H hempularen skrev:
Njaaaooo Föreningen kan faktiskt ställa krav mot säljaren om man vet om grova fel i bostadsrätten. Antag att säljaren har gjort ingrepp i bärande konstruktioner utan tillstånd. Då skulle det vara bra att klara ut det innan en köpare tillträder.
Är inte det mer att föreningen bara kan ställa krav mot den som är bostadsrättsinnehavare? Sen om denne är mitt i en försäljning, eller precis köpt och ärvt problemet/bristerna är egentligen strunt samma – det är en separat fråga mellan säljare och köpare.
 
H hempularen skrev:
Njaaaooo Föreningen kan faktiskt ställa krav mot säljaren om man vet om grova fel i bostadsrätten. Antag att säljaren har gjort ingrepp i bärande konstruktioner utan tillstånd. Då skulle det vara bra att klara ut det innan en köpare tillträder.
Sen ska förvisso även ändringar i bärande godkännas av kommunen, bygganmälan ska in samt beräkningar etc.
Saknas detta har säljaren verkligen brustit och åtgärder från kommunen får vidtas med allt det nu innebär.
 
T Tallving skrev:
Elen ägs av föreningen och inte ägaren som köpts sin rätt att bo i lägenheten.
Föreningen ska säkerställa att elen är ok om inte lägenhetsinnehavaren åtar sig att renovera i lägenheten. Om detta sker ansvarar lägehetsinnehavaren att se till att tex elen är ok.
Alla ingrepp vid tev renovering på tex bärande vägg, el, avlopp ska egentligen godkännas av föreningen.
Det många inte vet är att vid tex renovering av badrum ska föreningen bekosta byte av golvbrunn inte lägenhetsinnehavaren.
Det finns olika stadgar.
I vår förening har vi överlåtit golvbrunnen till den boende, så de inte behöver involvera föreningen vid renovering.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej
det borde stå något i stadgarna om var gränsen för ansvaret dragits. I vår förening kan man ganska tydligt utläsa att sådana delar som sitter åtkompliga, som själva uttaget eller strömbrytaren etc är vårt ansvar. Men man kan tolka att alla ledningar, som går i väggarna ("icke synliga") är föreningens. (el, ventilation och värme)
Ett byte av kablarna i väggen (genom att lägga till en jordtråd) borde ju kunna tolkas som "icke synliga" delar av installationen
 
  • Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
det borde stå något i stadgarna om var gränsen för ansvaret dragits. I vår förening kan man ganska tydligt utläsa att sådana delar som sitter åtkompliga, som själva uttaget eller strömbrytaren etc är vårt ansvar. Men man kan tolka att alla ledningar, som går i väggarna ("icke synliga") är föreningens. (el, ventilation och värme)
Ett byte av kablarna i väggen (genom att lägga till en jordtråd) borde ju kunna tolkas som "icke synliga" delar av installationen
Ja, i stadgarna framgår det ofta tydligt vem som ansvarar för vad.

Normalt i en BR-lägenhet ansvarar föreningen fram till proppskåpet, resten är boendes ansvar. Föreningen har i teorin möjlighet att ställa krav på säker el i lägenheten, i praktiken är det dock väldigt svårt.

Vi har diskuterat detta i min förening ganska mycket i samband med ett elbyte vi gör, och det är i princip enbart om man kan bevisa att en lägenhet är en fara för övriga eller ställer till problem för fastigheten. Typ att det finns en akut brandfara eller att ett elfel påverkar fastigheten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I mindre föreningar har man oftast ingen möjlighet att anställa folk för sådant. Det blir personer i styrelsen som får arrangera med besiktningar. Blir inte lättare att hitta folk till styrelsen, om de skulle få ytterligare en uppgift, som inte går att schemalägga efter styrelsens tillgängliga tider (typ du får inte sälja nu på sommaren, för jag har semester).
Min förening har överlåtelsebesiktning, den kollar endast på saker som kan drabba föreningen om det är bristande underhåll. Typ värme, ventilation och avlopp.
 
