• Ledsen
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Skönt att dessa medel ska bort, farliga och onödiga. Nu används de ju tyvärr alldeles för frikostigt i kommersiell odling. Många verkar tycka att ”lite Roundup” i just deras trädgård spelar väl ingen roll, för lantbruken sprider ut mkt mer. Ja, men förhoppningsvis kommer även det att höra till det förgångna, ju fortare desto bättre. Pollinatörer är livsviktiga, utan dem är vi körda.
 
  • Gilla
  • Arg
Mnbvcxz och 5 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Skönt att dessa medel ska bort, farliga och onödiga. Nu används de ju tyvärr alldeles för frikostigt i kommersiell odling. Många verkar tycka att ”lite Roundup” i just deras trädgård spelar väl ingen roll, för lantbruken sprider ut mkt mer. Ja, men förhoppningsvis kommer även det att höra till det förgångna, ju fortare desto bättre. Pollinatörer är livsviktiga, utan dem är vi körda.
Vad menar du med för frikostigt? Ingen bonde sprutar mer än tvunget, både på grund av den stora kostnaden och även miljöaspekten. Det ska föras journal på allt som sprutas och detta ska kunna redovisas tillsammans med lista på inköp av bekämpningsmedel så man ser att det stämmer. Man ska i journalen ange anledning till insatsen, temperatur, vindstyrka, vindriktning osv. Tanken med ekologisk odling är fin men då får vi minska jordens befolkning rejält om maten ska räcka till.

Man har betydligt mer körning i fält vid ekologisk odling för att hålla ogräset någorlunda borta och än så länge drivs traktorer med diesel så där försvinner en hel del av miljövinsten. Mot skadegörande insekter har man inget att sätta emot i ekologisk odling.

Att det förbjuds för privatpersoner är jättebra då dessa inte har kunskaper om preparaten som yrkesodlare har. Bönder ska genomgå en fyradagarskurs med en dags uppdatering vart femte år för att få certifikat att hantera, transportera och använda bekämpningsmedel. I kursen läggs stor vikt vid skyddsavstånd till vattenbrunnar, vattendrag, trädgårdsodling, vindavdrift mm.

Tyvärr ser vi en hel del på detta forum som privatimporterar bekämpningsmedel för att få sina gräsmattor fria från ogräs och tycker att det är självklart att man ska få göra så. Vissa av preparaten som importeras är förbjudna i Sverige men erbjuds via nätet och skickas hit.

Långt inlägg där allt inte är riktat till dig, men din kommentar om att det används alltför frikostigt tyckte jag behövde bemötas.
 
  • Gilla
Giuseppe916 och 6 till
  • Laddar…
P
G-83 G-83 skrev:
Att det förbjuds för privatpersoner är jättebra då dessa inte har kunskaper om preparaten som yrkesodlare har. Bönder ska genomgå en fyradagarskurs med en dags uppdatering vart femte år för att få certifikat att hantera, transportera och använda bekämpningsmedel.
Jag försökte nyss anmäla mig till en sån kurs, men jag fick inte ens logga in eftersom jag inte har ett "Totara account" (hela proceduren är av någon anledning på engelska).

Vet du hur man skaffar ett Totara account"?
 
P pmd skrev:
Jag försökte nyss anmäla mig till en sån kurs, men jag fick inte ens logga in eftersom jag inte har ett "Totara account" (hela proceduren är av någon anledning på engelska).

Vet du hur man skaffar ett Totara account"?
Behörighet för växtskyddsmedel inom Jordbruket/trädgårdsnäring/skog, skaffar man genom sin Länsstyrelse, eller möjligen skogsstyrelsen, som anordnar kurserna på uppdrag av Jordbruksverket.

För att få gå kurserna, måste man på något sätt ha en yrkesroll inom de gröna näringarna.

Man måste alltså vara behörig för att gå kurserna som ger behörighet.
 
  • Wow
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
Vad är det för töntig diskriminering?
Alla medborgare ska ha samma rättighet att skaffa sig behörighet genom utbildning.

Jag kan använda glyfosat på ett säkert sätt men vill helst inte göra det genom att bryta mot regler, men följden av den här sortens diskriminering är ju att glyfosat kommer att användas lite här och där av folk som inte har nödvändiga kunskaper.

Jag får väl helt enkelt ta och starta en trädgårdsfirma. Trädgårdsmästare är inte en skyddad titel.
 
  • Gilla
  • Haha
Trädgårdstönten och 2 till
  • Laddar…
Fadai
P pmd skrev:
Vad är det för töntig diskriminering?
Alla medborgare ska ha samma rättighet att skaffa sig behörighet genom utbildning.

Jag kan använda glyfosat på ett säkert sätt men vill helst inte göra det genom att bryta mot regler, men följden av den här sortens diskriminering är ju att glyfosat kommer att användas lite här och där av folk som inte har nödvändiga kunskaper.

Jag får väl helt enkelt ta och starta en trädgårdsfirma. Trädgårdsmästare är inte en skyddad titel.
Det är inte en medborgerlig rättighet att hantera giftiga preparat. Dessutom är kunskap till lite nytta om man saknar omdöme.
 
  • Gilla
  • Arg
Trädgårdstönten och 4 till
  • Laddar…
Fadai
G-83 G-83 skrev:
Vad menar du med för frikostigt? Ingen bonde sprutar mer än tvunget, både på grund av den stora kostnaden och även miljöaspekten. Det ska föras journal på allt som sprutas och detta ska kunna redovisas tillsammans med lista på inköp av bekämpningsmedel så man ser att det stämmer. Man ska i journalen ange anledning till insatsen, temperatur, vindstyrka, vindriktning osv. Tanken med ekologisk odling är fin men då får vi minska jordens befolkning rejält om maten ska räcka till.

