När det är tjänstebil behöver man inte ta hansyn till 2:a handsvärde.
Tvekade mellan svart och vit men kom fram till att vit blir nog snyggast.
 
C
bra-byggare skrev:
Ska rabatten verkligen dras ifrån de 7,5 basbeloppen? Förmånsvärdet beräknas väl på listpriset som skatteverket har, inte på vad du faktiskt betalar för bilen?
Skatteverket hade en bra broschyr i ämnet förut som tyvärr verkar försvunnit och ersatts av följande:
http://www.skatteverket.se/rattsinf.../skvm201221.5.2b543913a42158acf800023139.html

Frågan är hur extrautrustning skall värderas. Det finns lite olika mer eller mindre "ärlig" praxis;
  1. Ignorera värdet på extrautrustning
  2. Använd skillnaden mellan betalat pris och SKV:s listpris (extrautrustningens värde minskas med hela rabatten)
  3. Som 2, men förutsätt att rabatten fördelats jämnt (i procent) mellan grundpris och extrautrustning och öka resultatet med den del av rabatten som avser grundpriset (extrautrustningens värde minskas med den del av rabatten som avser extrautrustningen)
Ni kan väl gissa vilken metod SKV rekommenderar? Notera dock att det är en rekommendation om man nu anser att det har betydelse.
 
cpalm skrev:
Skatteverket hade en bra broschyr i ämnet förut som tyvärr verkar försvunnit och ersatts av följande:
[länk]

Frågan är hur extrautrustning skall värderas. Det finns lite olika mer eller mindre "ärlig" praxis;
  1. Ignorera värdet på extrautrustning
  2. Använd skillnaden mellan betalat pris och SKV:s listpris (extrautrustningens värde minskas med hela rabatten)
  3. Som 2, men förutsätt att rabatten fördelats jämnt (i procent) mellan grundpris och extrautrustning och öka resultatet med den del av rabatten som avser grundpriset (extrautrustningens värde minskas med den del av rabatten som avser extrautrustningen)
Ni kan väl gissa vilken metod SKV rekommenderar? Notera dock att det är en rekommendation om man nu anser att det har betydelse.
Stämmer det verkligen att ovanstående är "praxis"? Den koncern jag jobbar i är extremt tydlig med att vi absolut inte får hantera extrautrustning enligt alternativ 1 och 2 i och med att dessa tydligt bryter mot IL.

Det framgår av länken (och IL) att extrautrustning värderas till anskaffningsutgiften och om inte rabatten är specificerad för bilen resp extrautrustningen ska rabatten proportioneras mellan dem.


/Krille
 
C
Krille4 skrev:
Stämmer det verkligen att ovanstående är "praxis"? Den koncern jag jobbar i är extremt tydlig med att vi absolut inte får hantera extrautrustning enligt alternativ 1 och 2 i och med att dessa tydligt bryter mot IL.
Stora företag är gissningsvis betydligt mer försiktiga med sina regeltolkningar. Notera att jag med praxis menar att det förekommer i verkligheten, inte nödvändigtvis att det är "rätt".

Krille4 skrev:
Det framgår av länken (och IL) att extrautrustning värderas till anskaffningsutgiften och om inte rabatten är specificerad för bilen resp extrautrustningen ska rabatten proportioneras mellan dem.
Korrekt, det var det jag ville få fram med alternativ 3. Din beskrivning var dock tydligare :)

Hur som helst, det är så rabatten har betydelse för beräkningen av förmånsvärdet. Grundpriset är alltid enligt SKV:s lista, rabatt eller inte.
 
Redigerat:
cpalm skrev:
Stora företag är gissningsvis betydligt mer försiktiga med sina regeltolkningar. Notera att jag med praxis menar att det förekommer i verkligheten, inte nödvändigtvis att det är "rätt".


Korrekt, det var det jag ville få fram med alternativ 3. Din beskrivning var dock tydligare :)

Hur som helst, det är så rabatten har betydelse för beräkningen av förmånsvärdet. Grundpriset är alltid enligt SKV:s lista, rabatt eller inte.
Aha - då är vi helt överens :) Jag uppfattade praxis om rättspraxis och missförstod av den anledningen.

Mindre företag kan säkert ha en förmåga att vara lite mer "kreativa" och det finns ett antal olika sätt att hålla nere förmånsvärdet om man vill ligga i gråzonen eller t o m den svarta zonen om man har rymligt samvete. Men de tipsen tror jag inte hör hemma riktigt i denna tråd.

/Krister
 
ImageUploadedByByggahus.se1385972705.489297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1385972720.440698.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uthämtad i fredags!
Tack för alla tips & synpunkter.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Grattis!

Var och provkörde en A6 Quattro för någon vecka sedan...Vilken grym bil det är!
Skulle inte ha gjort det för nu framstår vår 2 år gamla A6 av förra modellen som otroligt skruttig ;)
 
Jo kan tänka mig det.
Men så är det nästan med allt nytt som kommer. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.