K Kisee skrev:
Jag har LF och även de skickade besiktningman från Anticimex. Bra och noggrann besiktning, tog ett par timmar.
Endast goda råd om sådant vi visste om.
När var detta? Vad jag hört var det i fjol som de började sköta allt själva.
 
useless useless skrev:
Det säger väl mest att dom vill ha egna besiktningsmän in-house stället för att köpa tjänsten? Eller menar du att du vet att det beror på brister i samarbetet?
Så gott som. När Länsförsäkringar meddelade att de ville komma och besiktiga sa jag rent ut till handläggaren att Anticimex kommer inte över tröskeln. Så skrattar han till lite och säger; ”dem har vi inte längre så du behöver inte oroa dig, det är jag själv som kommer”.
Detta är Länsförsäkringar Skåne. Hur det är i resten av landet vet jag inte.
 
P Phil2 skrev:
Vi har i princip totalrenoverat vårt hus som vi köpte för drygt ett år sedan. Har via facket haft Folksam och aldrig tidigare haft besiktning så detta var helt nytt. Tydligen är det ett krav för att försäkringen ska gälla? Vi har dåliga erfarenheter av Anticimex, de anmärker på småsaker och på så vis frånskriver sig (och Folksam?) allt ansvar.

De presenterar det som en trygghet för oss men det är ju snarare för dem.

Finns det villaförsäkringar som inte har detta krav eller? Inte för att vi har något att dölja utan min erfarenhet säger att detta är för att Folksam ska slippa ersätta vid tex framtida vattenskada.
Undvik Anticimex, De kan skadeinsekter INGET ANNAT! Precis som du nämner så anmärkte de på småsaker men upptäckte de inte en mögelskada i mitt första hus. Oerhört oproffsiga. Slutade med att vi stämde försäkringsbolaget som genom försäkringen anlitade dem
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu vet jag inte varför jag ska byta fb för att ac klantar sig.
Sen vet jag inte hur det är med dig, men om jag måste påpeka en detalj... Jag tycker inte det är seriöst när de inte reglerna för toaletter utan hittar på egna. Av 3 gjorda besiktningar så hade 2 fel.
Därför att du får ett helvete om du upptäcker en skada som de borde upptäkt, då hänvisar det till alla möjliga omständigheter för att de inte hade möjlighet att upptäcka det.
 
H Hocke68 skrev:
Undvik Anticimex, De kan skadeinsekter INGET ANNAT! Precis som du nämner så anmärkte de på småsaker men upptäckte de inte en mögelskada i mitt första hus. Oerhört oproffsiga. Slutade med att vi stämde försäkringsbolaget som genom försäkringen anlitade dem
Hur blev utgången med stämningen?
Anledningen till att jag frågar är för att i det finstilta friskriver Anticimex sig från alla fel dem missar.
 
P Phil2 skrev:
Vi har i princip totalrenoverat vårt hus som vi köpte för drygt ett år sedan. Har via facket haft Folksam och aldrig tidigare haft besiktning så detta var helt nytt. Tydligen är det ett krav för att försäkringen ska gälla? Vi har dåliga erfarenheter av Anticimex, de anmärker på småsaker och på så vis frånskriver sig (och Folksam?) allt ansvar.

De presenterar det som en trygghet för oss men det är ju snarare för dem.

Finns det villaförsäkringar som inte har detta krav eller? Inte för att vi har något att dölja utan min erfarenhet säger att detta är för att Folksam ska slippa ersätta vid tex framtida vattenskada.
 
P Phil2 skrev:
Vi har i princip totalrenoverat vårt hus som vi köpte för drygt ett år sedan. Har via facket haft Folksam och aldrig tidigare haft besiktning så detta var helt nytt. Tydligen är det ett krav för att försäkringen ska gälla? Vi har dåliga erfarenheter av Anticimex, de anmärker på småsaker och på så vis frånskriver sig (och Folksam?) allt ansvar.

De presenterar det som en trygghet för oss men det är ju snarare för dem.

Finns det villaförsäkringar som inte har detta krav eller? Inte för att vi har något att dölja utan min erfarenhet säger att detta är för att Folksam ska slippa ersätta vid tex framtida vattenskada.
Japp, det är flera försäkringsbolag som har besiktningskrav. Riktigt bra, fungerar åt 2 håll. Ordning på "grejorna" och proaktiv = lägre premie.
MEN vi fick också besiktning av Anticimex efter vi haft Folksam ca 5 år.
Man skall inte vara oförskämd, men vilken stolle som kom!

