Vad gäller blekning... Vårt hus är målat med Cuprinol som räknas som en av de godkända färgerna. Huset är målat 2005 Vi tog över huset 2008 och målade några plankor med samma färg då vi satte in några nya fönster och behövde foder. Färgen hade bleknat så mycket på de tre åren att det var som två helt olika färger. Vi såg också hur underpanelen som var täckt av lock såg ut i jämförelse med de som varit utsatta för sol. Otrolig skillnad.

Så visst. Det finns andra aspekter än mögel att ta hänsyn till. Bara för att en färg får bra på färgtestet innebär det inte att färgen är bra ur alla synvinklar.
 
Sophie skrev:
Det är just detta som gör att jag inte tycker att testet är tillförlitligt.

Olika färger ska målas på olika sätt ändå har de gjort lika med alla. Alla färger har stukits två gånger... linoljefärg ska enligt alla rekommendationer strykas minst 3. Dessutom kan jag inte tänka mig att de strukigt ut linoljefärgerna så tunt som de ska strykas just eftersom de hävdar att de gjort lika med alla.

Vad är det för vits att jämföra något om man inte gör det på rätt grunder.Lite som att jämföra två bilar där den ena är cabbe och den andra inte och döma ut den första för att det regnar in. :D

En av sakerna de tittat på är dessutom krackelering. Linoljefärg åldras genom krackelering och har den då dessutom strukits i tjocka färglager blir det mycket krackelering.
Jag föreslår att du läser hela rapporten från Folksam. Där framgår tydligt metodiken vid målningsarbetet. Bland annat skriver de:
Från Folksams rapport skrev:
Färgsystemen målades på testpanelerna enligt färgtillverkarens anvisningar.
Inför målningen förbereddes färgen enligt instruktion från tillverkaren. Om
instruktioner inte fanns förbereddes färgen på liknade sätt som övriga färger i
samma kategori. I anslutning till målningen mättes temperatur och relativ luftfuktighet.
Val av pensel gjordes med kunskap om att färgerna som skulle appliceras på
panelerna hade både vatten och lösningsmedel som spädningsmedel. Därför valdes
en pensel av hög kvalité som klarade båda kvalitetstyperna av färg. Valet föll på
”Anza Elite” med en penselbredd på 35 mm. En bra kvalité som släpper minimalt
med borst och inte börjar spreta. Nya penslar användes till varje nytt skikt som
påfördes.
De klimatmässiga parametrarna i form av temperatur och luftfuktighet noterades
en gång per dag för att säkerställa att appliceringen skedde under gynnsamma
förhållanden.
Pålagd färgmängd registrerades och skikttjockleken beräknades därefter. Varje
skikt torkades enligt tillverkarens instruktioner. Om instruktioner saknades fick
varje skikt torka tills det var torrt (16–24 timmar) innan nästföljande skikt applicerades.
 
Sophie skrev:
Det är just detta som gör att jag inte tycker att testet är tillförlitligt.

Olika färger ska målas på olika sätt ändå har de gjort lika med alla. Alla färger har stukits två gånger... linoljefärg ska enligt alla rekommendationer strykas minst 3. Dessutom kan jag inte tänka mig att de strukigt ut linoljefärgerna så tunt som de ska strykas just eftersom de hävdar att de gjort lika med alla.

Vad är det för vits att jämföra något om man inte gör det på rätt grunder.Lite som att jämföra två bilar där den ena är cabbe och den andra inte och döma ut den första för att det regnar in. :D

En av sakerna de tittat på är dessutom krackelering. Linoljefärg åldras genom krackelering och har den då dessutom strukits i tjocka färglager blir det mycket krackelering.
Det ser ut som att du läst rapporten, men ändå inte... Jag kan då inte hitta informationen någonstans att "Alla färger har stukits två gånger". Av vad jag läser mig till i rapporten har man följt tillverkarens instruktioner till punkt och pricka i de fall det har funnit sådana. Eller har jag fel här??
 
yuphin skrev:
Jag har målat 3 väggar med Beckers Perfekt faluröd. Ska nu måla sista fasadväggen, kan man då köpa Alcro Bestå faluröd och få exakt samma färg?
Det kan du göra! Det blir precis samma kulör och yta!
 
Folksams färgtest har säkert vissa brister, men den största bristen tycker jag är att detta är det ENDA testet på marknaden. Som slutkonsument har man i princip ingenting annat att gå på. Visst kan man prata med olika handlare, men hur stor nytta har man av svaren man får där? Vilket svar är vanligast
”Vår färg är en av de bästa på marknaden”
eller
”Köper du vår färg får du räkna med mögel på fasaden om 5 år. Jag tycker du skall köpa konkurrentens istället”.

När vi målade huset förra året gick vi efter Folksams dåvarande test (som jag vill minnas var från 2008). Valet föll då på Beckers perfekt akrylat som fått bra betyg. Jag skall villigt erkänna att om vi gjort motsvarande val idag, hade vi troligtvis valt den färg som fick högst betyg i nuvarande test. Möjligtvis är detta ett felval, men om man står inför ett val av en färg som fått bra betyg av Folksam och en som fått dålig kan inte jag se någon anledning till att välja den senare.