Man har betydligt mer körning i fält vid ekologisk odling för att hålla ogräset någorlunda borta och än så länge drivs traktorer med diesel så där försvinner en hel del av miljövinsten. Mot skadegörande insekter har man inget att sätta emot i ekologisk odling.

Att det förbjuds för privatpersoner är jättebra då dessa inte har kunskaper om preparaten som yrkesodlare har. Bönder ska genomgå en fyradagarskurs med en dags uppdatering vart femte år för att få certifikat att hantera, transportera och använda bekämpningsmedel. I kursen läggs stor vikt vid skyddsavstånd till vattenbrunnar, vattendrag, trädgårdsodling, vindavdrift mm.

Tyvärr ser vi en hel del på detta forum som privatimporterar bekämpningsmedel för att få sina gräsmattor fria från ogräs och tycker att det är självklart att man ska få göra så. Vissa av preparaten som importeras är förbjudna i Sverige men erbjuds via nätet och skickas hit.

Långt inlägg där allt inte är riktat till dig, men din kommentar om att det används alltför frikostigt tyckte jag behövde bemötas.
Med ”för frikostig” menar jag inte att lantbrukare skulle köra omkring och sprida gift för skojs skull, tror de har annat att göra. Dock anser jag att samhället som helhet behöver styra om till en livsmedelsproduktion som är hållbar i ett ekologiskt perspektiv. Som det är nu får de som odlar eko inte betalt i proportion till vad maten kostar när den hamnar i butikerna, mellanhanden (Coop, Axfood m fl) gör orimliga påslag.
 
  • Gilla
  • Arg
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
Karlia
P pmd skrev:
Vad är det för töntig diskriminering?
Alla medborgare ska ha samma rättighet att skaffa sig behörighet genom utbildning.

Jag kan använda glyfosat på ett säkert sätt men vill helst inte göra det genom att bryta mot regler, men följden av den här sortens diskriminering är ju att glyfosat kommer att användas lite här och där av folk som inte har nödvändiga kunskaper.

Jag får väl helt enkelt ta och starta en trädgårdsfirma. Trädgårdsmästare är inte en skyddad titel.

Det finns många kurser/utbildningar där du måste ha viss behörighet så det räknas inte som diskriminering, nej.
 
  • Gilla
Trädgårdstönten
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är det för töntig diskriminering?
Alla medborgare ska ha samma rättighet att skaffa sig behörighet genom utbildning.

Jag kan använda glyfosat på ett säkert sätt men vill helst inte göra det genom att bryta mot regler, men följden av den här sortens diskriminering är ju att glyfosat kommer att användas lite här och där av folk som inte har nödvändiga kunskaper.

Jag får väl helt enkelt ta och starta en trädgårdsfirma. Trädgårdsmästare är inte en skyddad titel.
Man får, efter utbildning, söka en licens att för att använda och inköpa klassade växtskyddsmedel.

Är man en privatperson, så får man inte licens.

Efter att ha gått utbildningarna, så brukar inställningen till användning av växtskyddsmedel, förändras hos deltagarna.

Det är lite som att skaffa körkort, legitimation inom vårdyrken och liknande.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Fadai Fadai skrev:
Med ”för frikostig” menar jag inte att lantbrukare skulle köra omkring och sprida gift för skojs skull, tror de har annat att göra. Dock anser jag att samhället som helhet behöver styra om till en livsmedelsproduktion som är hållbar i ett ekologiskt perspektiv. Som det är nu får de som odlar eko inte betalt i proportion till vad maten kostar när den hamnar i butikerna, mellanhanden (Coop, Axfood m fl) gör orimliga påslag.
Tyvärr har eko/krav fått ett ordentligt bakslag nu på grund av ekologisk jord/näring som innehåller pyralider.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
Fadai Fadai skrev:
Det är inte en medborgerlig rättighet att hantera giftiga preparat. Dessutom är kunskap till lite nytta om man saknar omdöme.
Nej, givetvis är det inte en rättighet att hantera giftiga preparat. Det är därför det krävs en licens. Alla medborgare ska dock ha möjlighet att få den licensen efter godkänd utbildning.
 
P
Fadai Fadai skrev:
Som det är nu får de som odlar eko inte betalt i proportion till vad maten kostar när den hamnar i butikerna, mellanhanden (Coop, Axfood m fl) gör orimliga påslag.
För att de kan (tillräckligt många betalar extra för eko-produkter). Det kallas marknadsekonomi. Alla andra alternativ leder dock till misär.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
Karlia Karlia skrev:
Det finns många kurser/utbildningar där du måste ha viss behörighet så det räknas inte som diskriminering, nej.
Om utbildningen bara har som villkor att man "på något sätt ha en yrkesroll inom de gröna näringarna" så är det diskriminering. En sådan "behörighet" är ju inte baserad på en dokumenterad kompetens.
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 2 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Är man en privatperson, så får man inte licens.
Det är en provocerande diskriminering. Om jag, som privatperson, blir godkänd på Jordbruksverkets kurs så finns det ingen anledning att inte ge mig en licens.
Efter att ha gått utbildningarna, så brukar inställningen till användning av växtskyddsmedel, förändras hos deltagarna.
Det kanske är bra, men jag kan garantera att min inställning inte skulle förändras. Min inställning är att växtskyddsmedel ska undvikas så mycket som möjligt.
Det är lite som att skaffa körkort, legitimation inom vårdyrken och liknande.
Nej, det är det inte i alla dessa exempel. För att skaffa körkort behövs ingen för-behörighet utom rätt ålder. För att utbilda sig i ett vårdyrke behövs dokumenterade förkunskaper, oftast i form av gymnasieutbildning.

Vilka slags förkunskaper krävs för att få skaffa sig ett "Totara account"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.