylat som marknaden anser håller bäst får en nackdel. Den ska bara sitta på lodräta ytor.
Sen är det synd att testet framställs som Det Enda Riktiga Testet. Jag menar att det får för stor genomslagskraft. Varför finns det hus målade med de enligt Folksam dåliga färgerna som inet har minsta angrepp? Nej, det finns många orsaker till att påväxt sker och Folksam bryter ut en liten del av alltihop. Hur skulle brädorna se ut efter 5 år tex?
Och hur kom det sig det året som två identiska produkter i olika burkar fick helt olika resultat???
 
Michailoff skrev:
Och hur kom det sig det året som två identiska produkter i olika burkar fick helt olika resultat???
Jag vet inget om testets tillförlitlighet men jag vet att förklaringen till just detta står att läsa i Folksams senaste rapport.
 
Vad kan man blanda in i färgen för att göra den mer antimögel? Ättika?
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag kommer i alla fall hälla i bensaltensid i allt jag målar.
Samma medel använder jag och har inte en enda mögelprick på min fasad trots att den är målad med en färg som enligt senaste testet ska vara mycket känslig för just mögelpåväxt.
Går att köpa koncentrerat helt lagligt på nätet och endast 2.5cl /10l färg behövs.
 
Gabbe1 skrev:
Samma medel använder jag...
Går att köpa koncentrerat helt lagligt på nätet och endast 2.5cl /10l färg behövs.
Ni är Ubergrymma!
Tar ni 25 gram 50% per 10l färg? Eller har ni 100%?
Går den att blanda med Hybriden? Typ Tinova VX?
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Ni är Ubergrymma!
Tar ni 25 gram 50% per 10l färg? Eller har ni 100%?
Går den att blanda med Hybriden? Typ Tinova VX?
2.5cl /10l färg och då har jag köpt 50% bensaltensidlösning.
Jag har bara prövat att blanda i vattenburen färg och det har gått perfekt.
 
Anledningen till att vi exponerar panelerna i 45 grader mot syd är att EU-standarden för färgtester föreskriver det. Men vi har även paneler som hänger vertikalt och de drabbas också av mögelpåväxt.

Beträffande frågan om "hur kom det sig det året som två identiska produkter i olika burkar fick helt olika resultat" så handlar det inte om identiska produkter. Fakta är att det är olika produkter, mer information finns att läsa i forskningsrapporten. Mvh Stefan Hjort, projektledare för Folksams färgtest
 
Gabbe1 skrev:
2.5cl /10l färg och då har jag köpt 50% bensaltensidlösning.
Jag har bara prövat att blanda i vattenburen färg och det har gått perfekt.
VX är en vattenburen färg ;)och snart är alla färger vattenburna då lösningsmedelsfärg
fasas ut.Viss dispans på vissa färger kan komma att finnas för kultur objekt typ traditionell linoljefärg till fönster på sthlm slott.Sa de på alcro iaf:|lär ta några år innan detta är genomfört 100%
 
Stefan Hjort skrev:
Anledningen till att vi exponerar panelerna i 45 grader mot syd är att EU-standarden för färgtester föreskriver det. Men vi har även paneler som hänger vertikalt och de drabbas också av mögelpåväxt.

Beträffande frågan om "hur kom det sig det året som två identiska produkter i olika burkar fick helt olika resultat" så handlar det inte om identiska produkter. Fakta är att det är olika produkter, mer information finns att läsa i forskningsrapporten. Mvh Stefan Hjort, projektledare för Folksams färgtest
Hej Stefan, tycker det är väldigt bra att du är aktiv på forumet och bemöter inläggen om färgtestet. Själv är jag försiktigt positiv till ert färgtest. Försiktigt för att det inte finns så mycket annat att gå på, men jag tycker att syftet måste vara gott.

Jag har några frågor som ännu inte är besvarade. Vore väldigt tacksam om du ville svara på dem. Dels samma fråga som många andra har ställt här i forumet och det är varför ni inte fortsätter testet längre än 2 år? Panelerna är ju redan på plats och det är ju möjligt att resultatet efter exempelvis 5 år skulle bli delvis annorlunda. Min andra fråga är om biocider. Vissa hävdar att biocider i färg inte är meningsfullt på längre sikt, då de efter 2-3 år är urlakade och därför inte längre gör någon nytta. Vad är din kommentar som forskare till det?
 
Redigerat:
AndreasElin skrev:
Jag har aldrig förstått vad som egentligen är fel med "moderna" färger.

1973 satte min pappa ny fasad på mitt barndomshem och målade huset med röd "plastfärg" som var ny och modern då. När huset såldes 2006 så undrade en spekulant om huset var nymålat, så bra var färgen. Pappas knep var att han hade grundat samt att han målade tunt.
Färger från den tiden hade idag förbjudna tillsatser som motverkade all påväxt. Det behövde inte vara cancerframkallade gifter i .... Fex kopparföreningar räckte för att göra CUPRINOL till en bra utefärg. Minns från 90-talet att man grundade frisk trä med utspädd Cuprinol-färg och sen slutmålade man en gång till med outspädd - allt ur samma burk :). Vågade inte måla om huset med miljövänliga färger, sålde "trälådan" 2003 då den Cuprinol målade panellen var fortfarande OK och flyttade till en putsat hus :).
gaia
 
Hej Är det nån som provat att blanda i mögelmedel i färgen? tex Atamon, jag fick det tipset av en målare,har dock inte testat/inja
 
Pratade nyligen med Nordsjös labb om Tinova VX. Dom menar att om man tillsätter bensaltensid, kommer färgen att gulna. Visserligen slipper man mögelpåväxt, men kulören blir annan. Dom rekommenderar i stället att tvätta av fasaden en gång om året med diskmedel och vanlig vatten.

Har vi nån kemist här på forumet som kan detta?
 
kamilenski skrev:
Pratade nyligen med Nordsjös labb om Tinova VX. Dom menar att om man tillsätter bensaltensid, kommer färgen att gulna. Visserligen slipper man mögelpåväxt, men kulören blir annan. Dom rekommenderar i stället att tvätta av fasaden en gång om året med diskmedel och vanlig vatten.

Har vi nån kemist här på forumet som kan detta?
Det problemet borde vara beroende av vilken kulör du har på huset.
Vår färg fick ingen förändring av inblandningen, varken direkt eller efter ett år.
Det är extremt små mängder bensaltensid vi pratar om, dessutom är bensalensid färglöst.
Vilken kulör vi har kan du se här: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/139006-utbyggnad-i-mariestad.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.