Jag ser ofta på Blocket folk som säljer sina Sonos-prylar. Beror detta på :

- Inte nöjd med ljud- kvaliteten/upplevelsen
- För bökigt lyssna på radio/musik via appar/laptop
- Finns nya roligare musikprylar
- behöver pengar

Själv har jag spanat in "Google Chromcast music" som jag skall köpa, och koppla in i min gamla hederliga stereoförstärkare. Hade Sonos connect, Heos link, eller Bluesound varit betydligt billigare hade jag nog köpt en sådan istället.
 
Många tror kanske att det vore fränt med multiroom men sedan står det en kloss för två papp i sovrummet/yvättstugan och samlar damm? Själv tycker jag Sonos är överprisat. Harnågra Samsung m3 och m5 som faktiskt används flitigt. Men mest blir det Spotify connect på stereon.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Beror nog lite på vart man bor, kollar blocket ibland efter sonos och tycker inte de finns så mycket nära mig och de som finns är ofta dyrt.
Har själv sonos och tycker att prishöjningen för ett tag sen gör de lite väl dyrt.
 
  • Gilla
peddapedal
  • Laddar…
Eller så kanske folk kommit på att man kan göra samma sak med en raspberry pi och en förstärkare för under tusingen. Iaf. om man snackar om sonos pre amp som kostar löjliga 5000:-.

Kör spotify connect och airplay på raspberryn.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Sonos totalt överskattat! Har en vän som kör detta, endast centern kostade 7-8000kr! Svindyra grejor, betalar endast för funktionen, ej för ljudet, och mest bökigt..

Jag kör B&W och Apple Tv, ljudkvalitet och funktionalitet..
 
Nja, jag håller inte med om att Sonos är överskattat. Men då är jag Sonos-användare sedan ca 8-9 år. Den stora fördelen är att man kan sätta en ipad i händerna på vem som helst och de kan sköta ljudanläggningen. WAF-faktorn är därmed hög, vilket var avgörande för min del. Nu kanske konkurrenternas lösningar börjar bli likvärdiga, men då 2007-2008 var det ingen som var i närheten. Ljudet är inte jättedåligt heller.

Jag håller inte heller med om att det finns mycket Sonos ute på Blocket. Jag har tittat då och då under rätt så lång tid för att komplettera med fler zoner, men inte lyckats hitta något på nära håll än.
 
  • Gilla
Sammy_j och 3 till
  • Laddar…
Jag tror nog att många vill ha en högtalare att kunna ta med sig, går och köper en, slutar använda Sonos eftersom de kan kan skicka ljudet direkt från mobilen, inser att den fyller hela behovet och säljer Sonos-prylarna. Att Sonos inte har Bluetooth ses nog som en stor nackdel för den normala användaren.
 
  • Gilla
kelegris och 2 till
  • Laddar…
etnica skrev:
Eller så kanske folk kommit på att man kan göra samma sak med en raspberry pi och en förstärkare för under tusingen. Iaf. om man snackar om sonos pre amp som kostar löjliga 5000:-.

Kör spotify connect och airplay på raspberryn.
Då har du ju helt missat hela grejen med Sonos. Det är själva högtalaren som står för streamingen, din enhet styr bara vad som ska spelas upp.
Du kan alltså starta nån musik med din mobil, lämna lägenheten och musiken fortsätter spela för resten av familjen. Eller som jag brukar göra, starta en saga i lill-tjejens rum för att sen växla över och välja nåt annat i köket.

Har Sonos i lgh och Spotify Connect mot förstärkare på landet (mycket billigare), men connect/airplay suger oftast.

Tycker all Sonos på blocket oftast är väldigt nära nypris vilket tyder på att grejerna är lättsålda.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Jag föredrar Google cast, mest för att jag använder det till TV:n och då kan ha samma system till allt.
 
engs
Har inte haft tanken att kolla efter Sonos på Blocket man ska nog addera det som sparad sökning nu.

Gillar att det är obefintligt med "pill" på prylarna, det bara fungerar rakt av, inget som behöver göras norsk resett på eller dylikt. Hade det varit för 10år sen hade jag velat haft något där jag kunnat skräddarsy och stöka med själv. Men kan inte lägga tid på sådant nu.

Tidigare ogillade jag att Spotify-radio inte fungerade i deras app men det är ju åtgärdat sen några år.

Men det är synd de är så förbannat dyra, synnerhet SUBen och TV-limpan. Samt att de verkar ha stenkoll på sina återförsäljare, aldrig sett något priskrig bland återförsäljare, är det rea så är det sanktionerat från Sonos. Blir nog inte bättre med den låga kronkursen..

Edit: Sökte lite på blocket här och förstår mig inte på folk som köper t.ex. begagnad Play 1a för 1800:- när man kan få de helt nya för 1890:- fraktfritt.
 
Redigerat:
Betydlig enklare/snyggare att köra med Apple tv och Spotify, förstår inte riktigt grejen med att ta högtalare överallt? Vi kör blåtandshöglare vägghängda fuktsäkra i uterummet, och inomhus öppen planlösning mellan kök/vardagsrum..

Sonos har spelat sin roll, finns många andra system att välja på..
 
Ja, Apple TV tillhör väl också det släktet lite iom att det bara funkar för iOS?
 
Drar ni igång TV:n för att lyssna på musik?
 
Johannes Carlsson skrev:
Ja, Apple TV tillhör väl också det släktet lite iom att det bara funkar för iOS?
Sist jag kollade funkade Airplay även med Android, Windows och Linux. ;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Dracula skrev:
Jag ser ofta på Blocket folk som säljer sina Sonos-prylar. Beror detta på :

- Inte nöjd med ljud- kvaliteten/upplevelsen
- För bökigt lyssna på radio/musik via appar/laptop
- Finns nya roligare musikprylar
- behöver pengar

Själv har jag spanat in "Google Chromcast music" som jag skall köpa, och koppla in i min gamla hederliga stereoförstärkare. Hade Sonos connect, Heos link, eller Bluesound varit betydligt billigare hade jag nog köpt en sådan istället.
Vill du ha riktigt bra ljud så behöver du titta på andra produkter än dessa masstillverkade som säljs på elgiganten. Kolla in till exempel denna magiska ljudmaskin, http://http://pauseljudbild.com/produkt/peachtree-nova-150/

som du kombinerar med dessa högtalare - då pratar vi något som du inte säljer vidare i ditt liv!

http://pauseljudbild.com/produkt/totem-tribe-i-vit/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.