H
Tycker jag verkligen inte. Kolla in vilka länder som är dom värsta miljöbovarna i världen.
Inte är det sverige. Doc ska man göra det man kan för sin miljö.
I morgon ska jag skura trallen på altanen....jag tänkte skruva bort den och åka på macken och köra den genom biltvätten för säkerhets skull.😂
 
Visst är andra länder viktiga, men frågan här var vad vi släpper ut i vår egen mark och vattendrag. Och du skriver själv att man ska göra vad man kan för sin miljö, det är ju vad hela tråden handlar om.
Ditt exempel var kanske inte så bra, tråden handlar om biltvätt där det finns ett alternativ till hemmatvätt avsett just för bilar, dvs bilvårdsanläggningar. För tralldäck finns inget annat alternativ, dock möjligheten att välja miljövänligare rengöringsmedel och i en förlängning vad man ev. behandlar tralldäcket med. ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Huvudalternativet var väl att inte tvätta bilen överhuvudtaget :cool:
 
Då blir den otvättade bilen en tungmetallsfälla, eller en miljöbomb på 3,8g.

Om man tar Svanen.se statestiken och dividerar SCB statestiken för antal personbilar så kommer man samlat på dig upp till ca 3.8g tungmetaller på ett år. Så dom som inte tvättar bilen annars kunde väl samla in smuts o stoff från fälgar och bromsok när dom byter mellan sommar och vinterdäck. Borde bli upp till ca1g koppar mm från bromsbeläggen.
 
harry73
Såklart, vill man ändra svenskarnas attityd, ska man säga att det är farligt för barn.
Och såklart vill shell att folk inte tvättar hemma :D
 
roland53 skrev:
Huvudalternativet var väl att inte tvätta bilen överhuvudtaget :cool:
Var det så, fick för mig att frågan var tvätta hemma eller på bilvårdsanläggning, men jag kan minnas fel ;)
Sedan fanns väl någon konspirationsteori om att det var ägare till bilvårdsanläggningar som drev någon lobbyverksamhet. Men det låter mera som ett Trump twitter citat :)
 
Tja, du kan ju t.ex läsa huvudrubriken i första inlägget "..... vad händer om jag INTE tvättar min bil" :;)
 
Redigerat:
harry73
Artikeln i expressen (inlägg #140) beviser att shell driver lobbyverksamhet.
De betalar undersökningar för deras intressen och får färgade artiklar i tidningen.
Det är lobbyverksamhet
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
harry73
H-Thomasson skrev:
Vad vi gör i sverige för miljön spelar ingen roll när vi har Ryssland å China som motpart.
Gör ett försök till som kanske tränger igenom dimmorna i hjärnan :)
Tråden handlar om lokal nedsmutsning, där har det ingen betydelse vad Kina gör. Skulle det handla om t ex global förorening (t ex växthuseffekt) är det sant att Kina kan betyda mycket mer för miljön än vi kan. Det betyder inte att vi inte ska göra någonting. Vi får göra vårt bästa att agera lika snabbt som Kina

Läste i Sydsvenskan idag att utvecklingen går snabbt i Asien
http://www.sydsvenskan.se/2017-05-12/elbilskrav-i-asien-oroar-oljeindustrin
I april slog Kina fast att minst en femtedel av alla nya bilar som säljs 2025 ska vara drivna med alternativa bränslen. Det finns förslag om att andelen ska upp till 8 procent redan nästa år.

Och i Indien finns planer på att under en 15-årsperiod helt gå över till avgasfria bilar. Skiftet kan enligt bedömare innebära att "peak oil", kulmen för efterfrågan på olja, inträffar betydligt tidigare än tidigare väntat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Detta har väl ingen betydelse för trådens ifrågasatta "tungmetaller".
Det är väl inte från bränslet dessa "tungmetaller" kommer? :confused:

Möjligen kommer det från bromsbelägg mm och bromsa måste man väl göra även om bilen är eldriven :wow:

För övrigt så är det,för mig oklart, om vilka "tungmetaller" som det varnas för och exakt var dessa kommer ifrån.


Är det bara bilen som är absorberar dessa "tungmetaller" eller är det så att det även har fallit ner och absorberats av trallbräder som nämndes innan, eller alla fastighetstak, etc ???
 
Redigerat:
harry73
roland53 skrev:
Detta har väl ingen betydelse för trådens ifrågasatta "tungmetaller".
Det är väl inte från bränslet dessa "tungmetaller" kommer? :confused:
Och det var precis det jag skrev :)

harry73 skrev:
Tråden handlar om lokal nedsmutsning, där har det ingen betydelse vad Kina gör. Skulle det handla om t ex global förorening (t ex växthuseffekt) är det sant att Kina kan betyda mycket mer för miljön än vi kan.
 
Du bifogade ett citat om avgasfria bilar, precis som det skulle frälsa världen.

Ja, kanske från CO2, i övrigt så finns grundfunktionen kvar.

Jag tolkade detta som ett inlägg att lösningen snart var här men du får ursäkta om jag misstolkade. :surprised:
 
En ny bils utsläpp av tungmetaller kommer huvudsakligen från bromsbeläggen. Recepten på belägens slitmaterial är affärshemligheter och varierar med olika tillverkare, men de innehåller metaller, mycket koppar, keramer mm. Dessa ämnen är dessutom orena, dvs innehåller andra tungmetaller än de önskade.
Även bränslet innehåller föroreningar i form av giftiga tungmetaller.
Äldre bilar som är tillräckligt nya för att ha galvat underrede och kaross och som börjat rosta nertill släpper även ut zink.

Så köra en bil i vattenpölar torde utgöra en stor källa till frigörande av de giftiga tungmetallerna från bilen.

Många tvättstationer har endast oljeavskiljare, men det finns oxå moderna jätteeffektiva små reningdverk på nya tex svanenmärkta tvättstationer. All heder åt dessa som behövs i storstäder.

Det hade varit intressant om nån kunde beräkna hur mycket tungmetaller som monteras på bilarna på alla Sveriges bilverkstäder. Och hur stor del som fångas upp alternativt frigörs vid biltvätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
Jag köpte en ny bil 2013 och har tvättat den 2-3 gånger med högtryck, thats it...
Den är oftast bland de renare bilarna på parkeringsplatserna jag besöker. Eventuellt borde jag spola underredet på våren för att få bort eventuella saltrester. Jag tror övertvättning leder till sämre yta på bilen som i sin tur leder till att smuts fastnar lättare. Nyare bilar på jobbet ser ut som fan efter en vecka och de tvättas en gång i veckan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.