Ville trava runt ensam och presentera ev anmärkningar och resultat efteråt för gemensam genomgång. Helt OK för mig.
Ca 1h senare gav han min hustru ett A4 innan han försvann ut genom dörren som en avlöning. Hustru antog att vi hade talat, och jag blev minst sagt förvånad.

Fick anmärkning på:
- saknades underlägg diskmaskin.
- saknades underlägg kyl och frys, ej vattenanslutna och dessutom inbyggda, 200mm över golv!
Skickade bilder tiil Folksam samma dag som besiktning, 30 min senare, på underlägg som skulle saknas, fast det varit där i 4 år. Dammiga och fina..

Fick dock ingen anmärkning på: Trots handskriven markering att alla vattenansluten enheter måste ha skydd under - vilket inte stämmer.
- saknat underlägg på inbyggd ångugn, 900mm över golv som är vattenansluten.
- saknar underlägg på inbyggd kaffemaskin, 1100mm över golv som är vattenansluten.

Hade bra samtal med Folksam, de skrev och skickade kopia på samtel/anteckningar och bad mig bortse från besiktning.

Ringde upp besiktningsman och bad om klargörande/förklaring. Reception innesäljare tog meddelande men det var aldrig någon som hörde av sig.
Har konsekvent undvikit Anticimex efter det. Anlitar ibland besiktningar själv eller rekommenderar - men aldrig Anticimex.
Valde t o m annat bevakningsbolag till företaget, för att inte tala om alarm i våra hus.

Ps: bor i Helsingborg
 
Vi har folksam och när vi köpte vårt nuvarande hus kom en trevlig herre från Anticimex ut, småsnackade lite och gick sedan ett varv runt i huset, lyfte brunnslock, kollade under vask i kök och upp på vinden.
Berättade lite vänligt om att vi behövde diskmaskinsstopp på blandaren för att försäkringen skulle gälla, då de utan inte längre är godkända vid läckage hos dem. Och sen rekommenderade han små larmdosor man kunde sätta under diskmaskinen som en extra säkerhet om man ville (absolut inget krav).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rokkers skrev:
Hur blev utgången med stämningen?
Anledningen till att jag frågar är för att i det finstilta friskriver Anticimex sig från alla fel dem missar.
Vi hade en mycket duktig jurist, som tidigt frågade om vi ville få rätt eller betalt för vad det kostade att åtgärda skadan. Vi stämde försäkringsbolaget (Holmia) eftersom vi tog hemförsäkringen där inkl besiktning. Då finns det rättsskydd så vi stämde dom med deras pengar så att säga. Vi vann inte men fick betalt (de köpte sig ur läget när de insåg att det kan bli dyrt att processa vidare)
 
P Phil2 skrev:
Vi har i princip totalrenoverat vårt hus som vi köpte för drygt ett år sedan. Har via facket haft Folksam och aldrig tidigare haft besiktning så detta var helt nytt. Tydligen är det ett krav för att försäkringen ska gälla? Vi har dåliga erfarenheter av Anticimex, de anmärker på småsaker och på så vis frånskriver sig (och Folksam?) allt ansvar.

De presenterar det som en trygghet för oss men det är ju snarare för dem.

Finns det villaförsäkringar som inte har detta krav eller? Inte för att vi har något att dölja utan min erfarenhet säger att detta är för att Folksam ska slippa ersätta vid tex framtida vattenskada.
P Phil2 skrev:
Vi har i princip totalrenoverat vårt hus som vi köpte för drygt ett år sedan. Har via facket haft Folksam och aldrig tidigare haft besiktning så detta var helt nytt. Tydligen är det ett krav för att försäkringen ska gälla? Vi har dåliga erfarenheter av Anticimex, de anmärker på småsaker och på så vis frånskriver sig (och Folksam?) allt ansvar.

De presenterar det som en trygghet för oss men det är ju snarare för dem.

Finns det villaförsäkringar som inte har detta krav eller? Inte för att vi har något att dölja utan min erfarenhet säger att detta är för att Folksam ska slippa ersätta vid tex framtida vattenskada.

Anticimex kanske har duktiga killar och tjejer som vet vad de pysslar med men det är inga jag har stött på iaf.

Jag har också Folksam och Anticimex kom förbi för en besiktning. Hon slog ned för att jag saknade tröskel in till gästwc. Nu pratar vi om en gästwc på ca 1kvm med endast toa och handfat. Hennes förklaring var att man måste ha tröskel om tex ett rör skulle brista så stoppar tröskeln vattnet från att rinna ut till angränsande rum

När grannen sålde sitt gamla hus i rätt dåligt skick så utfördes besiktning av Anticimex. De dömde ut de mesta i sitt protokoll, utom yttertaket. Det var i kanonskick. Kort efter affären så visade det sig inte riktigt vara så och en lång historia kort, Anticimex bekostade större delen av takbytet…

Det där skojeribolaget ska jaga ohyra och låta det vara bra så!
 
