J Johan456 skrev:
Jag syftade snarare på att betong är mer ledande än trä. Hur klinker leder vet jag inte men med en del vatten på är det väl inte osannolikt. Det jag menade var att om det är betongbjälklag så hade jag sett till att jorda det där uttaget, är det träbjälklag hade jag inte hållit med besiktningsmannen.
Tack.(y)
Slut ot.
 
Vad var anledningen till elbesikningen ?
fanns misstanke om fel ?
 
  • Gilla
Ugglan80
  • Laddar…
Var väl en del av besiktningen som vissa föreningar gör som standard vid överlåtelse.
 
Tack allihopa för alla svar. Alla är sakkunniga , trevligt att läsa era kommentarer.
Jag ska dubbelkolla med BM och ifrågasätta beslutet lite mer.
 
A Arman skrev:
Hej

bostadsrätten köptes i nuvarande skick och har endast 1 jordat uttag i köket.
Nu kräver besiktningsmannen att 1 uttag i hallen jordas, skumt tycker jag för bakomliggande uttag på samma vägg (mot vardagsrummet) behöver inte jordas.
Har dom rätt att kräva sådana åtgärder ?

Dvs fastigheten är gammal och den byggdes utan jordade uttag. Köksuttaget är jordat pga att förra ägaren byggde om köket.

vad säger ni?
Varför har besiktningsmannen varit i din lägenhet?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
För min egen del hade jag varit skeptisk till att "isolerad miljö" verkligen var det. Det är ofta något som för in jordpotential i rum. Nätverk, rör, betonggolv osv.
 
A Arman skrev:
Tack allihopa för alla svar. Alla är sakkunniga , trevligt att läsa era kommentarer.
Jag ska dubbelkolla med BM och ifrågasätta beslutet lite mer.
För att förtydliga så handlar detta om två saker. Den ena är att föreningen troligtvis beställt en genomgång av föreningens alla lägenheter gällande lägenheternas interna elsystem. Med vilket mandat man använt för att beställa en sådan besiktning är oklart då underhållsansvaret på lägenhetens elanläggning exklusivt är den boendes. Föreningen kan ta över andra delar men det kan endast stämman besluta om. Hursomhaver nu har man ändå gjort det och då är frågan om vad föreningen kommer att göra.

Om föreningen inte riktigt har koll på sitt ansvar och för mycket tid på sina händer så kanske de aktivt kommer att gå på medlemmarna med brister. Då skulle jag rekommendera att ni åtgärder denna brist för att agera "ansvarsfullt" och slippa ha styrelsen efter dig. Om de inte är de så bara ignorera detta så händer nog inget mer. Du kan hävda att du inte fått rapporten om de faktiskt efterfrågar någon form av åtgärd. Att gå i polemik över att föreningen i all välmening förmedlar vad de uppfattar som en brist kan vara onödigt.

Om alternativet blir att du vill åtgärda så är min åsikt att man då ta ett lite övergripande grepp. Ta inte in någon för att bara åtgärda ett uttag. Det finns säkerligen mer att göra i lägenheten.
 
  • Gilla
Arman
  • Laddar…
Jag kan inte låta bli att undra om Bostadsrättsföreningens styrelse har missat en sak här. Må vara att den som äger en bostadsrätt har ansvaret för att förvalta bostadsrätten, inklusive underhållet av elanläggningen, men i detta fall är det väl inte underhåll utan ändring av befintlig anläggning och då ligger väl ansvaret på bostadsrättsföreningen. Eller är det jag som fått något om bakfoten.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Formellt äger föreningen din lägenhet och man har rätt att ställa krav på vissa fasta installationer, inkl el.
Om man kan begära att du betalar elektrikern är en annan fråga.
Lusläs stadgarna så du vet vad du är ansvarig för. Om det är tveksamt vem som ska betala uppgraderingen kan du ju börja med att begära ett klargörande från styrelsen om varför du skulle betala. Fråga också vilket lagrum man stödjer sig på när man kräver att du ska betala.


