D Daniel 109 skrev:
En granskning är inget att vara rädd för om man inte fuskar.
Det är det i detta fall. Men jag förstår att det kan vara svårt att förstå om man aldrig upplevt en person (läs kvinna) som blivit nedbruten av ett destruktivt förhållande och efterföljande uppbrott med tillhörande trakasserier.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
N nybyggarn3 skrev:
Ytterligare en fråga är om det spelar någon roll. Granskar Skatteverket deklarationer i större utsträckning om man lämnar övriga upplysningar? Annars finns det ju ingen anledning att avstå.
Skriver du något under övriga upplysningar måste en handläggare ta ställning till det du skriver där. Vilket så klart inte innebär att man automatiskt gör en formell granskning, men det kan ju potentiellt leda att man behöver kika närmare på siffrorna och/eller ställa motfrågor tänker jag.
Dvs. skriv inget där om du inte faktiskt har något du vill skatteverket skall ta ställning till.
 
D Daniel 109 skrev:
En granskning är inget att vara rädd för om man inte fuskar.
Det kan ju bli fel även om man inte fuskar medvetet.

Mitt ex gjorde för många år sedan ett avdrag, blev granskad och fick förklara hur hon hade räknat, skattemyndigheten återkom då och förklarade att en del av de hon räknat med i avdraget inte fick räknas med, och drog helt enkelt av den delen och släppte igenom resten.

Inga böter eller straff dock, bara ett mindre avdrag än hon trodde hon kunde få.

Det är också anledningen att om jag var TS skulle jag bara räkna ut det så gott jag kan och sedan skicka in dessa avdrag, OM jag sen mot förmodan blir granskad skickar jag in mina uträkningar och låter dom agera.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om man har räknat så rätt det går så kan det möjligen bli en korrigering om skatteverket inte håller med. Men inget straff. Det är inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Oooh, jobbig situation. Uppskattar plötsligt pappas pärm där varenda kvitto för sommarstugan sedan 1972 finns, inklusive "Färg och penslar, 529 kr" från 1983-07-13.
 
  • Gilla
Aa Håå och 1 till
  • Laddar…
P
N nybyggarn3 skrev:
Rimlig förklaring är absolut med i planen. Tänker att vi dokumenterar alla antaganden med motiveringar. Så den dagen skatteverket eventuellt vill veta mer så kan vi skicka underlaget samma stund. Där ska det självklart framgå varför vi tvingas göra antaganden helt utan insikt i byggprocessen.
Varför inte skicka med underlaget med deklarationen? Då går det snabbare om Skatteverket vill gräva i saken.
 
För att de inte vill ha det med deklarationen. De efterfrågar det om de vill se det.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
Om skatteverket vill ha mer detaljerade uppgifter blir det ju enklare om det redan har de uppgifter det efterfrågar.
 
C
P pmd skrev:
Om skatteverket vill ha mer detaljerade uppgifter blir det ju enklare om det redan har de uppgifter det efterfrågar.
Uppgiften "OBS kvitton saknas!" under övriga upplysningar kommer inte att besvara någon av skatteverkets frågor. Utan bara dra till sig onödig uppmärksamhet.

Sola inte korten innan du blir synad. I synnerhet inte om du bluffar och sitter på en dålig hand.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Spelar TS anhörig poker eller gör hon en deklaration av en fastighetsförsäljning?
 
P pmd skrev:
Om skatteverket vill ha mer detaljerade uppgifter blir det ju enklare om det redan har de uppgifter det efterfrågar.
Men det finns inget smidigt sätt att bifoga det digitalt och om du skickar med alla papper är det mycket svårare för dem att hitta det. Enheten som vill granska är ju inte på geografiskt samma plats som enheten som tar emot just din pappersdeklaration.
 
Tack för alla svar. Vi är alltså inte ute efter att fuska eller "bluffa" men vill gärna undvika den stress en granskning skulle medföra.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tack för alla svar. Vi är alltså inte ute efter att fuska eller "bluffa" men vill gärna undvika den stress en granskning skulle medföra.
Så länge de upptagna avdragen är rimliga, så är risken för granskning nära noll. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att någon blivit granskad.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag pratat med en kvinna på Skatteverket. Hon menar att det ett måste att ange under övriga upplysningar att siffrorna bygger på antaganden och att underlag saknas. Detta för att slippa straffskatt vid granskning. Det innebär att det garanterat kommer att bli en granskning
 
Hur kom du till den slutsatsen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.