Hej,

Jag håller på att montera patchpanelen för nätverket hemma. Jag kommer (till en början iallafall) montera upp 2 st paneler med 16 uttag vardera. Den ena för fastighetsnätet och den andra som spridningspanel för telefonin. Helt enligt mats_o:s förslag i nätverksskolan. Mycket bra lösning tycker jag.

Hur allt ska kopplas har jag full koll på. Också märkningen för fastighetsnätet. Det är märkningen för spridningspanelen som jag har lite funderingar över. Jag vill ju gärna att andra personer än jag själv förstår hur det ligger till.

Som jag hade tänkt det är att inkommande telefoni ansluts till uttag 1 i panelen. Detta uttag seriekopplas till uttag 2. Sedan parallellkopplar jag ett antal uttag efter det, tex 2-3-4. Eventuellt avslutar kanske med ett par seriekopplade uttag, tex 5-6. Jag kan skippa de seriekopplade, men det skadar inte att ha de där heller.

Då ansluter jag lätt ADSL-modemet i uttag 1 och kan patcha in telefonin i efterföljande uttag lätt.

Hur dokumenterar jag detta på ett begripligt sätt? Dels på själva uttaget och dels även på separat legend.

(förslag på hur många spridningsuttag som är vettigt mottages också tacksamt)

Jag har också 2 st redan befintliga telejack, seriekopplade, som jag också ska få in i patchpanel. Uttaget för dessa hör ju egentligen mest hemma i panelen för fastighetsnätet, men samtidigt så är det ju uttryckligen telefoni och inte cat5 så då borde kanske den befinna sig i spridningspanelen istället. Eller tycket Ni att jag ska skippa patchuttaget och istället fast koppla in detta i den parallellkopplade kedjan?

Blev lite mycket det här kanske... Jag söker alltså mest logiska uppbyggnaden och dokumenteringen så det blir lättförståerligt.

Varför ska ADSL modemet sitta i uttag 1? Sitter uttaget i ditt "teknikutrymme". Modemet ska väl sitta i anslutning till patchpanelerna så det är enkelt att ansluta datanätverket.

Märkningen som du frågar efter, gör en ritning som visar hur uttag är kopplade till varandra med pilar för att ange signalriktning om det behövs. Lägg sedan ut bilden så får vi se om vi fattar.

Ritningen kan du göra i ordbehandling med grafikdel.

Prototypen

Jag menar givetvis uttag 1 i patchpanelen... Där jag kopplat inkommande tele...

Ja, en grafisk beskrivning kanske är det bästa. Tänkte inte på det, var för inställd på beskrivning i text. Jag ska se vad jag kan hitta på.

prototypen skrev:
...gör en ritning som visar hur uttag är kopplade till varandra med pilar för att ange signalriktning om det behövs. Lägg sedan ut bilden så får vi se om vi fattar.
Ok. Jag har gjort ett första försök till kopplingsschema. Den är ganska grov. Jag och Powerpoint är inte bästa kompisar precis.

Får se om ni fattar nåt av den. Den stämmer inte med beskrivningen i första inlägget då jag satte de seriekopplade uttagen först i kedjan istället.

• spridningspanel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3 seriella först fölt av tre parallella. Klart som korvspad

Tack Mats. Hoppades på att du skulle kommentera :)

Vad tror du om kopplingsschemat? Jag vill att det ska vara tydligt så att någon annan än jag vet hur det ska kopplas. (Jag vill ju helst inte ha några supportsamtal från tex ny ägare av kåken i framtiden... å andra sidan kan han ju inte ringa om inte telefonen fungerar ;) )

Varför vill man ha seriekopplade uttag?

Seriekoppling är ju det "tradionella" sättet att koppla telefoni. Om det sedan tidigare finns några fler anledningar än just att ta bort möjigheter till tjuvlyssning från annan telefon vet jag inte.

I många hus så har ju telejacken kopplats om till parallella av bekvämlighet. Till nackdel då ADSL gjorde sitt intåg då åtminstone första jacket måste vara seriekopplat.

Sedan kan det även vara till fördel att ha en eventuell larmuppringare tidigt i en seriekopplad kedja för att minska risken för avbrott genom att någon lyfter på en lur vid larm.

En fax kan också vara bra att ha tidigt i kedjan för att slippa sändningsfel om någon lyfter på en lur vid transmission.

En spridningspanel med både serie- och parallellkopplade uttag ger en total valfrihet att välja när som helst hur telefonuttaget ska vara.

Stämmer bra det.

ADSL bygger egentligen på att man sänder flera toner samtidigt i ledningen. Det filter som för det mesta numer är inbyggt i adsl modemets anslutningsplugg filtrerar helt enkelt bort dessa toner så att bara "ren" tele når uttagen bakom. Har man felkopplat låter det inte särskillt kul plus att man kan få allehanda störningar på adsl som att man tappar förbindelsen så fort det ringer osv. Vissa larm och faxar kan också få svårt med verkligheten om de är parallellkopplade.

Därav är det praktiskt att ha några serieuttag i panelen för dessa typer av utrustningar.
J
It-Snubben: Jag skulle köra på dit schema och helt enkelt lägga till en symbolförklaring bara

Vad sägs om dess två legender?
-//- för parallell
<--> för serie (altervativt ett utdraget S med pilar i varje ände av S:et)

• legends.png
bör väl funka bra. Är man riktig datanörd då kör man självklart med symbolerna för serie respektive parralleport :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.