Att Sveff kritiserar testet förvånar mig inte det minsta, men varför gör de inte ett eget test om nu Folksams är så dåligt? Eller menar Sveff att alla färger på marknaden är precis lika bra?
 
Skulle vara intressant att mer i detalj veta hur testerna går till.
Har själv målat vårt hus med Caparol som bara hamnar i det gula segmentet vilket betyder att dem inte är att rekommendera.
Det intressanta är att vi målade för 4 år sedan och det har inte än så länge varit några problem, vi bor vid havet om detta skulle påverka.
Dock så fick jag ett tips av en gammal målarmästare som sa att man kan istort sett få vilken kvalitetsfärg som helst att räcka 15-20 år men då MÅSTE man som allt annat underhålla färgen!
Vad menade han då med detta?
Jo en sådan enkel åtgärd som minst en gång per år tvätta huset med vanligt färskvatten och borste mao inga tillsatser och framförallt aldrig fasadtvätt.
Anledningen? Jo fasadtvätt använder man när man skall måla om för det bryter ned den gamla färgen och gör den mottaglig för den nya färgen

Riktigt eller ej, jag har följt hans råd och vi har jättefina fasader och inget mögel (än så länge)
 
Oj ber om ursäkt för mitt förhastade inlägg. Hade inte läst hela rapporten utan hörde från en annan att färgerna strukits två gånger. Ser ju nu att så inte var fallet.
 
Hmm... slamfärger betecknas som linoljefärger. De uppger också att bindemedlet är linolja, inte lim.

Inte heller har de testat några slamfärger utan linoljetillsats, trots att linoljan inte har något med färgens beständighet att göra.

Jag fortsätter nog att koka min egen färg jag...
 
Redigerat:
vad ni än gör måla ALDRIG fasaden med linoljefärg!.....men måla gärna ALLT annat inomhus med linoljefärg!
 
Varför ska man inte måla fasaden med linoljefärg? Intressant att veta för mina erfarenheter säger precis tvärtom. Skulle aldrig ge mig på att måla med något annat än linoljefärg eller slamfärg (men då utan linolja) på våra hus.
 
Ett intressant test och visst är det värdefullt. Personligen tror jag att noggrannhet, förarbete och att måla vid rätt förhållande har större avgörande för hur bra resultatet blir och hur länge det håller än märket på burken.
 
Jag har aldrig förstått vad som egentligen är fel med "moderna" färger.

1973 satte min pappa ny fasad på mitt barndomshem och målade huset med röd "plastfärg" som var ny och modern då. När huset såldes 2006 så undrade en spekulant om huset var nymålat, så bra var färgen. Pappas knep var att han hade grundat samt att han målade tunt.

Något mögel har aldrig synts till. Tillslut ruttnade någon enstaka planka längst ned, men i övrigt var fasaden problemfri. "Plastfärg" kom snart i vanrykte, medan andra hävdar att det var den bästa färg som någonsin har funnits om man bara gjorde rätt, det vill säga grundade ordentligt.

Så vad är egentligen problemet?
 
sled skrev:
Målat kåken med Caparol oljetäcklasyr.. Känner mej nöjd men den får dåligt i testet.. Alltid trist
Du kan vara helt lugn! Färgen är kanon! Blir det mögelpåväxt utifrån är det enkelt åtgärdat med antingen Jape Prickfri eller Biokleen Alg-% Mögelbort Proffs. Spraya på och låt verka!
 
Mickew68 skrev:
Skulle vara intressant att mer i detalj veta hur testerna går till.
Har själv målat vårt hus med Caparol som bara hamnar i det gula segmentet vilket betyder att dem inte är att rekommendera.
Det intressanta är att vi målade för 4 år sedan och det har inte än så länge varit några problem, vi bor vid havet om detta skulle påverka.
Dock så fick jag ett tips av en gammal målarmästare som sa att man kan istort sett få vilken kvalitetsfärg som helst att räcka 15-20 år men då MÅSTE man som allt annat underhålla färgen!
Vad menade han då med detta?
Jo en sådan enkel åtgärd som minst en gång per år tvätta huset med vanligt färskvatten och borste mao inga tillsatser och framförallt aldrig fasadtvätt.
Anledningen? Jo fasadtvätt använder man när man skall måla om för det bryter ned den gamla färgen och gör den mottaglig för den nya färgen

Riktigt eller ej, jag har följt hans råd och vi har jättefina fasader och inget mögel (än så länge)
Man tvättar sin 200000kronors-bil en gång i veckan men sitt 3-miljonershus tvättar man aldrig... Konstigt. Finns massor av referensobjekt att titta på om man är orolig för att färgen är bra. Ett test är en sak, riktiga hus målade "på riktigt" är en annan. Har själv garantibesiktat ett radhusområde målat med Caparol Fasadakrylat. Målat för fyra år sedan och inte en antydan till påväxt. Glöm inte underarbetet!
 
Har använt både Alcro, Beckers och Demi-Dekk täcklasyr. Demi-Dekk är överlägsen vinnare enligt mig. Kanske inte den billigaste men det är värt några kronor extra att slippa svart prick mögel redan efter 2 år som med de förstnämda färgerna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.