P Phil2 skrev:
Vi har i princip totalrenoverat vårt hus som vi köpte för drygt ett år sedan. Har via facket haft Folksam och aldrig tidigare haft besiktning så detta var helt nytt. Tydligen är det ett krav för att försäkringen ska gälla? Vi har dåliga erfarenheter av Anticimex, de anmärker på småsaker och på så vis frånskriver sig (och Folksam?) allt ansvar.

De presenterar det som en trygghet för oss men det är ju snarare för dem.

Finns det villaförsäkringar som inte har detta krav eller? Inte för att vi har något att dölja utan min erfarenhet säger att detta är för att Folksam ska slippa ersätta vid tex framtida vattenskada.
Jag fick det förklarat för mig att det är vissa delar i folksams försäkring som börjar gälla först efter besiktningen från Anticimex... t.ex skadeinsekter osv. Däremot skall andra delar gälla ändå

Nu har jag dock bytt till IF, dom har det inte som ett krav för att något skall gälla... däremot har man möjligheten att boka en besiktning även här med Anticimex men här är det inget krav
 
P Phil2 skrev:
Så LF anlitar också Anticimex?? Det nämnde inte han jag pratade försäkring om idag.
Länsförsäkringar har precis slutat med Anticimex, man kan köpa en separat försäkring från Anticimex istället. Jag har inte betalat den ännu, funderar fortfarande. Trillade in en påminnelse förra veckan.

Har haft besiktning från Anticimex tre gånger (vad jag minns), senast för några veckor sedan. Verkar vara vettiga grejor de tittar på.
 
Dålig erfarenhet av Anticimex. Överkritiska. Man kan se på nätet att de t.ex. aldrig godkänner golvbrunnar som är över 30 år. Jag övergav Folksam när de krävde Anticimex-besiktning och övergick till If. Jag släpper aldrig in Anticimex och tänker inte riva upp fina golvbrunnar i fina stengolv i mitt välbyggda hus.
Flundran
 
Att det är att skojarbolagkan jag nog instämma i. Visst, man ska vara rättvis också och där finns säkert bra personal hos Anticimex också men nu pratar jag bara om mina egna och bekantas erfarenheter. jag flyttade till min nuvarande villa 2017. Tecknade en Villahemförsäkring hos Länsförskringar och då erbjöd dem en Trygghetsförsäkring via Anticimex kostnadsfritt första året. En månad senare kommer självaste Nalle Puh ingungande och ska utföra besiktningen och då klagar han på att utloppet till diskmaskinen inte är förankrad enligt regelverket.
Vidare vill han gå upp på vinden och kontrollera.
Vindsluckan öppnas och han står och glor en stund…
Nää detta funkar inte - hyddan kommer inte igenom så hela vinden godkänns.
Nu vill han titta på krypgrunden. Vi går ut och han frågar efter luckan. Ja, där är den. Han tittar och försöker krypa igenom den men där tog det stopp. Han insåg sina begränsningar direkt
Han lyste lite med ficklampan istället och poff. I protokollet är hela krypgrunden godkänd.
Diskmaskinsslangen var det enda som var besiktningsbart tydligen…

Finns många åsikter om detta, men jag klagar inte egentligen för hela bygget är godkänt. Men hur blir det vid en eventuell skada?
Blir mörkrädd när de friskriver sig från allt deras besiktningsmän missar.
Har bekanta där de anmält Anticimex till ARN på grund av deras missar och där Anticimex vunnit målet på grund av deras klausuler i det finstilta.
 
P Phil2 skrev:
Min oro ligger i att vi haft besiktning utförd av Anticimex tidigare, de anmärker på små icke relevanta saker för att sedan slippa ta ansvar för ju dessa.

Dessutom är jag irriterad över att Folksam inte informerat om att en besiktning krävs, vi har själva behövt fråga de om det och då hänvisar de till att vi ska fråga Anticimex.
Vad anser du vara små icke relevanta saker?
Fel på klämningsringen i avloppet för de kan skapa framtida läcka! Jag har själv haft Anticimex hos oss.. de klagade inte på något så jag tyckte de var för snälla
Nä men de är bättre att Anticimex hittar alla små grejer både för er och försäkringsbolaget, ni vill ju att allt ska vara korrekt?

ps mitt försäkringsbolag betalar besöket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.