prezet skrev:
sveff = Sveriges Färgfabrikanters Förening

Det måste väl ingå i deras uppdrag att 'försvara' sina medlemmar, så jag skulle också ta deras info med en stor nypa salt. :D
Det ska du absolut göra!

Men min tanke är att om man nu skulle göra ett omfattande och riktigt test varför gör man det inte i samarbete med sveff? Då skulle ingen kunna skylla ifrån sig i slutändan.
 
janwide
Som sagt, testet avser endast mögelpåväxt. Detta påverkas ju också mycket av vilket läge huset ligger i samt klimatet.

Med tanke på alla andra egenskaper färgerna har som är lika viktiga tar jag detta test med en stor nypa salt. Hårddraget väljer jag hellre en färg med lite mögelpåväxt som går att tvätta bort framför en som bleknar och flagar av snabbare.
 
Som vanligt hamnade Falu Rödfärg i botten. Hur tänkte de på 1500-talet när den togs fram? Har de inte lärt sig att lyssna på Folksam ens efter 400 år?
Kan ju knappt vara någon hus som är målat med den färgen.

:D
 
Johan Gunverth skrev:
Som vanligt hamnade Falu Rödfärg i botten. Hur tänkte de på 1500-talet när den togs fram? Har de inte lärt sig att lyssna på Folksam ens efter 400 år?
Kan ju knappt vara någon hus som är målat med den färgen.

:D
d^_^b
 
Ni som är så skeptiska till Folksams färgtest, menar ni verkligen att det är av noll och intet värde? Man vore väl dum som konsument om man inte alls beaktar resultatet av landets mest omfattande test? Är det inte en bra idé med en oberoende färgtest, syftet är väl ändå gott? Eller det kanske finns någon annan test som är mycket bättre? Själv är jag väldigt tacksam att det finns då jag nu kan välja en annan färg än den som, efter endast en höst/vinter, fått mögelpåväxt.
 
janwide
Jag får backa lite. Testet avser fler egenskaper än mögelpåväxt. Mögelpåväxten visade sig dock vara det största problemet. Hela testet finns att läsa på Folksams hemsida.

Fortfarande kvarstår dock att jag hellre väljer en färg med lite mögelpåväxt som går att tvätta bort framför en som bleknar och flagar av snabbare. Man får ju inte ge sig helt ;o)
 
Redigerat:
Beckers och Alcro är exakt samma produkter, men har ju som sig bör olika namn. Beckers Perfekt = Alcro Bestå...
 
tobbe72 skrev:
...
Vattenburen akryl/alkyd
Alcro bestå
Demidekk optimal
Gjöco,Herrgård maximal
Alkyd
Cuprinol träfärg
Linoljefärg
Engwall&claessons fasadmatt
Engwall&claesson lasol
Beckers traditition

Intressant att linoljefärgen står sig så bra i jämförelse med de flesta hybrider på marknaden.d^_^b

Du har gjort en konstig uppdelning och har Alkydoljefärer både som en egen rubrik och tillsammans med Akrylatfärger?

Dessutom är åtminstonde Engwall&claessons fasadmatt felklassificerad - det är en vattenbaserad linoljealkyd och ska in under alkydfärger.
 
abbe_ skrev:
Du har gjort en konstig uppdelning och har Alkydoljefärer både som en egen rubrik och tillsammans med Akrylatfärger?
...även kallat hybrider. Se Folksams kategorisering.
 
dengroth skrev:
Ni som är så skeptiska till Folksams färgtest, menar ni verkligen att det är av noll och intet värde? Man vore väl dum som konsument om man inte alls beaktar resultatet av landets mest omfattande test? Är det inte en bra idé med en oberoende färgtest, syftet är väl ändå gott? Eller det kanske finns någon annan test som är mycket bättre? Själv är jag väldigt tacksam att det finns då jag nu kan välja en annan färg än den som, efter endast en höst/vinter, fått mögelpåväxt.
Anledningen till att, åtminstone jag, förhåller mig skeptiskt inställd till Folksams över-hypade färgtest är att de inblandade måhända är duktiga testare / analytiker / statistiker, men knappast några färgexperter. Folksam drar sig dock inte för att uttala sig som sådana.
 
Nä Folksam är väl inte färgexperter men Swerea IVF som gjort testen vet nog vad de pratar om.
 
Jag grundmålade hela mitt hus 2005 efter att ha bytt panel med Ottossons färg. Därefter har ett drygt arbete följt med slutstrykning som pågått sedan 2005 och avslutades förra sensommaren på sista stället (det mesta blev gjort 2006 faktiskt).

Ingenstans har det kommit mögel, trots att hela huset är helt utan sol under hela vinterhalvåret.

//Göran
 
Jens_H skrev:
Beckers och Alcro är exakt samma produkter, men har ju som sig bör olika namn. Beckers Perfekt = Alcro Bestå...
Jag har målat 3 väggar med Beckers Perfekt faluröd. Ska nu måla sista fasadväggen, kan man då köpa Alcro Bestå faluröd och få exakt samma färg?
 
dengroth skrev:
Vare sig förutsättningarna är trovärdiga eller ej så är de ju samma för alla färger.
Det är just detta som gör att jag inte tycker att testet är tillförlitligt.

Olika färger ska målas på olika sätt ändå har de gjort lika med alla. Alla färger har stukits två gånger... linoljefärg ska enligt alla rekommendationer strykas minst 3. Dessutom kan jag inte tänka mig att de strukigt ut linoljefärgerna så tunt som de ska strykas just eftersom de hävdar att de gjort lika med alla.

Vad är det för vits att jämföra något om man inte gör det på rätt grunder.Lite som att jämföra två bilar där den ena är cabbe och den andra inte och döma ut den första för att det regnar in. :D

En av sakerna de tittat på är dessutom krackelering. Linoljefärg åldras genom krackelering och har den då dessutom strukits i tjocka färglager blir det mycket krackelering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.