A Arman skrev:
Hej

bostadsrätten köptes i nuvarande skick och har endast 1 jordat uttag i köket.
Nu kräver besiktningsmannen att 1 uttag i hallen jordas, skumt tycker jag för bakomliggande uttag på samma vägg (mot vardagsrummet) behöver inte jordas.
Har dom rätt att kräva sådana åtgärder ?

Dvs fastigheten är gammal och den byggdes utan jordade uttag. Köksuttaget är jordat pga att förra ägaren byggde om köket.

vad säger ni?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Claes Sörmland
The_Sweet_Spot The_Sweet_Spot skrev:
Jag kan inte låta bli att undra om Bostadsrättsföreningens styrelse har missat en sak här. Må vara att den som äger en bostadsrätt har ansvaret för att förvalta bostadsrätten, inklusive underhållet av elanläggningen, men i detta fall är det väl inte underhåll utan ändring av befintlig anläggning och då ligger väl ansvaret på bostadsrättsföreningen. Eller är det jag som fått något om bakfoten.
Det finns inte riktigt den uppdelningen mellan underhåll och ändring i bostadsrättslagen, allt är underhåll och då även ombyggnad av elsystemet inne i bostadsrättslägenheten.

Elstammarna förvaltas vanligen av föreningen. Vanligen så vilar ansvaret för elledningarna inne i lägenheten helt på bostadsrättsinnehavaren och därmed ligger också beslutet där vad som ska göras och inte göras där.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inte riktigt den uppdelningen mellan underhåll och ändring i bostadsrättslagen, allt är underhåll och då även ombyggnad av elsystemet inne i bostadsrättslägenheten.

Elstammarna förvaltas vanligen av föreningen. Vanligen så vilar ansvaret för elledningarna inne i lägenheten helt på bostadsrättsinnehavaren och därmed ligger också beslutet där vad som ska göras och inte göras där.
och då kan man tro att föreningen lägger sig i pga att det finns risk för fara för någon annan , som dom då själva nämner i protokollet (se nedan)
 
  • Fotografi av ett mötesprotokoll med riktlinjer för åtgärd av brister i en bostadsrättsförening.
Claes Sörmland
A Arman skrev:
och då kan man tro att föreningen lägger sig i pga att det finns risk för fara för någon annan , som dom då själva nämner i protokollet (se nedan)
Precis, skrivningen hävdar att du har försummat ditt ansvar att hålla bostadsrätten i gott skick (BRL 7 kap. 12 §) till den grad att att annans säkerhet äventyras eller det finns risk för omfattande skador på annans egendom. Det ger styrelsen rätten enligt BRL 7 kap. 12a § att uppmana dig att avhjälpa bristen och om du inte gör det så snart som möjligt så har styrelsen rätt att avhjälpa bristen själva på din bekostnad.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Finns det golvvärme under klinkersplattorna?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T
Elen ägs av föreningen och inte ägaren som köpts sin rätt att bo i lägenheten.
Föreningen ska säkerställa att elen är ok om inte lägenhetsinnehavaren åtar sig att renovera i lägenheten. Om detta sker ansvarar lägehetsinnehavaren att se till att tex elen är ok.
Alla ingrepp vid tev renovering på tex bärande vägg, el, avlopp ska egentligen godkännas av föreningen.
Det många inte vet är att vid tex renovering av badrum ska föreningen bekosta byte av golvbrunn inte lägenhetsinnehavaren.
 
Claes Sörmland
T Tallving skrev:
Elen ägs av föreningen och inte ägaren som köpts sin rätt att bo i lägenheten.
Föreningen ska säkerställa att elen är ok om inte lägenhetsinnehavaren åtar sig att renovera i lägenheten. Om detta sker ansvarar lägehetsinnehavaren att se till att tex elen är ok.
Alla ingrepp vid tev renovering på tex bärande vägg, el, avlopp ska egentligen godkännas av föreningen.
Det många inte vet är att vid tex renovering av badrum ska föreningen bekosta byte av golvbrunn inte lägenhetsinnehavaren.
Det är inte vad som står i bostadsrättslagen 7 kap. 12 §. Det kan vara så i vissa föreningar som har tagit på sig underhållsansvaret också för elledningarna som hör till respektive lägenhet. Men det är inte lagens standardlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.