P Peter Petterson skrev:
Riktigt tragisk läsning, Ser sina föräldrar som en framtida bankomat o vill se till o inte bli lottlös när dom trillar av pinn.

Hoppas dom fifflar undan allt till din syster så du blir helt utan.
Systern verkar ju ha gjort precis detta. Det är det som är det tragiska.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 11 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Om du läser alla inlägg i tråden så verkar många tycka att TS skall gilla läget och gå vidare och inte ta konflikten.

Vi är nog på samma sida här men det kanske inte framgick. Mina föräldrar gör så med mig och mina syskon och barnbarn osv. Och jag tycker det är bra.
Mea culpa. Jag har iofs. läst hela tråden, men läste bara första stycket i det du citerade (det som syntes oexpanderat på telefonen), så jag missförstod helt vad du menade.
 
  • Gilla
frazor och 1 till
  • Laddar…
Intressant diskussion denna morgon! Jag upplever att det finns två ”läger”. Det ena, jag gör vad jag vill med mina pengar, de har barnen inte med att göra. Det andra, jag strävar alltid efter att behandla barnen ekonomiskt lika. Intressant, för jag trodde nog naiv som jag är, att alltid behandla barnen lika ekonomiskt var självklart.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 15 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Systern verkar ju ha gjort precis detta. Det är det som är det tragiska.

Systern kan inte fiffla ett dugg. Är ju föräldrarna som gett henne pengar/huset för att dom velat.

kanske för att systern är den som alltid ställer upp,finns kvar i deras liv och spenderar kvalitetstid ihop med dom.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Systern kan inte fiffla ett dugg. Är ju föräldrarna som gett henne pengar/huset för att dom velat.

kanske för att systern är den som alltid ställer upp,finns kvar i deras liv och spenderar kvalitetstid ihop med dom.
Systern har redan fifflat, med hjälp av troligtvis konflikträdda föräldrar.

Men kanske någon som kan saker lite mer konkret kan hjälpa TS istället för att vi skall visa för varandra vad vi tycker om saker, för det har nog framgått tydligt här.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
Vad har hur jag behandlar mina barn med saken att göra, jag tar inga påhåpp mot mej för att det jag anser inte överenstämmer med din uppfattning,
Sen kan man ju lika gärna fråga sig behandlar alla vuxna barn sina föäldrar lika. det tycker jag är en väldigt relevant fråga.
Ställde bara en simpel fråga, förstår inte hur eller varför det skulle vara ett påhopp? Det är ju tydligt att något är väldigt snett här, föräldrarna har i praktiken ”gett” bort miljoner till sitt ena barn utan att ens prata med sitt andra barn. I vilken värld är det okej? Vill man inte sina barns bästa, vill man inte behandla dem lika?
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
A Anton Svensson3 skrev:
Jag har ett dilema. Jag har fått redan på att för några år sedan, utan min vetskap, så blev det ett ägarbyte.

Mina föräldrar köpte ett hus för permanentboende att hyra ut till min syster för 15 år sedan. Byggnaderna är placerade på en arrendetomt med årlig avgift. Nu har jag fått reda på att min syster för några år sedan "tog över" huset och jag vill reda ut om allt gick rätt till.

Marknadsvärdet är ca 2.6 miljoner baserat på 4 andra försäljningar på samma gata och i liknande skick och utförande och som också såldes ungefär samtidigt som min syster tog över huset.

Jag vet att mina föräldrar hade ett lån på cirka 600.000kr på huset och min syster löste detta lånet i samband med övertagandet.

När jag frågar hur de tänkte angående om det var rättvist mot deras andra barn så resonerade de som så att de tyckte huset var mindre värt (ca 1.8m) än vad jag fick fram marknadsvärdet till (2.6m) men de tog inte någon mäklare eller liknande till hjälp så hur kan de veta då? De tyckte också att det var rätt att räkna av hela hyran som min syster betalt till dem under de 10-12 år som hon hyrde huset av dem. Samt att min syster och hennes man faktiskt renoverat och förbättrat en del på fastigheten genom åren (dock så vet jag att mina föräldrar alltid betalade för allt material, alla nya verktyg som behövdes och även lön vilket gavs som avdrag på hyran).

