O
Hej,
En snubbe ringde och ville komma ut och göra stamspolning. Bor i en ville från 2001 med kommunalt vatten och avlopp. Vet inte om tidigare ägare gjort detta någon gång. Han sa att det bör göras var 10-12 år om man har moderna rör. Skulle kosta mig 4000 för de 4 avlopp jag har.

Är det något jag borde nappa på eller är det bättre att bara vänta tills det blir stopp? Har inte sett några problem med långsam avrinning eller så.
 
  • Gilla
  • Haha
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
En grundregel är att du skall aldrig nappa på erbjudanden från telefonförsäljare. Om du vill stamspola så kontakta själv en rörfirma.
Intervallet 10-12 år har jag inte hört. De flesta klarar sig utan spolning i evig tid.

Men det är säkert bra att göra ibland.
 
  • Gilla
13th Marine och 35 till
  • Laddar…
Lurendrejeri.
 
  • Gilla
13th Marine och 24 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är att kasta pengarna i sjön. Är det något man ska lägga pengarna på är det en TV-inspektion av rörledningarna. Se då till att du får en rörinspektör som är certifierad och att du får ett protokoll upprättat över filmningen. Det finns en helt del matnyttig information här: www.stvf.se.

TV-inspektion skulle jag säga kan vara lämpligt att göra var 15-20 år för att undersöka statusen på ledningarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag skulle säga att det är att kasta pengarna i sjön
Snarare spola ner dem i avloppet...
 
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 13 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
TV-inspektion skulle jag säga kan vara lämpligt att göra var 15-20 år för att undersöka statusen på ledningarna.
Det kanske är en bra tanke om man har gamla gjutjärnsrör, men i ett hus från 2001 utan problemindikationer känns även det som pengar i sjön.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
harry73
Jag fick en liknande fråga av ett ventilationsföretag som ville rensa mina ventilationsrör. Finns en hel tråd om det.
Lurendrejeri!!
 
  • Gilla
Thomas.M och 5 till
  • Laddar…
Skit i det... Blir det problem så märker ni det. Jag har aldrig spolat något avlopp i förebyggande syfte i något hur jag har bott i. Har haft stopp i ett avlopp - men det var för att röret knycklats ihop när marken sjönk i leran i Bromma. Inget en spolning löser, varken före eller efter...

Någon liknande firma har ringt mig ett par gånger och försökt med "Vi är i området i dagarna och kommer gärna och ..."

Helt onödigt...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
SKULLE ni någon gång få problem med stopp i avloppet så köp en egen högtryckstvätt med rensslang för ungefär samma pengar.
 
  • Gilla
Mosat och 12 till
  • Laddar…
Har fått liknande samtal och alltid tackat nej.
Funderar på att göra en filmning samt eventuell spolning inför att jag ska renovera badrummet i källaren, vilket år som helst. Men det blir första gången på 50 år och mest för att se om jag ska passa på och byta mer rör än bara där jag planerat när jag ändå håller på.

Håller helt med om standard-svaret att oavsett hur intressant tjänsten är så nappa inte på någon som ringer dig och erbjuder något du inte frågat efter. Är det intressant, kolla upp vilka som erbjuder det och boka själv.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
O olsjo skrev:
En snubbe ringde och ville komma ut och göra stamspolning.
harry73 harry73 skrev:
Jag fick en liknande fråga av ett ventilationsföretag som ville rensa mina ventilationsrör.
Vill ni kan jag komma ut och inspektera hur välputsade era fönster är. Jag tar enbart 500 SEK per ruta (plus resekostnader och bilkostnad givetvis). 10 % rabatt om det gäller mer än 25 rutor. Detaljerad rapport lämnas.

Vill ni, eller någon annan, beställa går det bra med PM. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Kimajo och 31 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Onödig tjänst. Sen måste man ju visa lite solidaritet med samhället också och inte köpa tjänster av telefonförsäljare. Det göder dessa oseriösa aktörer i branscherna.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Fairlane
Mig har de ringt flera gånger, oklart om det är olika företag, men de "är i området" har jag hört mer än en gång om året. Jag har bett de sluta ringa, men vi får väl se om det fungerar.

Här säger de inte att det är bra att göra var 10-12 år utan vartannat...

En gång frågade jag vad det skulle kosta om jag istället ville anlita de om det blev stopp någonstans. Det var ungefär halva priset, men då fick jag ju bara spolat just för stoppet...

Tack, men nej tack
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vill ni kan jag komma ut och inspektera hur välputsade era fönster är. Jag tar enbart 500 SEK per ruta (plus resekostnader och bilkostnad givetvis). 10 % rabatt om det gäller mer än 25 rutor. Detaljerad rapport lämnas.

Vill ni, eller någon annan, beställa går det bra med PM. :cool:
Vad tar du för putsningen. För det var väl inspektionen priset gällde? :)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad tar du för putsningen. För det var väl inspektionen priset gällde? :)
Om jag säger så här; Det är inte dyrt utan en investering i välbefinnande och livskvalitet, och behöver du fråga om priset är nog inte tjänsten något för dig. :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Beemaster och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.