Krille4 skrev:
Jag tror faktiskt att jag har rätt men jag ska erkänna att jag inte är helt säker :) Det är anskaffningsutgiften för extrautrustningen som ingår i förmånsvärdet och inte listpriset på extrautrustningen. I alla fall om jag tolkar skatteverkets information rätt.

Vi har t ex avtal som ger 11% rabatt på bilen och 10% rabatt på extrautrustningen. Rabatten på bilen påverkar inte förmånsvärdet men däremot påverkar rabatten på extrautrustningen förmånsvärdet i och med att extrautrustningen beräknas med i förmånsvärdet efter 10% rabatt. Däremot såg jag att det numera verkar finnas någon form av begränsning för hur mycket rabatt man kan ge på utrustningen som påverkar förmånsvärdet. Vi kan t ex inte be handlaren att ge oss 0% i rabatt på bilen och istället ge oss denna rabatt på extrautrustningen.

/Krille
Jag utgår bara från vad min kollega(som sitter som konsult på ett leasingfinansbolag). Men jag kan ha missuppfattat det hela.

Tex vi har en audi A6 extra utrustad med sport, sline och något mer paket . Förmånsvärdet är exakt det samma som ordinarie pris för den bilen med den utrustningen.
 
Nimajneb skrev:
Det finns väl ingen nya E-Klass Kombi. S212 kom väl 2010 och S213 lär väl inte komma än på 4-5år.
Facelift förekommer ju men det är ju ändå samma bil.
Det verkar ju som att mb går samma väg som dkw och gör fronten likadan på nästan alla modeller....
 
Krille4 skrev:
Mercedes själva kallar den i alla fall en ny generation även om jag kan hålla med om att det kanske snarare är en facelift. Gå in och kolla på www.mercedes-benz.se

Fast man kan ju diskutera i evigheter vad skillnaden är mellan en ny modell, generation och facelift. Alla biltillverkare verkar ha sin egen definition. Men även en facelift kan ha stor betydelse - speciellt för köpare av lite mer exklusiva bilar som t ex Mercedes.

/Krille
Jag tycker iaf många tyska bilmärken är väldigt tydliga med sina modellgenerationer, MB, VW, BMW, AUDI osv
MB tex http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W212 (notera att kombin heter S212), motsvarande hittar du på dom andra märkena.
 
Har haft 1st Citroën C5, 1st Skoda Octavia RS & 3st VW Passat alla kombi. Senaste 2 åren kör jag en Audi A4 170hk TDI Quattro. Det är den bästa bilen jag någonsin kört.

Du får en A4 177hk TDI Quattro med automat växellåda och den utrustning man "behöver" för 380k idag och efter det går det alltid att pruta.
 
Jovial skrev:
Har haft 1st Citroën C5, 1st Skoda Octavia RS & 3st VW Passat alla kombi. Senaste 2 åren kör jag en Audi A4 170hk TDI Quattro. Det är den bästa bilen jag någonsin kört.

Du får en A4 177hk TDI Quattro med automat växellåda och den utrustning man "behöver" för 380k idag och efter det går det alltid att pruta.
Jag håller absolut med om att en A4 är en riktigt bra bil och kvalitetskänslan är underbar. Sen är ju alltid uppfattningen olika om vilken utrustning man "behöver". När jag kollade fick man för 380 k en A4 Avant 2.0 TDI quattron S tronic med proline eller sports edition och metallic för 380 k. Ville man ha dieselvärmare, läderklädsel, vinterhjul, drag, motorvärmare och bättre ljud så blev tyvärr prislappen nära 450 k.

Däremot finns många lagerbilar hos handlarna just nu och då kan man få en riktigt bra och välutrustad A4 för ett bra pris. T o m välutrustade Allroad går att få för under 400 k om man köper en lagerbil - riktigt prisvärt!

/Krille
 
Tack för alla tips! Får nog helt enkelt besöka olika bilhandlare och se vad som erbjuds.
 
Det lutar åt en A4 faktiskt.
Vad ska man välja för motor och bra tillval?
Har ca 380
 
Skulle stå 380k att handla för :)
 
Undvik de snålaste modellerna. Har deras snåldiesel i vår A6:a och den må vara snål, men den är alldeles för trött!
 
För 380k får du en Volvo v60 summum business ed, troligen även med driversupport paket. Och den är långt ifrån 240/740 känslan.

Det är lite trist att se allt anti Volvo, svenskar gör sig en massa skada som få andra gör, och det är alltid okey att klanka på Volvo.

Själv åker jag v50 och Passat med jämna mellanrum och kan konstatera att passaten är bullrigare. Ett jäkla vägljud från sommardäcken.

Sedan blir det svårt att ge rekommendation om vill utan att veta resvanor, familjesituation, fritidsintressen etc.
Vill du synas på stan så är hundkojan ett bättre val än Audi.
 
Tänk på att varje krona du lägger få du skatta på, om du hittar nåt du gillar för säg 300k så blir det billigare/ månad... Lätt att bara jaga och komma så nära maxtaket men det kostar som sagt mer / månad
 
KnockOnWood skrev:
V70!

Vad har ni egentligen emot svenska bilar?


Ja, det vore ju bra att gynna en svensk tillverkare och arbetstillfällen i Sverige.
 
Ripper500 skrev:
Det lutar åt en A4 faktiskt.
Vad ska man välja för motor och bra tillval?
Har ca 380
Jag kör A4 med 170hk diesel och quattro. Kommer köra på en ny sådan i april Nästa År då det är dags att byta.

Tillval: Automat, Proline, Sportpaket, Bättre ljud, Avtagbar Dragkrok, Tonade rutor, Headset/Blåtand och park.sensor bak.

Så kommer min nästa se ut. Får ta bil för 7.5 basbelopp 333k och får cirka 60k rabatt hos min handlare

Nga. Blocketannonser

http://mobil.blocket.se/sodermanlan...I_Quattro_S_tronic_177_46774123.htm?ca=12&w=1

http://mobil.blocket.se/sodermanland/Audi_A4_AVANT_2_0_TDI_177HK_Q_S_TR_46178516.htm?ca=12&w=1
 
Redigerat:
Det mest fördelaktiga är att ta en bil som är ett år då sjunker förmånsvärdet (+ lite mil). Skulle föreslå BMW 320d med all utrustning och deras gudomliga automatlåda, den snittar ca:0,45 + att den blir inte gammal så fort som vissa märken som förnyar sig ofta. Du får mycket bil även om den är ett år.
 
norrgårn skrev:
Det mest fördelaktiga är att ta en bil som är ett år då sjunker förmånsvärdet (+ lite mil). Skulle föreslå BMW 320d med all utrustning och deras gudomliga automatlåda, den snittar ca:0,45 + att den blir inte gammal så fort som vissa märken som förnyar sig ofta. Du får mycket bil även om den är ett år.
Väldigt trevlig bil har själv kollat på de, men de kostar rätt så mycket mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.