Som jag förstått det har hon alltså tagit över ett hus värt ca 2.6m genom att enbart betala för återlösen av ett lån på ca 600.000kr.

Det jag nu vill reda ut är om det de gjort är korrekt juridiskt eller jag har rätt som känner mig lurad på mitt framtida arv.

Vi är de enda två barnen och båda är bröstarvingar.

Jag tycker att de borde pratat med mig också och att vi tillsammans skulle ha värderat huset till rätt marknasvärde och sedan skulle min syster köpt huset till det priset. Sedan hade de kunnat behålla pengarna själva eller om de velat så då delat 50/50 på dem mellan oss två barn.
Tycker inte att du har rätt till värdeökningen på huset under dessa 15 år. Syftet var ju att hon skulle bo där. Din syster tog dessutom över lånet. Det enda som kan diskuteras är nuvärdet av kontantinsatsen, räntekostnader samt drift/underhåll.

Äger du din bostad? Har du gjort en bostadskarriär? Har du redan ett ordnat boende? Dina föräldrar kanske ville att även din syster skall ha ordnat boende och slippa bo i en hyresrätt.

Om ja, då blir det rättvist. Att ta med verktyg och liknande saker är irrelevant i sammanhanget.

Om inte, varför fick inte du hjälp med att ordna eget boende för 15 år sedan?

Vad är värdet av en god relation med en syster?
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
C Construo skrev:
Intressant diskussion denna morgon! Jag upplever att det finns två ”läger”. Det ena, jag gör vad jag vill med mina pengar, de har barnen inte med att göra. Det andra, jag strävar alltid efter att behandla barnen ekonomiskt lika. Intressant, för jag trodde nog naiv som jag är, att alltid behandla barnen lika ekonomiskt var självklart.
Där tycker jag nog för min del att du drar helt fel slutsats,
Ja jag anser att jag som förälder gör som jag vill med mina pengar men det hindrar inte på något vis att jag anser att jag alltid försöker behandla mina barn lika.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Hårigt, hur du än gör blir det ju dålig stämning.
Det bästa är väl att sätta sig ner och prata med dem allihop, om du verkligen vill göra sak av det kan du kolla reglerna kring förtida arv, alt föreslå att du får en del i försäljningen om din syster säljer.
Känns konstigt att dina föräldrar inte informerade om det när det hände.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Så mycket vi inte vet. Kan ju vara att Antons umgänge med föräldrarna är begränsade till lyckönskningar till jul och andra högtider medan systerns familj är en aktiv del av föräldrarnas liv, där de får vara med om barnbarnens uppväxt. Inte konstigt om då föräldrarna gör vad de kan för att stötta dottern.

Jag uppfattar en stor avundsjuka i Antons inlägg. Om Anton får hjälp att hantera den skulle han kunna börja njuta av livet istället för att hela tiden leta orättvisor mot honom.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Min bror fick insatsen till en hus i tidig ålder som gjorde att han nu gjort många miljoner på fastighetsmarknaden. Glad för honom och tycker det är jättekul.


Min syster får mer fokus och hjälp av mina föräldrar, tex med barn. Det kunde gnaga i mig. Därför var det mitt ansvar att prata om det, för att knyta näven i fickan och låta det växa som cancer skulle förstöra för mig och alla.
Jag tror att arvslagen är en dumdristig väg i detta och väldigt svårt att bevisa. Och även om det går så är vägen fylld av djupa hål som kommer förstöra.

Antagligen har de inte gjort något av ofördelaktig anledning, utan bara för att de inte ville tjäna pengar på din syster och tyckte det var rättvist att låna henne köpa det för samma pris.


Var den person du vill vara i detta fall.
 
  • Gilla
aunnr1 och 1 till
  • Laddar…
Jo, spetsade till det såklart. Håller med dig !
 
