Vi har styrelsearvodet baserat på prisbasbelopp. Det räknas då upp automatiskt varje år.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just upphandling, offertarbete, underhållsplaner och dessa möten med olika parter och entreprenörer är det som äter mest tid för oss i den lilla föreningen. Bara en så enkel sak som att bevaka lånen och bråka om räntor och skrämma banken regelbundet med att man kommer att flytta lånen så att man får vettiga ränterabatter är ett jättejobb.
Det anlitar man en förhandlare till, de är bättre på att "skrämma" bankerna :=)
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det anlitar man en förhandlare till, de är bättre på att "skrämma" bankerna :=)
Vi ska börja med det, det var ju enklare när det var nollränta om man fick 0,5% ränta från banken. Inte mycket att bråka om då. Inte längre...
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Arbetet blir nog rätt annorlunda. Här finns det extern förvaltare för ekonomi och tekniska frågor, extern trädgårdsskötsel, fastighetsskötare 1 dag/vecka. Felanmälan görs till förvaltaren. Förvaltaren anlitas som projektledare för större underhållsåtgärder. Styrelsen jobbar med upphandlingar, underhållsplan och andra mer strategiska frågor samt många möten med diverse andra.
Det ser ut liknande här fast med fastighetsskötare 2 dagar/vecka (eller möjligtvis 3 dagar). I praktiken är de dock här alla vardagar då de även handhar närliggande fastigheter/föreningar och hanterar anmälningar när de kommer in.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just upphandling, offertarbete, underhållsplaner och dessa möten med olika parter och entreprenörer är det som äter mest tid för oss i den lilla föreningen. Bara en så enkel sak som att bevaka lånen och bråka om räntor och skrämma banken regelbundet med att man kommer att flytta lånen så att man får vettiga ränterabatter är ett jättejobb.
Vid större upphandlingar tas det in en konsult som skriver underlag och hjälper till att jämföra offerter. Jag tror alltså att tidsåtgången för ledamöterna inte är så annorlunda än i din lilla förening utan att antalet lägenheter gör att det blir ekonomiskt försvarbart att anlita mer externa resurser.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är ordförande i en brf med 85 lgh. Det är riktigt mycket jobb. Lägger nog ca 8 timmar i veckan. Sen tillkommer telefonsamtal, rådgivning i trappan. Har också butikslokal som ska hanteras. Vi sköter all upphandling själva. 6 st syrelsemedlemmar o 2 suppl.
Arvode 2,5 inkomstbasbelopp som vi fördelar. Känns inte överbetald. 12 styrelsemöten om året plus stämma.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Håkan Eriksson5 skrev:
Är ordförande i en brf med 85 lgh. Det är riktigt mycket jobb. Lägger nog ca 8 timmar i veckan. Sen tillkommer telefonsamtal, rådgivning i trappan. Har också butikslokal som ska hanteras. Vi sköter all upphandling själva. 6 st syrelsemedlemmar o 2 suppl.
Arvode 2,5 inkomstbasbelopp som vi fördelar. Känns inte överbetald. 12 styrelsemöten om året plus stämma.
Typ över 400 timmar om året för bara dig. Skulle alla pengarna gå till dig skulle timlönen ligga på kring 450 kr i timmen. Inte fantastiskt direkt för kvalificerat konsultarbete i ledande position.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typ över 400 timmar om året för bara dig. Skulle alla pengarna gå till dig skulle timlönen ligga på kring 450 kr i timmen. Inte fantastiskt direkt för kvalificerat konsultarbete i ledande position.
Jag får 40%, kassör 20 resten fördelas jämt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
De flesta föreningar har ett symboliskt styrelsearvode, eller inget arvode alls.
Generellt långtifrån en marknadsmässig ersättning för arbetad tid.

En marknadsmässig ersättning kan nog vara svår att få igenom i en liten förening, inte minst då det lätt kan komma att dominera föreningens kostnader. Därför är ett saftigt arvode sällan ett särskilt framkomligt sätt att locka styrelseledamöter på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
I förhållande till den insats som styrelsen gör är ersättningen i flertalet fall låg. Det finns exempel på föreningar där man haft svårt att få ihop en styrelse och man tvingats lägga ut all förvaltning. Då blir det väsentligt högre kostnader. Det finns ibland en fördom om att styrelsearbetet innehåller 5-8 möten per år där man dricker kaffe och småpratar. Det stämmer knappast med verkligheten. Det finns många element i arbetet
- en av de svåraste är konflikter mellan medlemmar om störningar till exempel. Höga krav ställs i teorin på styrelsen i dessa fall, även om man ibland styr undan och låter medlemmar lösa själva.
- vattenskador är komplicerade att hantera med delat ansvar mellan förening och medlem med flera försäkringsbolag inblandade. Visst kan en del läggas ut på konsulter, men upphandling och hantering ställer krav.
-OVK, genomförande men sedan att hantera de avvikelser som ofta noteras. På detta forum finns flera trådar som visar svårigheterna.
- alla avtal bör bevakas och omförhandlas vid behov. Banklån, elavtal, värme, försäkring med mera. Visst kan det läggas ut, men det har också kostnader.
- om föreningen har lokalhyresgäster är det många frågor kring avtal, skötsel med mera.
- underhållsplaner och praktiskt genomförande av renoveringar.

I praktiken får nog de flesta som deltar i en styrelse låg ersättning och deltar av eget intresse. För många av oss som bor i bostadsrätt är bostaden en stor andel av egna tillgångar och det är viktigt att det sköts bra.

Trenden är att det blir svårare att få medlemmar att delta i en styrelse, vilket gör att man lägger ut fler uppgifter till ökade kostnader. En annan faktor är de höga skatterna. För varje tusenlapp föreningen betalar i kostnader inklusive avgifter får styrelsemedlemmar ut under hälften.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
C
K klimt skrev:
Trenden är att det blir svårare att få medlemmar att delta i en styrelse, vilket gör att man lägger ut fler uppgifter till ökade kostnader.
I vår förening har vi faktiskt sett en helomvändning vad gäller den trenden.
Den eviga ursäkten har annars varit att man inte har tid. Men kanske är det så att priserna nått en punkt där nyinflyttade inte längre är så sugna på att "skita" i hur föreningens tillgångar förvaltas.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag förstår helt ärligt inte varför man som styrelsemedlem ska ha något arvode alls. Har tidigare suttit som kassör i en samfällighetsförening med närmare 200 fastighetsägare där jag fick hantera alla fakturor, samfällighetsavgifter, kronofogdsärenden och bokföring. Tror jag hade kanske 5000 kr i arvode före alla avgifter och skatt men kände att vi kunde struntat i alltsammans.

Sitter i en vägförening där ingen skulle komma på tanken att ha arvode och likaså i en bryggförening med 30 båtplatser.

Jaja, det är ju inget jobb direkt tänker man kanske då. Nu sitter jag även med i styrelsen i en idrottsförening med en stor anläggning och tillståndspliktig verksamhet. Lägger stundtals 20 timmar i veckan här, utöver alla timmar som tävlingsledare, maskinförare och allmänt banpyssel. Finns inte en chans att jag eller någon annan i föreningen skulle komma på tanken att begära en endaste krona även om vi ibland jobbar halvtid i föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.