C cpalm skrev:
Med vilket lagstöd då, om man får fråga?
Finns inget, men man kan ju köra med det ändå. De flesta respekterar det.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Finns inget, men man kan ju köra med det ändå. De flesta respekterar det.
Jag tvivlar på det. Har en bostadsrättsinnehavare så långt gånga planer på att sälja att man (troligen via en mäklare som sätter ihop prospektet) har kontaktat styrelsen så lär inte försäljningen pausa för att föreningen vill ha något åtgärdat utan att de har lagrum för det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tvivlar på det. Har en bostadsrättsinnehavare så långt gånga planer på att sälja att man (troligen via en mäklare som sätter ihop prospektet) har kontaktat styrelsen så lär inte försäljningen pausa för att föreningen vill ha något åtgärdat utan att de har lagrum för det.
Det har fungerat i min föreningen nu i snart 4 år. Det som kanske inte var så tydligt är att vi inte behandlar medlemsansökan om inte en överlåtelsebesiktning är gjord. Alternativet som finns är då att lyssna på föreningen eller börja bråka. 100% har lyssnat på föreningen och gjort en överlåtelsebesiktning. Det är den enklare vägen framåt men om någon skulle börja bråka så är det oklart om föreningen skulle sätta hårt mot hårt. Ingen pausar som du säger försäljningen utan det görs oftast under försäljningsprocessen.
 
M merbanan skrev:
Det har fungerat i min föreningen nu i snart 4 år. Det som kanske inte var så tydligt är att vi inte behandlar medlemsansökan om inte en överlåtelsebesiktning är gjord. Alternativet som finns är då att lyssna på föreningen eller börja bråka. 100% har lyssnat på föreningen och gjort en överlåtelsebesiktning. Det är den enklare vägen framåt men om någon skulle börja bråka så är det oklart om föreningen skulle sätta hårt mot hårt. Ingen pausar som du säger försäljningen utan det görs oftast under försäljningsprocessen.
Då tror jag att föreningen har haft tur att bostadsrättsinnehavarna inte orkat driva frågan juridiskt. Det finns få skäl till att inte behandla (eller inte godkänna) en medlemsansökan; huruvida överlåtelsebesiktning görs vid försäljning är inte en av dem.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Det har fungerat i min föreningen nu i snart 4 år. Det som kanske inte var så tydligt är att vi inte behandlar medlemsansökan om inte en överlåtelsebesiktning är gjord. Alternativet som finns är då att lyssna på föreningen eller börja bråka. 100% har lyssnat på föreningen och gjort en överlåtelsebesiktning. Det är den enklare vägen framåt men om någon skulle börja bråka så är det oklart om föreningen skulle sätta hårt mot hårt. Ingen pausar som du säger försäljningen utan det görs oftast under försäljningsprocessen.
Du menar alltså att ni kräver att säljaren tar in bes. man?

Ett sådant krav kan ni inte ha. Föreningen tar en stor risk om ni ställer ovidkommande krav för att godkänna en medlem. Kan bli väldigt dyrt.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fräckt av föreningen att bryta mot bostadsrättslagen och utnyttja det delikata läge som säljare och köpare befinner sig i. Sluta med det, det är olagligt och omoraliskt.
 
  • Gilla
a128 och 1 till
  • Laddar…
A
A Arman skrev:
Hej

bostadsrätten köptes i nuvarande skick och har endast 1 jordat uttag i köket.
Nu kräver besiktningsmannen att 1 uttag i hallen jordas, skumt tycker jag för bakomliggande uttag på samma vägg (mot vardagsrummet) behöver inte jordas.
Har dom rätt att kräva sådana åtgärder ?

Dvs fastigheten är gammal och den byggdes utan jordade uttag. Köksuttaget är jordat pga att förra ägaren byggde om köket.

vad säger ni?
Konstigt.
Sedan över 30 år sedan är inga apparater i hushållet jordade längre för de är gjorda av plast. Dammsugare, borrmaskin, fön och allt annat man använder.
Förutom köksapparater, men i köket är det i princip alltid jordat. Andra undantaget är strykjärnet.
Bärbara datorer har ibland en falsk jord på stickkontakten, men den fyller ingen funktion för trafon är av plast.

Sett att det klagats på att vissa äldre hus inte har jordat överallt, men det behövs inte förutom för strykjärnet.
 
Claes Sörmland
Magnus Filip skrev:
Konstigt.
Sedan över 30 år sedan är inga apparater i hushållet jordade längre för de är gjorda av plast. Dammsugare, borrmaskin, fön och allt annat man använder.
Förutom köksapparater, men i köket är det i princip alltid jordat. Andra undantaget är strykjärnet.
Bärbara datorer har ibland en falsk jord på stickkontakten, men den fyller ingen funktion för trafon är av plast.

Sett att det klagats på att vissa äldre hus inte har jordat överallt, men det behövs inte förutom för strykjärnet.
Ja dubbelisolering är ett förbannat bra idé. Metallskal är det inte.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Som jag lärt mig så gäller inte "elreglerna" retroaktivt. Alltså borde det inte gå att kräva jordade vu om det inte är i köket.
Sen brukar det vara att om man gör större förändringar i installationen. Jag skulle ifrågasätta kompetensen. Är han utbildad för att besiktiga elanläggningar?
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.