Där uppe har du en kamininsats. De ger oftast en hyfsad verkningsgrad. Där nere är det tomt. Du bör skaffa en till insats.

Många gamla insatser klarar inte nybyggnadskraven i effektivitet men då kan du säga till sotaren att detta är inte en nybyggnad utan en förbättring av befintlig eldstad så skall det vara ok vad jag förstår. Försök dock få tag i en insats som har isolerad brännkammare, dvs lite gula stenar i. Vermiculit eller eldfast tegel går båda bra.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Försök dock få tag i en insats som har isolerad brännkammare, dvs lite gula stenar i. Vermiculit eller eldfast tegel går båda bra.
Hakar på med en fråga gällande isolering av befintlig insats:

Vi har en likadan insats som o1aEtqFW8W4HLAV har på övervåningen (Keddy) som vi ställde fritt i vår öppna spis. Den har ganska mycket luft runt omkring sig, så jag har börjat fundera på ifall vi skulle vinna något på att "packa" lite stenar runt den. Alltså helt enkelt lägga tegelstenar runt utsidan som laddas med värme när man eldar och sedan avger den långsamt när man slutat elda. Eller om det är bättre att ha god luftcirkulation runt den så värmen avges snabbt?

Det går fort att få upp temperaturen i gillestugan när man sätter igång och eldar.

EDIT: Kom på att en bild säger ju mer:
Insats från Keddy fritt placerad i en öppen spis med synligt luftutrymme runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jaha nu ska Ringhals 4 vara nera till sista Januari :(
 
M
När jag rev vår fula spis för några år sedan så kunde jag konstatera att tidigare ägare hade isolerat med gullfiber och silikon runt kamininsatsen. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara rätt sätt. Det höll åtminstone rejält med sot kvar vilket i sig borde vara en brandfara, tur vi aldrig eldade i den :)
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Startade ordentligt på minus. Jag sitter med två kåkar, den ena, sekelskiftshuset, har jag hunnit modernisera hyffsat med lvvp, styrsystem för nattkörning av vvb och annat etc under föregående år. Ny kamin kommer i nov. Den andra, där vi bor mest på vintern, är från 1700 med kakelugn, smalspis och direktverkande el. En ny jd320 smalspis som inte skickar all värme rakt ut håller jag på att få på plats. Har precis lyckats fått tag på en ny ctc lvvp, tyvärr fick jag bud att lenhovda levererar raddarna först i början av januari... Men 10+ m3 ved finns och bundet elpris 18 mån på 270 öre from oktober i primära fastigheten. Så det blir till o elda och min förhoppning är att det slutar blöda i fickorna i börjn av februari.
 
P Paxman skrev:
Hakar på med en fråga gällande isolering av befintlig insats:

Vi har en likadan insats som o1aEtqFW8W4HLAV har på övervåningen (Keddy) som vi ställde fritt i vår öppna spis. Den har ganska mycket luft runt omkring sig, så jag har börjat fundera på ifall vi skulle vinna något på att "packa" lite stenar runt den. Alltså helt enkelt lägga tegelstenar runt utsidan som laddas med värme när man eldar och sedan avger den långsamt när man slutat elda. Eller om det är bättre att ha god luftcirkulation runt den så värmen avges snabbt?

Det går fort att få upp temperaturen i gillestugan när man sätter igång och eldar.

EDIT: Kom på att en bild säger ju mer:
[bild]
I så fall bättre att isolera eldhärden genom att ställa stenarna inuti och så skaffa en fläkt som får luften att cirkulera runt kaminen.
 
P Paxman skrev:
Hakar på med en fråga gällande isolering av befintlig insats:

Vi har en likadan insats som o1aEtqFW8W4HLAV har på övervåningen (Keddy) som vi ställde fritt i vår öppna spis. Den har ganska mycket luft runt omkring sig, så jag har börjat fundera på ifall vi skulle vinna något på att "packa" lite stenar runt den. Alltså helt enkelt lägga tegelstenar runt utsidan som laddas med värme när man eldar och sedan avger den långsamt när man slutat elda. Eller om det är bättre att ha god luftcirkulation runt den så värmen avges snabbt?

Det går fort att få upp temperaturen i gillestugan när man sätter igång och eldar.

EDIT: Kom på att en bild säger ju mer:
[bild]
Det går att köpa täljsten i mindre bitar också, men jag tror inte det gör någon större skillnad egentligen..
 
A Anders_Nilsson skrev:
I så fall bättre att isolera eldhärden genom att ställa stenarna inuti och så skaffa en fläkt som får luften att cirkulera runt kaminen.
Att ställa stenar inne i insatsen är inte ett alternativ, då blir det på tok för lite plats för veden och det kommer störa cirkulationen av förbränningsluften.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det går att köpa täljsten i mindre bitar också, men jag tror inte det gör någon större skillnad egentligen..
Lite så jag tänker också, det gör nog inte så mycket skillnad. Jag menar hela skorstensstocken magasinerar ju värme, så några stenar till är antagligen inte märkbart...även om just de kommer bli rejält mycket varmare.
 
Funkar biltema / jula fläktarna som drivs av värme?
 
nino nino skrev:
Funkar biltema / jula fläktarna som drivs av värme?
Ja
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jaha, nu ska visst elnätsavgiften höjas också. :(

För att få täckning för kostnader som ökat med flera hundra procent, kommer elnätsbolagen – oavsett om det är kommunala bolag, privata aktörer eller elnätsbolag drivna av ekonomiska föreningar – att tvingas höja elnätsavgifterna för sina kunder. I södra Sverige handlar det om en höjning av elnätsfakturan på mellan 10 och 30 procent, i många fall redan på kommande faktura.
https://www.dn.se/debatt/elnatsavgiften-kommer-att-hojas-med-uppemot-30-procent/
 
Man hade ju snarare hoppats på en sänkning.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
D
Jonas Persson
Det nya övervakningssamhället...
Skärmbild av en app som visar automationsmeddelanden om att "Någon duschar" utlösts vid olika tidpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skämt å sido, har bara mekanisk frånluft i huset och tänkte sluta blåsa ut värmen den vägen.

Har monterat Wiser temp och fuktgivare i duschen som larmar när luftfuktigheten går över 55%. Larmet i appen är tillfälligt.

Har två hastigheter på fläkten som jag tänker kontrollera med några puckar. (ja, båda kan inte vara på samtidigt, det är spärrat elektriskt med ett växlande relä). Därmed kan jag stänga av frånluften helt. Men troligtvis blir det en mycket låg frånluft under hela eller delar av dygnet, och forcerad evakuering när någon duschat tills det är tillräckligt torrt.

Vi får se.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Såna har vi haft nåt år, men min man (förste eldningsansvarig) tyckte nog de var sådär. Men kanske värt ett nytt försök. :D
Jag gillar Biltemas Loggs för det finns vissa som luktar illa…
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.