C cpalm skrev:
Med det beslutet i protokollet är det knappast bedrägligt gentemot föreningen att styrelsen inkasserar premien och äter gott på föreningens bekostnad. Det har inget med teambuilding, fortbildning, ekonomisk nytta, främjande av styrelsearbete, föreningens bästa eller måttfullhet att göra alls. Däremot anser jag att värdet av en sådan ersättning skattemässigt skall betraktas som arvode, vilket dock knappast sker i praktiken i förekommande fall.
Jag håller med din slutsats. Men om styrelsen på eget bevåg gör precis samma sak men under posten fortbildning/teambuilding så anser jag inte att det är arvode. Blir det protokollfört och officiellt så blir det en form av arvode.
 
tttomten TomasJor skrev:
Vi har en personalförening som är skild från arbetet. Alla möten sker på lunchtid för att inte ta för mycket tid av arbetsgivaren, föreningen bjuder på lunch.
Vid julbordstider bjuds det på..tada...julbord. Inga resp får följa med.
Inga problem redovisningsmässigt.
Usel jämförelse. Personalförening är inte lagstyrd på samma sätt som en samfällighet eller BRF. BRF är något friare, men årsmötesbeslut måste till.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Usel jämförelse. Personalförening är inte lagstyrd på samma sätt som en samfällighet eller BRF. BRF är något friare, men årsmötesbeslut måste till.
Japp :seenoevil: se inlägg #35
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Julmiddagar och liknande ligger helt klart i gråzonen, framförallt om det bara är styrelsen som är med.

Men bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan, där hade vi egna anställda för förvaltning och fastighetsskötsel, totalt 6 anställda (800 lgh). Det var naturligt att vi tog en julmiddag för de anställda. Och vi hade någon konferensskryssning till Finland med de anställda, och föreningens olika arbetsgrupper för planering inför stammbytet. Och det skall tilläggas att det var fakrtiskt i första hand konferens.

Hade det bara varit för oss i styrelsen, så hade jag nog sett till att få stopp för det.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.