  • Gilla
aunnr1
  • Laddar…
Jag anser att tanken på ett framtida arv är helt fel.
Arv är det som blir kvar när man är död . Det bör väl fördelas rättvist om det går.
Det som givits tidigare var ju den människans egna tillgångar att göra som hon vill med
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Under livstiden kan dina föräldrar göra precis som de vill, inklusive ge bort huset till bara en av flera bröstarvingar.
Men det (av större värde) som en förälder ger bort i gåva till sitt barn under sin livstid ska, i normalfallet, efter deras död räknas som förskott på arv - förutsatt att det i testamente, gåvobrev etc inte anges särskilt att gåvan inte ska räknas som förskott på arv.
Du kan alltså inte göra så mycket nu. Livet är som det är.
Vill du ta strid med din syster om detta så blir det efter era föräldrars död, när bouppteckningen ska göras och allt läggs på bordet. Avräkning görs då normalt för gåvor ”av större värde”, vilket är lite relativt men tänk ≈50.000 och uppåt.
Om syster inte själv tar upp övertagandet av huset så kan du göra det, med stöd av värdering. Men den värderingen och transaktionen (inkl nollhyra) behöver vara väl dokumenterad.
Vilket innebör att ni med stor sannolikhet kommer att behöva en fristående erfaren boupptecknare från start. En kostnad som kommer att minska arvet för alla.
Räkna också med att den vägen slutar i evig osämja.
Bita ihop, skaffa ett eget liv som vuxen och lämna tidsödande uppslitande orättvisor bakom sig är inte heller fel.
Man måste ju inte umgås med sina syskon, speciellt inte när de är rövhattar som inte klarar att stå på egna ben utan lurar av sina föräldrar stora värden.
Vill du förbereda en kommande strid är det inte fel att ta kontakt med en egen jurist redan nu och kolla exakt vad du kommer att behöva - och om det alls är idé.



A Anton Svensson3 skrev:
Jag har ett dilema. Jag har fått redan på att för några år sedan, utan min vetskap, så blev det ett ägarbyte.

Mina föräldrar köpte ett hus för permanentboende att hyra ut till min syster för 15 år sedan. Byggnaderna är placerade på en arrendetomt med årlig avgift. Nu har jag fått reda på att min syster för några år sedan "tog över" huset och jag vill reda ut om allt gick rätt till.

Marknadsvärdet är ca 2.6 miljoner baserat på 4 andra försäljningar på samma gata och i liknande skick och utförande och som också såldes ungefär samtidigt som min syster tog över huset.

Jag vet att mina föräldrar hade ett lån på cirka 600.000kr på huset och min syster löste detta lånet i samband med övertagandet.

När jag frågar hur de tänkte angående om det var rättvist mot deras andra barn så resonerade de som så att de tyckte huset var mindre värt (ca 1.8m) än vad jag fick fram marknadsvärdet till (2.6m) men de tog inte någon mäklare eller liknande till hjälp så hur kan de veta då? De tyckte också att det var rätt att räkna av hela hyran som min syster betalt till dem under de 10-12 år som hon hyrde huset av dem. Samt att min syster och hennes man faktiskt renoverat och förbättrat en del på fastigheten genom åren (dock så vet jag att mina föräldrar alltid betalade för allt material, alla nya verktyg som behövdes och även lön vilket gavs som avdrag på hyran).

Som jag förstått det har hon alltså tagit över ett hus värt ca 2.6m genom att enbart betala för återlösen av ett lån på ca 600.000kr.

Det jag nu vill reda ut är om det de gjort är korrekt juridiskt eller jag har rätt som känner mig lurad på mitt framtida arv.

Vi är de enda två barnen och båda är bröstarvingar.

Jag tycker att de borde pratat med mig också och att vi tillsammans skulle ha värderat huset till rätt marknasvärde och sedan skulle min syster köpt huset till det priset. Sedan hade de kunnat behålla pengarna själva eller om de velat så då delat 50/50 på dem mellan oss två barn.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
Vad var dealen från början då? Du får hyra så länge du vill och sedan köpa loss kanske?

Lär ju finnas en uppskjuten vinstskatt inblandat också på några hundratusen.

Om din relation med föräldrarna är bra så tycker jag att det är helt fel gjort av dom det handlar helt enkelt om för mycket pengar.

Om jag var du så hade jag nog berättat vad jag tycker igenutan att kräva något. Är ju oretvist mot eventuella barnbarn också vi pratar ju om en eller fler årslöner du skulle ju kunna rulla tummarna med barnen istälelt för att behöva jobba.


Men om du är ett arsle eller tar Ferrarin till lunchkrogen varje dag och käkar ostron så kanske man ska vara tyst :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.