Endast 7 färger av 45 testade godkändes varav 21 dömdes ut helt.
Bäst i test var

Vattenburen akryl/alkyd
Alcro bestå
Demidekk optimal
Gjöco,Herrgård maximal
Alkyd
Cuprinol träfärg
Linoljefärg
Engwall&claessons fasadmatt
Engwall&claesson lasol
Beckers traditition

Intressant att linoljefärgen står sig så bra i jämförelse med de flesta hybrider på marknaden.d^_^b
 
Jäklar också, vi som tänkt måla hela kåken med Ottossons linoljefärg. Blir till att tänka om. Tur å andra sidan att det finns linoljealternativ som klarar sig bra.

Engwall & Claessons fasadmatt verkar dock vara en alkydfärg...
 
Känns bra att LB-hus inte gav några alternativ utan att huset kommer med Alcro Bestå...
 
Lite dåligt att de inte testade alla produkter och märken. Finns ju en uppsjö av fler märken, undra varför de endast testade Beckers Tradition linoljefärg och inte de övriga produkterna från Beckers... Fast de kanske hoppade över Beckers eftersom de är så bra.
 
Är inte Beckers färger samma som Alcro fast med olika namn och olika priser ? Alcro säljs hos dyra färghandlare medan Beckers på Bauhaus och andra långprisvaruhus ?

Det är vad jag tror. Kan vara så att de modernaste och dyraste Alcro färgerna finns inga Beckers versioner av ?
 
jan_af_lisoe skrev:
Är inte Beckers färger samma som Alcro fast med olika namn och olika priser ? Alcro säljs hos dyra färghandlare medan Beckers på Bauhaus och andra långprisvaruhus ?

Det är vad jag tror. Kan vara så att de modernaste och dyraste Alcro färgerna finns inga Beckers versioner av ?
Det kan mycket väl vara i stort sett samma färg, är väl samma ägare så.

Not: Just Beckers Perfekt Akrylat vill jag minnas att Bauhaus inte får sälja. Endast färgbutiker får sälja den.
 
Beckers perfekt och alcro bestå är exakt samma färg,gäller förövrigt de flesta av deras produkter som jag tycker håller mkt hög nivå.
 
Jag tar deras test med en nypa salt.... Folksam är ingen myndighet eller provningsanstalt hur många "experter" och konsulter de än tar in. I slutändan är dom ett företag som får mycket publicitet av dessa test.

Här finns lite kommentarer från sveff: http://www.sveff.se/Folksam_100521.pdf
 
peppe skrev:
Jag tar deras test med en nypa salt.... Folksam är ingen myndighet eller provningsanstalt hur många "experter" och konsulter de än tar in. I slutändan är dom ett företag som får mycket publicitet av dessa test.

Här finns lite kommentarer från sveff: [länk]
Folksam har väl ingen anledning att fara med osanning. Vad skulle de tjäna på det?

Alla färger är testade under samma betingelser. Även om testmetoden inte är godkänd av Sveriges färgtillverkare så ger ju testet ändå en kraftfull indikation på vilka färger som är riktigt dåliga.
 
Redigerat:
Hade ju varit bättre om de testat färger under trovärdiga förutsättningar och framförallt under längre tid.
 
Snubben som var med på Plus och kommenterade färgerna sa att det endast är när det gäller mögelpåväxt som skillnaderna är stora.
På övriga egenskaper var färgerna överlag bra och mycket lika varandra.
Just mögelpåväxt är ju en egenskap som går att påverka genom att tillsätta medel i färgen.
 
Saxpy skrev:
Hade ju varit bättre om de testat färger under trovärdiga förutsättningar och framförallt under längre tid.
Vare sig förutsättningarna är trovärdiga eller ej så är de ju samma för alla färger.
 
Målat kåken med Caparol oljetäcklasyr.. Känner mej nöjd men den får dåligt i testet.. Alltid trist
 
peppe skrev:
Jag tar deras test med en nypa salt.......Här finns lite kommentarer från sveff: [länk]
sveff = Sveriges Färgfabrikanters Förening

Det måste väl ingå i deras uppdrag att 'försvara' sina medlemmar, så jag skulle också ta deras info med en stor nypa salt. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.