hsd
harry73 skrev:
Det stämmer, men då kommer smutsen utspädd med regnvatten i avloppet. Dessutom är hastigheter oftast lägre som gör att inte lika mycket smuts spolas bort jämfört med landsvägar
96% av smutsen kommer från vägarna
 
harry73
Och 86,7% av statistiken är påhittad och 95,3% är irrelevant. ;)
 
  • Gilla
Lolight och 4 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Varför behöver en tvätthall vara gratis?
Jag håller med om att det ska finnas alternativ, men de finns ju till överkomligt pris:
[länk]
Jag anser att den som kräver en sak också måste ordna så att man har råd med den.
Man kan inte pressa fram pengar ur en sten....... men dagens samhälle är fullt av företag och organisationer som anser sig berättigade att hitta på kostnader att betalas av den som redan saknar betalningsförmåga. När pengar saknas innebär det att lån läggs till lån på allt sämre villkor och som vi alla vet finns det ingen väg ur skuld och socialbidrags spiralen.

Jag vill inte gå in på detaljer på ett offentligt forum men jag kan berätta att den som vill bli någonting annat än apatisk bidragstagare måste bryta mot en hel del lagar och förordningar för att sänka kostnaderna och därmed inte tvingas in i den nedåtgående spiralen. Det gäller både i Sverige och i Finland.

Frågan är hurudant samhälle vi skall ha.
Ett jätte-Vårby där alla är egendomslösa och har skulder som de inte sköter medan de sitter och väntar på bidrag från samhället?
Ett samhälle som ger den fattige möjlighet att ha egendom och töja på slantarna och småningom arbeta sig på fötter ekonomiskt och komma ifrån bidragen?

Om den fattige skall kunna behålla en bostad så är den ofrånkomligt på en ort där det saknas kollektivtrafik. Då måste man kunna äga en gammal skraltig bil som man kan ta sig till arbetet med när det finns arbete att fås. bilen måste hållas rullande på absolut minsta möjliga budget.

Alternativet är att sälja bilen till en skrothandlare för 500 kronor och begära att socialen ordnar boende åt en och satsa på ett liv som apatisk bidragstagare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Jag anser att naturvårdsverket har en väldigt bra syn på det. De skriver bl a texten nedan angående generella förbud mot biltvätt inom kommuner.

"Dessutom finns risk för att förbudet ifrågasätts enligt 9 kapitlet 13 § i miljöbalken. Där står att kommunala föreskrifter som meddelas till skydd mot olägenheter för människors hälsa inte får medföra onödigt tvång för allmänheten eller annan obefogad inskränkning i den enskildes frihet.I 29 kap 9 § MB finns angivet att man kan dömas till böter om man med uppsåt eller oaktsamhet bryter mot lokala föreskrifter. Men detta gäller enbart för tomgångskörning och gatumusik. Det är därför inte straffbart att bryta mot en föreskrift som meddelats av kommunen om skydd för vattentäkter."

Det anses alltså vara såpass stor inskränkning på den enskilda personens frihet att det inte går att införa förbud mot biltvätt på gatan/uppfarter. Bra av naturvårdsverket.
 
Snart kommer denna punkt med på MP's agenda, om den inte redan är med :( PS. Förbudet gäller ej medlemmar i MP(som vanligt).
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
=hsd;2705475]Ut i vattendrag

Det var en retorisk fråga m.a.p på ditt tidigare inlägg # 32.

Alltså ingen skillnad var skiten hamnar dvs i vattendragen oavsett om det kommer från diket eller från dagvattenledningen .... :x
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
Biltvättsförbud skulle vara total idioti..... om inte kommunen ställer en tvätthall till fritt förfogande.
Att föra en bil till handtvätt är svindyrt och om man automattvättar så spolar de bort oljan ur falsarna och så rostar den. Dessutom slits rutorna i förtid. Att hålla på och slipa och sandblästra varje sommar och spruta olja i hålrumen och under bottnen två gånger i året i stället för en är ingen vinst för miljön. Inte att byta rutor heller.

Även vanliga fattiga medborgare måste ha möjlighet att tvätta sin bil utan att få den förstörd!
Det brukar kosta ca 15- 20 euro att få bilen handtvättad. Det brukar bli bra också.
 
Ja..... men 15-20 euro plus kostnaden för att föra dit och hämta bilen är en hel del pengar i min värld.
Alla utgifter på över 5 euro skall vara noga genomtänkta och behovsprövade om vardagen skall gå runt.

Dessutom tror jag att de flesta billigtvättarna skulle slås ut av ett biltvättsförbud så då talar vi troligen om 30 euro eller däromkring.
 
Det beror ju på hur hög timmpennig man värderar sin tid i. Men om man räknar att man ska köpa allt som behövs för att tvätta själv så blir det inte så stor skillnad även om det säkert blir lite billigare att tvätta själv. Tror inte att priserna stiger så mycket även om det blir förbjudet att tvätta själv. Konkurrensen är redan så stor.

Men jag tycker ändå att man borde få tvätta bilen själv om man vill. Gör det själv jag också.
 
L
Varför jagar inte kommunen alla som överdoserar sina tvättmaskiner? Själv fattar jag inte hur det är möjligt att behöva köpa tvättmedelspaket som är stora som hinkar? Tar du och tvättar din bil med vanliga bra tvättmedel så är det samma sak som att tvätta kläder i tvättmaskinen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Det finns folk som köper tvättmedel i stora hinkar för att spara pengar och slippa handla vid fler tillfällen, och som även doserar måttligt. Konstigt va?
 
L
Jonatan79 skrev:
Det finns folk som köper tvättmedel i stora hinkar för att spara pengar och slippa handla vid fler tillfällen, och som även doserar måttligt. Konstigt va?
Det är en minoritet. De flesta doserar helt fel.
 
Lolight skrev:
Varför jagar inte kommunen alla som överdoserar sina tvättmaskiner? Själv fattar jag inte hur det är möjligt att behöva köpa tvättmedelspaket som är stora som hinkar? Tar du och tvättar din bil med vanliga bra tvättmedel så är det samma sak som att tvätta kläder i tvättmaskinen.
Jag försvarar inte överdosering av tvättmaskiner men vill heller inte jagas och skuldbeläggas om jag tvättar min bil på gata eller garageuppfart men i rättvisans namn måste väl åndå sägas att det finns en viss skillnad på biltvättexemplet och tvätta i tvättmaskin.
Biltvättvattnet hamnar i dagvattnet och tvättmaskinvattnet hamnar i avloppet vars vatten renas i reningsverk.

Sen låter jag det vara osagt hur väl reningsverket har möjlighet att rena? :confused:
 
L
roland53 skrev:
Jag försvarar inte överdosering av tvättmaskiner men vill heller inte jagas och skuldbeläggas om jag tvättar min bil på gata eller garageuppfart men i rättvisans namn måste väl åndå sägas att det finns en viss skillnad på biltvättexemplet och tvätta i tvättmaskin.
Biltvättvattnet hamnar i dagvattnet och tvättmaskinvattnet hamnar i avloppet vars vatten renas i reningsverk.

Sen låter jag det vara osagt hur väl reningsverket har möjlighet att rena? :confused:
Det verkar finnas någon slags övertro på hur bra reningen egentligen funkar.
Du kan skilja bort sand, grus, biologiskt material kan brytas ner till näringsämnen. Men kemikalier är svårt att göra något åt egentligen.Det är därför vi har övergödning av haven. När kommer förresten kraven på jordbruket att inte släppa ut kemikalier eller bespruta?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.