Har folk spekulerar att dom kan få billigare el med att ha rörligt elavtal då får dom stå för det själv. Sätter jag in pengar på ett ISK konto och köper aktier och dom sjunker, inte för jag nå bidrag för det. Spekulerar man för att käna pengar så får man stå för förlusterna.

Och slösar men el får man bidrag, snålar man på elen får man inte nå.
 
  • Gilla
nator och 22 till
  • Laddar…
Mycket konstigt att bara ge bidrag till de som är storförbrukare.
Ska man rabattera så får man ge till alla i det här läget.

Men det är klart - jag tyckte jag förbrukar mycket, och har högre förbrukning än snittet enligt Tibber. Men jag låg på 1500kWh - så över 2000 kWh är det kanske inte så många som har och då blir det billigare för staten
 
A avdpos skrev:
Mycket konstigt att bara ge bidrag till de som är storförbrukare.
Ska man rabattera så får man ge till alla i det här läget.

Men det är klart - jag tyckte jag förbrukar mycket, och har högre förbrukning än snittet enligt Tibber. Men jag låg på 1500kWh - så över 2000 kWh är det kanske inte så många som har och då blir det billigare för staten
håller med om att det är konstigt för många som ligger på strax under 2000kwh lär ju höja temperaturen ett par grader för att komma upp i nivå med bidraget iallafall många som har bundet avtal.
Vi låg på 2066 kWh i december :rofl:
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Har folk spekulerar att dom kan få billigare el med att ha rörligt elavtal då får dom stå för det själv. Sätter jag in pengar på ett ISK konto och köper aktier och dom sjunker, inte för jag nå bidrag för det. Spekulerar man för att käna pengar så får man stå för förlusterna.

Och slösar men el får man bidrag, snålar man på elen får man inte nå.
Och om man då flyttar i november, tecknar nytt elavtal för man är tvungen och beslutar sig för att inte binda på priset i november utan vill ha rörligt till våren för att då binda. Hur resonerar du då?

(Att ha hög energiförbrukning behöver inte innebära att man slösar... )
 
  • Gilla
1977bjorn och 2 till
  • Laddar…
Så om jag snålar med elen och har isolerat mitt radhus och har luft luft, så ska jag nu pröjsa till min slösande granne som kör gamla plåt element?
Sjukt
 
  • Gilla
splinter och 7 till
  • Laddar…
Till alla er som tänker att det inte premieras att spara på elen, det är tvärtom! Det ska bli någon form av trappa för bidraget. Dvs. 2000kWh motsvarar högsta trappsteget i bidragstrappan. Även de som ligger under får bidrag, men mindre. Detaljer för hur trappan ska se ut är inte presenterade ännu.

Hade ju varit enkelt om det var 1kr i bidrag per kWh med ett tak då på 2000kr/kWh.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
En liten fundering om nu räntorna skenar ska regeringen gå in och hjälpa dom som inte har bundit sina lån?
Bor man i villa/radhus med direktverkande el så bör man se över sitt elavtal likväl som ser över sina lån.
 
  • Gilla
F.D Ordförande i samfä. och 11 till
  • Laddar…
undrar hur man får tag i kompensationen?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
K korkmattan skrev:
En liten fundering om nu räntorna skenar ska regeringen gå in och hjälpa dom som inte har bundit sina lån?
Bor man i villa/radhus med direktverkande el så bör man se över sitt elavtal likväl som ser över sina lån.
Ja så blir det säkert om inte många högbelånade risktagare skall gå i personlig konkurs efter att köpt mångmiljonvillor utan större sparkapital.
 
Davidbagare
R Rolle85 skrev:
undrar hur man får tag i kompensationen?
Man ska inte behöva ansöka om bidraget, utan detta ska ske per automatik enligt det jag läst.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
undrar hur man får tag i kompensationen?
Kommer skötas via ditt elbolag om jag förstod det rätt.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
K korkmattan skrev:
En liten fundering om nu räntorna skenar ska regeringen gå in och hjälpa dom som inte har bundit sina lån?
Bor man i villa/radhus med direktverkande el så bör man se över sitt elavtal likväl som ser över sina lån.
Regeringen ger ju krisstöd om ett samhälle blir drabbat av en naturkatastrof.
Nu kan ju vi husägare inte rå för att det blåst eller regnat mindre än vanligt.
Sen att regeringen tycker vindkraft/vattenkraft och solenergi är bäst, det kan vi rösta bort om demokratin vill det och satsa på andra alternativ.

Att köpa hus eller villa är ingen mänsklig rättighet, däremot är el något man ska ha tillgång till (om man inte aktivt väljer att avstå och bo off the grid). Tycker inte ditt exempel/argument håller
 
  • Gilla
mickewest och 4 till
  • Laddar…
nu ska vi inte ropa hej för snabbt:
1 minst 2000kwh/månaden
2, det är någon form av trappa
3. det är ett tak på 2000kr
4. det är sossarna som genomför detta

.Skulle inte förvåna mig om det inte blir mer än några hundralappar för de värst drabbade.
Se bara på "stödet" under Corona:
Slopade karensdagen som visade sig vara ynka 500kr
Ersättningen till arbetsgivarna för sjukfrånvaro de första 10 dagarna som bara vart några procent av den verkliga kostnaden
osv osv
Listan över regeringens "löften" kan göras lång, men listan över uppfyllda löften är kort
 
  • Gilla
Bjor och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
nu ska vi inte ropa hej för snabbt:
1 minst 2000kwh/månaden
2, det är någon form av trappa
3. det är ett tak på 2000kr
4. det är sossarna som genomför detta

.Skulle inte förvåna mig om det inte blir mer än några hundralappar för de värst drabbade.
Se bara på "stödet" under Corona:
Slopade karensdagen som visade sig vara ynka 500kr
Ersättningen till arbetsgivarna för sjukfrånvaro de första 10 dagarna som bara vart några procent av den verkliga kostnaden
osv osv
Listan över regeringens "löften" kan göras lång, men listan över uppfyllda löften är kort
Max 2000kwh är det väl snarare, då slår man i taket för bidraget vad jag har förstått.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.